Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Sláva a peniaze...

Keď si ostatní myslia, že človek je už na konci, až potom musí správne začať pracovať. (Konrad Adenauer)

Úspech sa dostaví len vtedy, keď sa intuícia spojí s odvahou urobiť rozhodnutie (U. Prager)

Kapitál je výsledkom práce. Neexistoval by, keby predtým neexistovala práca. (Lincoln)

(Myšlienky bez cla)
Človek a informácie

Počítač je zariadenie určené na zrýchlenie a zautomatizovanie tvorby chýb.

Kto verí tomu, čo počuje, je šťastný. Kto pochybuje, je múdry.

Všetky počítače vedie čakať tou istou rýchlosťou.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Na čo má človek rozum

Aj logické uvažovanie môže byť niekedy životu nebezpečné.

Keď je dobre, nerozoznáte príslušníka jedného národa od druhého. Až keď je zle, poznáte Slováka podľa nadávania, Čecha podľa frflania, Nemca podľa disciplíny a Žida podľa toho, že mu nikdy nie je zle, vie sa totiž vynájsť v každej situácii.

Ľudí delíme na chudobných a bohatých, múdrych a hlúpych. Mať okolo seba samých chudobných je často deprimujúce. Ale mať okolo seba len samých hlupákov, to už radšej ísť do pekla. Je to síce miesto, kde neustále horí oheň, vo vzduchu je cítiť síru a ostanú sa tam všetci tí, ktorí zhrešili – cudzoložníci, modloslužobníci, pokrytci, nadutci a nehanebnice. Ale všimnite si, že o žiadnych hlupákoch v pekle sa nikto nezmieňuje...

(Zrnká úsmevu)
Čo bolo na počiatku?

Na počiatku bola chyba a potom začal vývoj.

Chyba je matkou, otcom, synom i dcérou pokroku.

Ak sa môže niečo pobabrať, tak sa to pobabre.

(Murphyho zákonník)
Veci sa kazia

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

Manželská hádka po hodine ustane a rozhostí sa ticho. Do toho ticha manžel prehovorí: Som rád, že som ťa nakoniec presvedčil o tom, že mám pravdu. Aký koniec?! Ja len chytám druhý dych!

Čo majú spoločné ojazdené auto a vlastná manželka? Oboje spoľahlivo slúži, ale v spoločnosti sa s tým človek radšej nechváli...

(Murphyho zrnká II)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

EÚ môže profitovať zo služieb v internetovom prostredí

7. 8. 2009 Krajiny EÚ majú vhodné predpoklady, aby sa transformovali na ekonomiky, ktoré aktívne využívajú a profitujú zo služieb poskytovaných v internetovom prostredí.



Konštatuje to nová správa Európskej komisie. V niektorých smeroch však analýza protirečí iným podobným štúdiám.
Správu predstavila Európska komisia v utorok 4. augusta. Podľa správy je súčasný stav nasledovný: 56 % Európanov používa internet pravidelne a 80 % používateľov sa pripája cez širokopásmové linky.
Európska komisia píše  na svojej stránke, že tieto štatistiky  z  Európy robia svetového lídra širokopásmového internetu.  Táto informácia je na druhej strane v kontraste s tým, čo tvrdí analytický portál budde.com.au, podľa ktorého má najvyšší počet širokopásmových služieb na obyvateľa. Na začiatku roka 2009 bolo do širokopásmovej internetovej infraštruktúry pripojených viac ako 90 % tamojších domácností.
Južná Kórea predbehla  EÚ aj v otázke budovania tzv. sietí ďalšej generácie (NGN). Kým  v Európe sa téma optických sietí len otvára a diskutuje o tom, ako sa projekt zaplatí, Južná Kórea takéto siete buduje. Dominantný  telekomunikačný operátor KT chce aj napriek svetovej hospodárskej kríze do roku 2010 prebudovať všetky svoje dátové siete na optické vlákna.
Správa Európskej komisie pokračuje, že Európa je svetovou mocnosťou aj v otázke rozšírenia mobilných telefónov: Európa je prvým skutočným mobilným kontinentom, kde existuje viac zákazníkov ako obyvateľov (podiel sa šplhá k 119 %).  

Európska digitálna ekonomika má obrovský potenciál prinášať vysoký zisk naprieč všetkými sektormi. Aby sa ale táto výhoda premenila na udržateľný rast a tvorbu pracovných miest, vlády musia preukázať líderstvo tým, že prijmú koordinované politiky, ktoré prekonajú súčasné bariéry pre nové služby.  Vyhlásila to komisárka, zodpovedná za informačnú spoločnosť a médiá.
(Zdroj: EURACTIV)

Až dve tretiny robotníkov podporovaných z EGF našli prácu

6. 8. 2009 Vlani globalizačný fond pomohol desiatim tisícom robotníkov. Podľa správy, ktorú prijala Komisia –novú prácu si našli dve tretiny z nich.




Lídri EÚ sa v decembri 2005 zhodli na vytvorení Európskeho fondu pre vyrovnanie následkov globalizácie a Komisiu požiadali, aby vypracovala pravidlá jeho fungovania. Myšlienka podporného fondu využívaného  v prípadoch, že tlakom globalizácie dôjde k masívnemu prepúšťaniu pracovníkov, sa zrodila po francúzskom a holandskom „nie“ Ústavnej zmluve a veľkej reštrukturalizácii vo francúzskej pobočke firmy HP, ktorá viedla k citeľnému  znižovaniu počtu pracovných miest. Hoci sa pôvodne viacero členských krajín postavilo proti návrhu, cestu k existencii mu otvorila kompromisná dohoda o Finančnej perspektíve na roky 2007-2013.

Od roku 2007 bolo predložených dokopy 22 žiadostí v celkovom objeme 130 miliónov €  určených na pomoc 29 tisícom prepustených pracovníkov najmä v automobilovom, textilnom sektore a tiež výrobe elektroniky, počítačov a domácich spotrebičov.

Podľa  Komisia  záujem o čerpanie pomoci pre robotníkov, prepustených vplyvom globalizácie rastie. Vo svojej správe sa okrem počtu podporenej pracovnej sily Komisia zaoberá aj jej opätovným návratom na nové pozície. Vlani si našli prácu viac ako dve tretiny (69 %) z takmer desaťtisíc robotníkov.  

Komisár zodpovedný za zamestnanosť Vladimír Špidla upozornil okrem toho, že prehodnotili pravidlá o poskytovaní pomoci a rozšírili ich tak, aby pomohli zmierniť sociálne dôsledky globálnej krízy a pomôcť prepusteným rýchlo sa prispôsobiť zmenám na pracovnom trhu.
(Zdroj: EURACTIV)

Katolícka cirkev sa obáva čarodejníc v kostoloch

4. 8. 2009 Znenie antidiskriminačnej smernice EÚ katolícku cirkev vo Veľkej Británii znepokojilo. Obáva sa, že princíp rovnosti príležitostí v prístupe k službám spôsobí, že po kostoloch im budú behať čarodejnice.


Európska komisia návrh smernice o rovnakom zaobchádzaní zverejnila v júli 2008. Cieľom smernice je zabezpečiť uplatňovanie princípu rovnakého zaobchádzania bez ohľadu na náboženské vierovyznanie, svetonázor, zdravotné postihnutie, vek či sexuálnu orientáciu v oblastiach mimo zamestnania (sociálne zabezpečenie a zdravotná starostlivosť, sociálna podpora, vzdelanie, prístup k tovarom a službám vrátane bývania).  Európsky parlament podporil návrh 2. marca 2009 pomerom 306 za a 227 proti.

Smernica dopĺňa tri doteraz existujúce smernice. Smernicu  o diskriminácii založenej na rasovom či etnickom pôvode v rámci pracovného trhu aj mimo neho, smernicu o diskriminácii na pracovnom trhu a smernicu o rovnakom zaobchádzaní s mužmi a ženami.
Podľa katolíckych  biskupov   v Británii  nová smernica môže  viesť k obmedzeniu náboženskej slobody katolíkov.
V stanovisku Konferencie katolíckych biskupov Anglicka a Walesu sa uvádza, že v niektorých situáciách sa nebude dať vyhnúť tomu, aby na seba narazili vzájomne nekompatibilné práva rôznych skupín.
Vo výhradách sa tvrdí, že ak  smernica nie je schopná zabezpečiť spôsob, ako vyvážiť tieto konkurujúce si práva, existuje riziko, že pri praktickej implementácii sa môže zo smernice stať nástroj utláčania jednej skupiny oproti inej. Niektoré nátlakové skupiny podľa nich môžu smernicu využiť na to,  aby umlčali prejavy názorov, s ktorými nesúhlasia s odôvodnením, že sa nimi cítila byť dotknutí v duchu smernice.  
Homosexuáli podľa biskupov  budú môcť argumentovať tým, že ich uráža učenie katolíckej cirkvi o partnerstvách osôb rovnakého pohlavia a ateisti môžu zase  prehlásiť, že ich urážajú umelecké diela s náboženskou tematikou.
Na druhej strane ale biskupi priznávajú aj to, že katolíci by mohli podľa tejto logiky smernice tvrdiť, že sa cítia byť dotknutí pochodmi „gay pride“.  Biskupi legislatíve vyčítajú,  že necháva veľký priestor subjektívnemu výkladu.
Rozdielny prístup k niektorým osobám by podľa anglických a waleských biskupov nemal byť považovaný za diskrimináciu, pokiaľ ide o konanie náboženskej organizácie v súlade s jej náukou.  
Ilustrujú to príkladom, že keď smernica EÚ zakazuje diskrimináciu v prístupe k tovarom a službám, na jej základe mohol byť potrestaný i katolícky kňaz, ktorý odmietol prenajať priestory kostola skupine čarodejníc. Veľká Británia má totiž bohatú tradíciu novopohanských spirituálnych spoločenstiev, ktoré sa venujú predkresťanským rituálom oslavujúcich Zem a odmietajúcich patriarchálne zriadenie. 
(Zdroj: EURACTIV)

Desať odporúčaní pre dovolenkárov

3. 8. 2009 Európska komisia pre európskych dovolenkárov vydala desať odporúčaní, ktoré by mali mať na pamäti pred cestou do zahraničia.


Európsky komisár zodpovedný za dopravu ich  prezentoval ako dokument „EÚ Top 10 pre pasažierov“. Väčšina odporúčaní vychádza z predchádzajúcich iniciatív. Ich zaradenie do balíka je demonštráciou, že Komisia pracuje na tom, aby Európanom uľahčila život.

V rámci prvého odporúčania sa Komisia snaží dostať do povedomia európske pohotovostné číslo 112.  Prístupné je  zadarmo prostredníctvom mobilných aj pevných telefónov.  Európania však podľa prieskumov nie sú o tejto službe dostatočne informovaní.

Občanom Komisia ďalej pripomína, že jazda pod vplyvom alkoholu je hlavnou príčinou nehôd na cestách v Európe.  Maximálna povolená hladina alkoholu v krvi je na úrovni 0.5 mg/ml. Pre začiatočníkov a profesionálnych vodičov na úrovni 0.2 mg/ml. Za príklad však Komisia uvádza  krajiny, kde je nulová tolerancia pre konzumáciu alkoholu pri riadení automobilov (napríklad Švédsko).  

Občania by si pred nákupom leteniek  mali overiť, či sa spoločnosť nenachádza na čiernej listine EÚ. Pri nedávnom leteckom nešťastí jemenského airbusu pri Komorských ostrovoch vysvitlo, že počas medzipristátí spoločnosť často menila lietadlá za opotrebovanejšie a tie potom dokončili trasu. Napriek takýmto praktikám nie sú jemenské aerolínie na európskej listine nebezpečných leteckých prepravcov.

Ešte stále je v platnosti  bezpečnostné opatrenie, ktoré obmedzuje celkový objem tekutín v príručnej batožine na jeden liter, pričom maximálna veľkosť jednotlivého balenia je 100 mililitrov. Obrovské množstvá konfiškovaných látok tekutej a gélovej povahy však sú  dôkazom, že pasažieri tomu alebo nevenujú pozornosť alebo majú tendenciu na to zabudnúť.

Leteckým pasažierom sa odporúča, aby si v prípade, pokiaľ im nebude umožnené nastúpiť na palubu alebo im zrušia let, uplatňovali nárok na kompenzáciu. Komisia okrem toho radí aj ako podávať sťažnosť v prípade nespokojnosti. Brusel upozorňuje na právo cestujúcich nárokovať si náhradu aj v prípade, ak im je zamedzené nastúpiť do lietadla pre podozrenie z nákazy chrípkou typu A (H1N1).

Na pamäti okrem toho treba mať,  že leteckí prepravcovia nesmú na svojich webstránkach uvádzať zavádzajúce alebo neúplné ceny leteniek a služieb.  

Spotrebitelia majú právo vedieť, čo je zahrnuté v cestovnom balíku  a za čo platia. V poslednom období sa mnohí sťažovali napríklad na to, že prostredníctvom internetu kúpili lístky do neexistujúcich destinácií.

Cestujúci sa v prípade stratenej batožiny  môžu sťažovať a od aerolínií žiadať náhradu za stratu alebo poškodenie do výšky 1,100 €.
(Zdroj: EURACTIV)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Ludomil
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner