Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
V Írsku sa uskutoční druhé referendum o Lisabonskej zmluve
8. 7. 2009
Nové referendum o Lisabonskej zmluve sa bude v Írsku konať 2. októbra. So zopakovaním referenda súhlasila írska vláda potom, čo sa lídri EÚ dohodli na zárukách pre írskych voličov.
HNONLINEHNOHNONL
Európsky parlament sa pripravuje na veľkú koalíciu
7. 7. 2009
Socialisti, konzervatívci a možno aj liberáli sú pripravení na poste predsedu európskej exekutívy pre nadchádzajúce päťročné funkčné obdobie podporiť Josého Manuela Barrosu. Barroso by mal vo svojom politickom programe čerpať z ich "listín prianí".
Očakáva sa, že Barroso, v prípade že ostane na
čele Komisie, preštuduje programy
hlavných politických strán a zakomponuje ich do svojej vlastnej politickej
agendy na nadchádzajúcich päť rokov.
Nové pravidlá pre televízne vysielanie
6. 7. 2009
Skôr, ako verejnoprávne médiá budú môcť začať poskytovať ďalšie vysielanie cez internet alebo mobilný telefón, budú musieť preukázať, že ich zámer nepoškodí mediálny trh a nebude porušením pravidiel hospodárskej súťaže.
Nové pravidlá pre televízne vysielanie predstavila Európska komisia minulý týždeň.
Televízne vysielanie šírené v budúcnosti cez internet alebo prostredníctvom mobilných
telefónov a poskytované verejnoprávnymi médiami bude predmetom „testu
ex-ante“. Znamená to, že skôr ako sa
bude môcť začať poskytovať ďalšie online vysielanie, televízia bude musieť
preukázať, že takto šírený program nenaruší rovnováhu konkurencie na
mediálnom trhu a súčasne že bude v súlade so sociálnym a kultúrnym poslaním
verejného média. Nové pravidlá pre televízne vysielanie Európska komisia
predstavila 2. júla.
Testovanie charakteru televízneho vysielania bude
ponechané v kompetencii každej členskej
krajiny samostatne. Podobné pravidlá už uplatňujú niektoré zo štátov (Nemecko,
Veľká Británia a flámska časť Belgicka).
Ako ďalšia krajina ich čoskoro má uviesť Írsko.
Nové pravidlá sa zakladajú na princípoch z roku 2001. Komisia
ich aktualizovala a prispôsobila tak, aby zohľadňovali problematiku tzv. nových
médií.
Biometrické pasy sú bezpečné
3. 7. 2009
Prísnymi bezpečnostnými pravidlami sa riadi ich výroba, preprava, doručenie občanovi a následné používanie pri cestovaní.
Radu k myšlienke prijať opatrenia na zvýšenie bezpečnosti
biometrických pasov podnietili také udalosti ako teroristický útok zo septembra
2001 či boj s nelegálnou migráciou. V súčasnosti je stav taký, že biometrické
údaje v pasoch sú chránené v dostatočnej miere.
Toto vyhlásenie odznelo
na konferencii iDEME od zástupcu
zo sekcie informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti Ministerstva vnútra
SR.
Bezpečnosť je garantovaná na každom stupni. Dotýka sa samotného procesu výroby
pasu, jeho následného doručenia žiadateľovi a používania tak v krajinách Európskej únie ako aj mimo nej.