Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Srbsko podalo oficiálnu žiadosť o členstvo v Európskej únii
23. 12. 2009
Srbský prezident dnes v Štokholme podáva oficiálnu žiadosť o členstvo Srbska v Európskej únii švédskemu premiérovi Fredrikovi Reinfeldtovi. Keď v decembri Rada ministrov zahraničných vecí EÚ odblokovala dočasnú dohodu o obchodných vzťahoch (Interim Agreement) so Srbskom, viacerí tvrdili, že žiadosť o členstvo bude ďalším logickým krokom.
Stabilizačná a asociačná dohoda - hlavný zmluvný dokument medzi EÚ a Srbskom v prístupovom procese – však zatiaľ zostáva neratifikovaný. Podľa švédskeho ministra zahraničia, by sa jej ratifikácia mohla začať budúci rok v júni.
Na dnešnej ceremónii odovzdávania prihlášky do EÚ, ktorá sa tradične koná v hlavnom meste krajiny aktuálne predsedajúcej EÚ, sa zúčastňuje aj odchádzajúci eurokomisár pre rozširovanie.
Podanie prihlášky je len začiatkom pomerne zdĺhavej procedúry. Žiadosťou o členstvo sa najskôr bude zaoberať Rada ministrov EÚ. Ak ju prijeme, Európsku komisiu požiada o vypracovanie posudku pripravenosti krajiny na priznanie štatútu kandidátskej krajiny. Komisia pre tieto účely zašle krajine dotazník s niekoľkými stovkami otázok. Na základe odpovedí z Belehradu, potom európska exekutíva napíše hodnotiacu správu.
Občania Srbska už dva dni (od 19. decembra) môžu, podobne ako Čiernohorci a Macedónci, cestovať do EÚ (s výnimkou Británie a Írska) bez víz. Rovnaký režim je platný aj pre Island, Nórsko a Švajčiarsko, ktoré sú súčasťou Schengenského priestoru.
Širokopásmový internet bude povinný
21. 12. 2009
Nastupujúce španielske predsedníctvo hodlá rozšíriť ponuku tzv. univerzálnych služieb aj o oblasť širokopásmového internetu. Chce tým zabezpečiť, aby členské štáty povinne poskytovali svoje služby na celom svojom území. Cieľom opatrenia je predovšetkým zlepšiť prístup k internetu vo vidieckych oblastiach.Cestu na to, aby sa aj vysokorýchlostný internet považoval za univerzálnu službu, si EÚ vytvorila v novembri 2009 schválením telekomunikačného balíčka.
Universal Service Directive Európskej Únie v súčasnosti pokrýva už celú škálu služieb, medzi inými aj telefóny s pevnými linkami.
Za univerzálnu sa považuje služba, pri ktorej majú mať občania právo na to, aby do nej vstúpili. Ide o opatrenie, ktoré má aj finančný dopad.
Národným regulátorom však naďalej zostáva právo na vyhlásenie univerzálnych služieb za nepotrebné v oblastiach, kde už existuje podobná ponuka služieb.
Podľa odhadov Európskej komisie len 70 % vidieckej populácie EÚ sa v súčasnosti môže pomocou existujúcej infraštruktúry pripojiť na internet pomocou vysokorýchlostného pripojenia.
Nezamestnanosť mladých ľudí je alarmujúca
18. 12. 2009
Nezamestnanosť v čase krízy narastá výrazne vo všetkých krajinách Európskej únie. V súčasnosti sa pohybuje na úrovni 25 %. Najväčší problém je v nezamestnanosti mladých ľudí a v tom, že zamestnať sa nevedia prevažne stredne kvalifikovaní ľudia, ktorým neskôr hrozí, že sa ocitnú v pasci chudoby, z ktorej sa už len veľmi ťažko dostanú. Diskusné fórum na tému zamestnanosti a sociálnej politiky v EÚ dnes zorganizovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
Pozitívne je, že narastá dopyt po vysoko kvalifikovanej pracovnej sile. Najväčšou devízou absolventov, ktorí sa rozhodnú vstúpiť na európsky pracovný trh, je viacstrannosť zručností, tímový duch, multikultúrne cítenie a jazykové schopnosti.
EÚ sa v súčasnosti preto snaží zamerať na oblasť výmenných medzikultúrnych a vzdelávacích programov, ku ktorým patrí napríklad Erazmus pre študentov vysokých škôl. EÚ intenzívne podporuje aj možnosti absolventských stáží.
Pridanou hodnotou mladých ľudí je predovšetkým inovatívny prístup k práci. Potrebujú len vhodné nasmerovanie a pozitívny mentorský prístup.
Google a internetová sloboda
17. 12. 2009
Talianske mesto Miláno stíha spoločnosť Google za hanobenie a porušovanie súkromia. Dôvodom je, že stránka Google Video zverejnila záznam o šikane chlapca s downovým syndrómom. Proti obvineniu včera protestovali štyria vrcholoví predstavitelia Google. Odvolávali sa na internetovú slobodu, ktorú zaručujú zákony EÚ.
Zmienené video zverejnila stránka Google Video v roku 2006. Talianska polícia spoločnosti Google prikázala, aby video stiahla a aby sa tí, čo chlapca šikanovali, dostali do rúk polície. Milánsky štátny prokurátor a talianska charitatívna organizácia Vivi Down podali na Google žalobu za hanobenie a porušovanie súkromia.
Google a s ním ďalšie internetové stránky sa obávajú, že v prípade výhry žalobcov vznikne v Európe precedens.
Európska smernica eCommerce, hovorí, že nie „technickí sprostredkovatelia“ – teda hostitelia internetového obsahu - sú zodpovední za obsah, ale tvorcovia videí.
Smernica eCommerce, ktorú do svojej národnej legislatívy implementovali všetky členské štáty EÚ, sa vytvorila pre poskytovateľov internetových služieb a hostiteľov webových stránok, ale nie pre vyhľadávače, povedala profesorka internetového práva na Univerzite v Sheffielde Lilian Edwardsová.
Deväť členských štátov vyhľadávače zo zodpovednosti na zverejňovaní neoprávneného obsahu používateľom do svojej národnej legislatívy vylúčilo. Taliansko tak neurobilo. Španielsko, kde agentúra na ochranú údajov vo Februári zamietla podobnú žalobu proti stránke YouTube vlastnenej spoločnosťou Google, tak urobilo.
Pre jednotný trh je dôležité, aby členské štáty zabezpečili vyhľadávačom právnu istotu a pridali ich na zoznam sprostredkovateľov, dodáva Edwardsová.
V prípade, že žalobcovia vyhrajú spor, hostiteľské stránky a vyhľadávače fungujúce ako hostitelia sa môžu pokúsiť zmeniť spôsob, akým vykonávajú svoju činnosť. Edwardsová ale namieta, že je „nerealistické“ a „technicky nemožné“, aby tieto stránky filtrovali celý svoj obsah.