Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Štáty EÚ sa zhodli na infraštruktúre pre elektromobily
3. 6. 2022
Štáty teraz budú o konečnom znení noriem týkajúcich sa elektromobility rokovať s Európskym parlamentom.
Všetky veľké cesty v Európe by mali byť do konca roka 2025 vybavené na každých 60 kilometroch dobíjacou stanicou pre osobné elektromobily, o päť rokov neskôr aj pre nákladné autá.
Taktiež do konca roka 2030 by sa na každých 200 kilometroch týchto ciest malo dať doplniť palivo v autách na vodík. Zhodli sa na tom dnes ministri dopravy krajín Európskej únie, ktorí schválili tiež kritériá na prechod k ekologickým palivám v leteckej a lodnej doprave.
Štáty teraz budú o konečnom znení noriem rokovať s Európskym parlamentom, čo bude podľa českého ministra Martina Kupku úlohou nadchádzajúceho českého predsedníctva EÚ.
V
Budúcnosť eura je kvôli hrozbám pre európsku ekonomiku neistá
3. 6. 2022
Jedna z najobľúbenejších mien pre obchodovanie na forexe a celkovo druhá najobchodovanejšia mena po americkom dolári je euro.
Európska únia bola vytvorená s cieľom dosiahnuť v regióne prosperitu, bezpečnosť a vzájomnú spoluprácu medzi jednotlivými štátmi. Dlhé roky sa jej darilo dosahovať všetky ušľachtilé ciele, avšak dnes vidíme zhoršujúcu sa situáciu. Nielenže spolok opustil významný člen, Veľká Británia, ale značný vplyv mala na vývoj aj pandémia koronavírusu a v neposlednom rade práve prebiehajúca vojna v tesnej blízkosti hraníc EÚ. Únia...
V
Európske akcie majú za sebou najlepší týždeň od polovice marca
30. 5. 2022
Náladu povzbudil predpoklad, že by nemuselo nastať príliš výrazné zvyšovanie úrokových sadzieb. Zisk 3,3 percenta si pripísal technologický sektor. Darilo sa aj priemyselným podnikom a výrobcom luxusného tovaru a tiež bankám.
Európske akcie majú za sebou najlepší týždeň od polovice marca. Paneurópsky akciový index STOXX 600 dnes uzavrel so ziskom 1,45 percenta na 444,07 bodu, za celý týždeň má k dobru tri percentá. Akciám pomohli priaznivé ekonomické údaje zo Spojených štátov. Náladu povzbudil predpoklad, že by nemuselo nastať príliš výrazné zvyšovanie úrokových sadzieb.
Zisk 3,3 percenta si pripísal technologický sektor. Darilo sa aj priemyselným podnikom a výrobcom luxusného tovaru a tiež bankám, ktoré ťažili z očakávania, že veľké centrálne banky budú ďalej zvyšovať úrokové sadzby.
Index STOXX 600 však zakončí celý máj pravdepodobne v strate. Marec je tak tento rok zatiaľ jediným mesiacom, keď tento index vzrástol.
Dobrá nálada panuje v druhej polovici týždňa aj na amerických akciových trhoch. Prispieva k nej rast ziskov niektorých maloobchodných spoločností a optimistické údaje o spotrebiteľských výdavkoch za apríl, ktoré zmiernili obavy z hospodárskeho spomalenia. Štatistika tiež ukázala, že minulý mesiac sa v USA spomalila inflácia.
V
Štáty EÚ sa nezhodli na stopke pre ruskú ropu
30. 5. 2022
Zástupcovia krajín Európskej únie sa dnes nezhodli na podpore nového návrhu protiruských sankcií, ktorý z embarga na dovoz ruskej ropy vynechal surovinu prepravovanou sieťou ropovodov. Novinárom to povedal popredný predstaviteľ EÚ. Podľa diplomatického zdroja boli pre skupinu krajín vrátane Maďarska, Českej republiky a Slovenska neprijateľné niektoré podrobnosti návrhu.
Európska komisia (EK) chce podmienky embarga opäť upraviť a veľvyslanci o ňom budú znovu rokovať v pondelok dopoludnia, aby sa pokúsili dospieť k dohode pred summitom. Ten začína popoludní.
Unijná exekutíva navrhla šiesty súbor sankcií za ruskú inváziu na Ukrajinu začiatkom mája. Jeho zásadnou časťou mal byť úplný zákaz dovozu ruskej ropy od začiatku budúceho roka. Proti sa však postavilo Maďarsko, ktoré sa neuspokojilo s odkladom, ktorý mu rovnako ako Česku a Slovensku Brusel ponúkol.
Komisia preto teraz navrhla zakázať len dovoz ruskej ropy na tankeroch, ktorými do Európy prúdi okolo troch štvrtín dovozu z Ruska. Na ropovod Družba sa embargo zatiaľ vzťahovať nemá.
Podľa jedného z diplomatov však návrh opäť nevyhovuje Maďarsku, ktoré pritom o zákaze lodnej prepravy predtým samo hovorilo.
V