Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Hlúposti sa medze nekladú

Najľahšie sa daruje to, čo ti nepatrí. Ide o pradávnu obyčaj, ktorá dnes prežíva renesanciu, a ktorú niektorí dokonca zlepšili tak, že predávajú, čo im nepatrí.

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

Nikto nie je múdry natoľko, aby odolal lichoteniu.

(Murphyho zákony v bájkach)
Život je obchod

Nie je umenie nakupovať, keď človek má peniaze. Ale kúpiť za päť prstov a šiestu dlaň dokáže len umelec.

Veľké peniaze sa nezarábajú, veľké peniaze sa vymýšľajú.

Priateľ sa pozná podľa toho, čo všetko je schopný urobiť pre toho druhého.

(Zrnká úsmevu)
Na čo má človek rozum

Keď je dobre, nerozoznáte príslušníka jedného národa od druhého. Až keď je zle, poznáte Slováka podľa nadávania, Čecha podľa frflania, Nemca podľa disciplíny a Žida podľa toho, že mu nikdy nie je zle, vie sa totiž vynájsť v každej situácii.

Jedným z paradoxov našej doby je skutočnosť, že najviac sa dá zarobiť a biede iných. Pravda, nie vždy sa možnosť zmení na skutočnosť.

Ľudí delíme na chudobných a bohatých, múdrych a hlúpych. Mať okolo seba samých chudobných je často deprimujúce. Ale mať okolo seba len samých hlupákov, to už radšej ísť do pekla. Je to síce miesto, kde neustále horí oheň, vo vzduchu je cítiť síru a ostanú sa tam všetci tí, ktorí zhrešili – cudzoložníci, modloslužobníci, pokrytci, nadutci a nehanebnice. Ale všimnite si, že o žiadnych hlupákoch v pekle sa nikto nezmieňuje...

(Zrnká úsmevu)
Život je smiešny

„Pán advokát, rozprávali ste sa mojou manželkou?“ „Áno. Všetky vaše návrhy však odmieta. Odkazuje, že ak dohodnutú čiastku do týždňa nepošlete, vráti sa späť.

Šéf firmy si predvolal pokladníka: „V trezore chýba desaťtisíc. Kľúče od trezoru máte len vy a ja!!!“ „Dohodnime sa po dobrom, šéfe,“ hovorí pokladník. „Každý dáme do trezoru po päťtisíc a viac o tej veci nebudeme hovoriť!“

Známy advokát prehrá spor a jeho klient, práve odsúdený za lúpež, sa k nemu otočí a pýta sa: „A čo teraz?“ „Nič zvláštne. Ty pôjdeš teraz na päť rokov do väzenia, a ja pôjdem na obed.“

(Myšlienky bez cla)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Na pneumatikách bude vyznačená ich palivová efektívnosť

26. 11. 2009 Európsky parlament dal zelenú novému nariadeniu EÚ. Podľa neho sa na automobilových pneumatikách začne vyznačovať ich palivová efektívnosť. Túto informáciu by mali motoristi nájsť na nálepkách alebo v priloženej písomnej informácii najneskôr od novembra 2012.
Od novembra 2012 každá automobilová pneumatika na trhu v EÚ bude musieť byť zaradená do jednej z energetických kategórií „od A po G“. Vyplýva to z nariadenia, ktoré 26. 11. definitívne schválili poslanci EP. Pneumatiky, ktoré budú mať najvyššiu palivovú efektívnosť, budú označené kategóriou „A“. Pneumatika okrem informácie o palivovej náročnosti bude musieť niesť i bezpečnostnú informáciu o priľnavosti k mokrej vozovke, ako i o miere hluku, ktorý vytvára počas jazdy. V záujme podpory kvality pneumatík sa členským štátom zakáže udeľovať štátnu podporu pre výrobcov, ktorých produkty nesplnia kritériá aspoň pre zaradenie do kategórie „C“. Aj keď označenie energetickej triedy a ďalšie informácie nebudú musieť byť uvedené fyzicky na bočnej strane pneumatiky, podľa dohodnutého kompromisu ich výrobcovia budú musieť uviesť na nálepke na pneumatike alebo v písomnej informácii, ktorú dostane každý kupujúci.
(Zdroj: EURACTIV)

Daňové predpisy slovenským podnikom zaberú ročne 257 hodín

25. 11. 2009 Slovenským podnikom zaberie vypĺňanie daňových priznaní a dodržiavanie všetkých daňových predpisov ročne vyše 10 dní. Oproti podnikom v susednom Česku, Poľsku či Maďarsku je to však menej času.
Ukázala to najnovšia štúdia Svetovej banky a spoločnosti PricewaterhouseCoopers, ktorá sa zaoberá náročnosťou platenia daní aj celkovým daňovým zaťažením. Daňové povinnosti oberú podniky v Maďarsku o 330 hodín ročne, v Poľsku o takmer 400 hodín a v susednom Česku o 613 hodín ročne. Slovensko pri posudzovaní časovej náročnosti pri daniach obsadilo 103. priečku a Česko až 171. miesto. V sledovanom období platenie daní uľahčilo 45 štátov. Podľa štúdie celkovo vidieť snahu štátov daňové systémy reformovať. V reforme daňového systému sa víťaznou krajinou podľa analýzy stal Východný Timor, ktorý zaviedol nový daňový zákon. Svetová banka v rámci analýzy upozornila, že v rôznych štátoch sú daňové systémy veľmi rozdielne. Štúdia podotýka, že daňový systém je známy už od čias starovekých Egypťanov tri tisícky rokov pred Kristom.
(Zdroj: PRAVDA)

Noví lídri EÚ

23. 11. 2009 Na summite 19. 11. 2009 hlavy štátov a vlád Európskej únie rozhodli o nových lídroch EÚ. Kým voľba Hermana Van Rompuya na post prvého predsedu Európskej rady nebola prekvapením, o výbere barónky Catherine Ashton na post šéfky európskej diplomacie sa to celkom povedať nedá.
Obidvaja noví lídri tak Van Rompuy ako aj Ashton sú známejší skôr vo svojich krajinách než na medzinárodnej scéne a obaja odchádzajú zo svojej súčasnej funkcie po približne roku. Rozhodnutie hláv štátov a vlád EÚ bolo jednomyseľné a je výsledkom veľmi širokého kompromisu a zohľadnenia rôznych faktorov. Prvé kritérium bolo politické – Catherine Ashton je kandidátkou Strany európskych socialistov (PES), kým Herman Van Rompuy stredo-pravej Európskej ľudovej strany (EPP). Ďalším, aj keď menej záväzným faktorom bolo rodové hľadisko. Švédske predsedníctvo bolo pod tlakom, aby konzultácie o nomináciách viedlo spôsobom, ktorý by vyprodukoval aj ženské meno. Iný výsledok by do značnej miery diskreditoval celú politiku rodovej rovnosti Európskej únie. Summitom Európskej rady teda bude od 1. decembra 2009 predsedať Van Rompuy, ktorý v minulosti zastával post ministra pre rozpočet a šéfa flámskych kresťanských demokratov. Pred vstupom do politiky pracoval pre centrálnu banku, Píše blogy i haiku (forma japonskej poézie). Jeho súrodenci sú v belgickej politike tiež aktívni. V roku 2004 sa postavil proti členstvu Turecka v Európskej únii. Konfrontovaný s týmto vyjadrením však budúci „prezident EÚ“ povedal, že na novom poste nebude reprezentovať svoje názory, ale názory všetkých členských štátov. Svoju povesť konsenzuálneho politika potvrdil slovami, že z rokovaní musí každá krajina odísť víťazne. Rokovania, pri ktorých bude niektorá krajina porazená, nie sú dobré rokovania. Do funkcie bude formálne uvedený 1. decembra 2009 prostredníctvom tzv. písomnej procedúry. Budúca šéfka európskej diplomacie Catherine Ashton pôsobila v britskej politike ako predsedníčka Snemovne lordov (House of Lords), nevolenej hornej komory britského parlamentu. Zaujímavosťou zo života budúcej šéfky európskej diplomacie je, že vo svojej rodine je prvou ženou, ktorá má univerzitné vzdelania. Ekonómiu študovala v Londýne a v minulosti sa venovala etike v biznise (CSR) i zdravotníckemu systému. Do Snemovne lordov ju menoval expremiér Tony Blair v roku 1999 a stala sa tak jednou z najmladších členov Snemovne. Od roku 2001 zastávala viaceré ministerské funkcie - školstvo (štátna tajomníčka), ľudské práva (štátna tajomníčka), ústavné záležitosti (štátna tajomníčka) a spravodlivosti (štátna tajomníčka). Ako predsedníčka House of Lords bola od roku 2007 členom kabinetu. Podpísala sa pod skutočnosť, že Lisabonská zmluva úspešne prešla ratifikáciou v Snemovni lordov a jej predchodca v Európskej komisii Peter Mandelson ju opísal ako „strašidelne bystrú“. Na poste vysokej predstaviteľky chce viesť „tichú diplomaciu“. Ako členku Európskej komisie ju bude vo vysokej funkcii musieť ešte potvrdiť Európsky parlament.
(Zdroj: EURACTIV)

Pozor na zlodejov

23. 11. 2009 Prieskum britskej spoločnosti The Centre for Retail Research pre krádeže a spreneveru ukázal, že najviac strácajú českí a slovenskí maloobchodníci. Ročne prichádzajú o takmer 1,5 % tržieb. Straty v posledných rokoch rastú v celej Európe, s výnimkou Rakúska.
Prieskum Global Theft Barometer pravidelne vyhodnocujú britskí experti v spolupráci s maloobchodnými reťazcami na celom svete. Podľa neho ochrániť tovar pred zlodejmi je čoraz ťažšie. Predajcovia minulý rok prišli o 1,43 % celkových tržieb v dôsledku rôznych chýb, podvodov a krádeží, (najviac od roku 2001) čo je medziročný nárast o 5,9 %. Spomedzi 21 skúmaných členských krajín boli najhoršie výsledky zaznamenané na Slovensku a v Maďarsku (1,5 %)a v Čechách. Európsky priemer je na úrovni 1,33 %. Na druhom konci rebríčka skončili Rakúšania a Nemci, ktorí spôsobujú maloobchodníkom straty okolo 1 % obratu. V Rakúsku sa okrem toho ako v jedinej európskej krajine vlani kradlo viac ako teraz. Na krádežiach v obchodoch sa obohacujú dve skupiny – zákazníci a zamestnanci. Podľa prieskumu majú zákazníci na svedomí 43 % všetkých strát, zamestnanci 36 %. Zostávajúcich 21 % uniká pre administratívne a účtovné chyby alebo podvody zo strany dodávateľov. Paradoxom je, že obchodné reťazce vynakladajú na zabezpečenie predajní nemálo prostriedkov. Konkrétne ide o 0,3 % ich tržieb. Zhruba polovica tejto čiastky ide podľa prieskumu na platy ochranky.
(Zdroj: EURACTIV)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Vít
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner