Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Európska poľnohospodárska politika
19. 2. 2010
Európska poľnohospodárska politika by sa mala zamerať na zaistenie takých cien, ktoré by zabezpečili životaschopnosť farmárov. Títo čelia nestabilným trhom a klesajúcemu príjmu. V rozhovore pre Reuters to povedal francúzsky minister poľnohospodárstva.
Členské štáty sa rozhodli tento rok zintenzívniť diskusie o budúcnosti Spoločnej poľnohospodárskej politiky, ktorá tvorí 40 % rozpočtu Únie. Hlavným príjemcom tejto čiastky je Francúzsko, ktoré v roku 2009 získalo 20 % zo 40-miliardového balíčka vyčleneného pre farmárov.
V Únii sa hovorí o súboji dvoch blokov. Na jednej strane je to Francúzsko, ktoré je za regulačné opatrenia podporované obrovským rozpočtom a na druhej strane Británia či Holandsko. Tie žiadajú tradične obmedzenie výdavkov na poľnohospodárstvo a postupné vyradenie jednotných platieb.
Štátne bankroty
18. 2. 2010
Hoci štátny bankrot nie je častou udalosťou, nejde ani o udalosť výnimočnú. Vo svete sa za posledné polstoročie vyskytli celé tucty štátnych bankrotov. Napríklad v osemdesiatych rokoch zbankrotovala takmer celá Južná Amerika. Štátny bankrot neznamená, že sa územie krajiny rozkúskuje medzi veriteľov a jej obyvateľstvo rozpredá do otroctva. Znamená len, že dotyčná krajina sa ocitne v platobnej neschopnosti, pretože nemôže, alebo nechce splniť svoje zmluvné záväzky.
Bankrot môže z hľadiska vyrovnania záväzkov prebehnúť dvoma základnými spôsobmi. Najprimitívnejším je jednoduché odmietnutie zaplatenia dlhu, či jeho časti. Tento spôsob bol zaužívaný v Latinskej Amerike a Afrike.
Vyspelejšie krajiny na vymazanie dlhu volia cestu vysokej inflácie. Sem patrí aj prípad Grécka, pre ktoré sa členstvo v eurozóne stalo náhle problémom. Svoje ťažkosti nemôže riešiť elegantnou cestou inflácie a/alebo devalvácie národnej meny. Hrozí mu bankrot darebáckeho typu, čo je pre vnímanie krajiny veľmi zlé.
Trnava uspela ako podnikateľský región roka 2012
18. 2. 2010
Výbor regiónov vybral šesť európskych regiónov, ktoré majú najlepšiu víziu pre podnikanie a tvorbu pracovných miest v najbližších rokoch. Okrem nemeckého, írskeho, fínskeho a dvoch španielskych uspel aj jeden slovenský región, ktorým je Trnava.
Podnikateľský región roka (EER) je pilotná celoeurópska iniciatíva. Jej cieľom je oceniť regióny, ktorých jasnou víziou je podporovať dynamické a ekologické podnikateľské prostredie a to bez ohľadu na ich veľkosť, bohatstvo a aktuálnu situáciu. Regióny, ktoré predložili najrealistickejšie, do budúcnosti orientované, akčné plány na rozvoj svojho podnikateľského prostredia, mohli získať európske ocenenie „Podnikateľský región roka“.
Projekt Európske regióny podnikania, ktorý Výbor regiónov rozbehol v spolupráci s Európskou komisiou, je novým odrazovým mostíkom pre rast a zamestnanosť na regionálnej úrovni. Je konkrétnou odpoveďou na naliehavú potrebu podporovať malé a stredné podniky (MSP), ktoré sú zdrojom rastu, zamestnanosti a inovácie. Výlučne na miestnej úrovni pôsobí až 98 % MSP a zo sociálno-ekonomického hľadiska sú silne späté so svojím územím. Najdôležitejším cieľom projektu je rozvíjať a čo možno najlepšie využiť podnikateľský potenciál daného regiónu.
Výbor regiónov 11. februára rozhodol, že podnikateľským regiónom roka 2011 bude nemecké Brandenbursko, írske Kerry a španielska Murcia a v roku 2012 španielske Katalánsko, slovenská Trnava a fínska UUsimaa/Helsinki.
EÚ chystá pomoc Grécku
11. 2. 2010
Táto skutočnosť posilnila eura. Kým sa ministri financií členských štátov nezhodli na programe koordinovaných a rozhodných opatrení na pomoc Grécku, spoločná mena oslabovala. Dnes sa črtá plán, ako sa Grécko, Portugalsko a Španielsko dostanú z vysokého rozpočtového deficitu a z hroziacej finančnej krízy.
Plán počíta s využitím odborných skúseností Medzinárodného menového fondu a Európskej centrálnej banky. Fond však Grécku nemá poskytnúť priamu finančnú pomoc.
Podľa Hermana Van Rompuya existuje dohoda týkajúca sa situácie v Grécku. Teraz budú o nej informovaní ostatní lídri. Dohoda je výsledkom telekonferencie ministrov financií členských štátov EÚ, ktorí v stredu jednomyseľne vylúčili možnosť finančnej pomoci zo strany MMF.
Plán bude pravdepodobne finalizovaný na budúci týždeň v utorok. Naplnenie plánu závisí od ochoty Grécka prijať a naplniť ďalšie opatrenia na stabilizáciu svojich verejných financií.
Rozhodná akcia bruselského summitu by mala prispieť k utíšeniu rozbúrenej hladiny finančných trhov, Pozornosť sa sústredí na to, ako sa americká centrálna banka (FED) rozhodne skončiť s masívnou podporou bánk a ekonomiky.