Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Banky budú musieť štátnu pomoc vrátiť
14. 1. 2010
Joaquín Almunia ani na novom poste v roli komisára pre hospodársku súťaž nezmierni postoj voči bankám, ktoré dostali štátnu pomoc počas finančnej krízy. Finančné domy budú musieť túto pomoc vrátiť a nemôžu ju použiť na odmeny. V minulom období bol Almunia komisárom pre hospodárske a menové veci a jeden z najbližších spojencov predsedu Komisie José Manuela Barrosa.
Na novom poste v roli komisára pre hospodársku súťaž bude musieť vyriešiť desiatky otvorených prípadov štátnej pomoci, ktorú finančné inštitúcie dostali na prečkanie finančnej krízy.
Ak pôjde všetko dobre, dočasná pomocná schéma pre banky sa skončí do konca roku 2010.
Almunia súhlasí so svojou predchodkyňou Neelie Kroes, ktorá opakovane povedala, že zachránené banky by niektoré zo svojich aktív mali predať, aby mohli vrátiť verejné peniaze, ktoré dostali keď bolo najhoršie.
Každá inštitúcia, ktorá dostáva verejnú podporu musí prezentovať životaschopný biznis model, v ktorom preukáže, že po kríze zostane finančne zdravá.
Prvou prioritou pre Almuniu je vyhnúť sa morálnemu hazardu. Tí ktorí si počínajú zle, by pomoc dostať nemali a banky, ktoré sú zdravé, by mali byť odmenené a nemali by byť znevýhodnené neférovou konkurenciou kolabujúcich inštitúcií podporovaných verejnými peniazmi.
Možnosť zmierenia Chorvátska a Srbska
14. 1. 2010
Nový chorvátsky prezident Ivo Josipovič v interview pre taliansky denník hovorí o možnosti zastavenia chorvátskej žaloby voči Srbsku pred Medzinárodným trestným tribunálom. Naznačil možnosť zmierenia oboch krajín. Víťazný sociálny demokrat, ktorý v predvolebnej kampani zdôrazňoval rešpektovanie práva a integráciu do EÚ, ponúkol možnosť zmiernenia napätia medzi týmito dvoma bývalými juhoslovanskými republikami. Vyhlásil, že ak Srbi splnia požiadavky jeho krajiny, nie je dôvod pokračovať v žalobe.
Srbský prezident Tadič na pozitívny signál nového chorvátskeho lídra rýchlo reagoval. Josipovičovi gratuloval k zvoleniu a vyhlásil, že Chorváti a Srbi zdieľajú budúcnosť v EÚ. Obidve krajiny v procese transformácie Západného Balkánu na oblasť dlhodobej stability a udržateľného rozvoja hrajú rozhodujúcu úlohu.
Európsky rok boja proti chudobe a sociálnej exklúzii
14. 1. 2010
Dňa 21. januára 2010 sa v rámci španielskeho predsedníctva Rady Európskej únie uskutoční úvodná konferencia pre začínajúci Európsky rok boja proti chudobe a sociálnej exklúzii 2010.
Hlavným úsilím tejto konferencie je posilniť záväzky zo strany EÚ a zvýšiť verejné povedomie pre tieto otázky
Česká vláda nemá peniaze na dôchodky
13. 1. 2010
Českej republike na jeseň dôjdu peniaze určené v štátnom rozpočte na výplaty dôchodkov. Potvrdia sa tak obavy ministra financií. Minister po schválení štátneho rozpočtu v Poslaneckej snemovni v decembri varoval, že prostriedky na výplatu dôchodkov nie sú dostatočné. Konštatuje to český denník Lidové noviny.
Dokedy štát vystačí s 337,5 miliardy Kč, ktoré sú v rozpočte určené na dôchodky, nevie povedať ani hovorkyňa ministerstva práce a sociálnych vecí . Výdavky na dôchodky podľa nej závisia od radu faktorov, okrem iného aj od odchodov do dôchodku pre nepriaznivú situáciu na trhu práce.
Hospodárska recesia, nižšie zisky firiem a rast nezamestnanosti znižujú príjmy štátu zo sociálneho poistenia, z ktorého štát dôchodkový systém financuje. Naopak, zvyšujú sa výdavky na podpory v nezamestnanosti a vlani dosiahli 15 miliárd Kč. Príjmy zo sociálneho poistenia na financovanie dôchodkov prestali stačiť už v roku 2009, keď dôchodkový systém skončil s deficitom viac ako 30 miliárd Kč.