Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Dlh európskych energetických firiem kvôli kríze prudko rastie
18. 7. 2022
Ak sa vyššie náklady firiem prenesú na spotrebiteľa, je pravdepodobné, že európske domácnosti budú za energie platiť aj 470 eur mesačne. Európske energetické spoločnosti sa výrazne zadlžujú, aby pokryli vyššie náklady spôsobené rastom cien ropy a zemného plynu.
Celkový dlh firiem stúpa od pandémie a tento rok už vzrástol na viac ako 1,7 bilióna eur. To je nárast o viac ako 50 percent oproti stavu pred rokom 2020, uviedla agentúra Bloomberg.
Najnovšie sa zdá, že nemecká spoločnosť Uniper, najväčší odberateľ ruského plynu, bude potrebovať asi deväť miliárd eur. Česká energetická spoločnosť ČEZ získa od štátu tri miliardy eur, aby zvládla energetickú krízu. Celý sektor by mal potom získať najmenej 24 miliárd eur.
Za prvých šesť mesiacov tohto roku vydali energetické firmy v regióne dlhopisy za 45 miliárd eur. Získali aj úvery za 72 miliárd eur.
Ak bude energetickým spoločnostiam umožnené preniesť vyššie náklady na plyn na spotrebiteľov, tak analytici investičnej banky Goldman Sachs počítajú s tým, že európske domácnosti budú musieť za elektrinu a plyn platiť 470 eur mesačne. To je o 290 percent viac ako v polovici roku 2020.
Fínsko bojuje s rekordnou infláciou
15. 7. 2022
Inflácia vo Fínsku zrýchlila minulý mesiac na takmer osem percent a dosiahla najvyššiu úroveň za viac než 38 rokov. Veľkou mierou sa pod to podpísali náklady na dopravu a ceny potravín, ktorých rast dosiahol rekordnú úroveň. Informovali o tom portály RTTNews a tradingeconomics.
Spotrebiteľské ceny vo Fínsku vzrástli v júni medziročne o 7,8 percenta po májovom raste o sedem percent. Júnový rast cien predstavuje najvyššiu medziročnú infláciu v krajine od apríla 1984.
Vývoj cien výrazne ovplyvnil rast cien potravín a nealkoholických nápojov. Tie sa zvýšili o rekordných 10,9 percenta. Výrazne rástli aj náklady na bývanie 8,5 percenta, najmä však náklady na dopravu. Tie sa zvýšili o 19 percent, čo ovplyvnil najmä rast cien pohonných látok.
V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa spotrebiteľské ceny vo Fínsku zvýšili v júni o 0,7 percenta. Tempo rastu sa tak v porovnaní s medzimesačným vývojom v máji prudko spomalilo, keď v máji oproti aprílu vzrástli ceny o 1,3 percenta.
V
Počas júna sa v EÚ predalo najmenej áut za 26 rokov
15. 7. 2022
Ekonomická neistota vyvolaná vojnou a prudký nárast cien, ktorý spôsobila, rovnako ako stúpajúce úrokové sadzby môžu brániť oživeniu predaja áut aj v budúcnosti.
Predaj áut v Európskej únii (EÚ) v júni aj za celý prvý polrok klesol, keďže výrobcov naďalej trápil nedostatok komponentov, ktorý obmedzoval ich produkciu. Ukázali to v piatok údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). TASR správu prevzala z AFP.
Vzhľadom na nedostatok čipov, ktorý stále brzdí výrobu, sa počet nových zaregistrovaných áut v EÚ v júni znížil, už 11. mesiac v rade, a to o 15,4 percenta na 886 510 kusov. To bol najmenší počet predaných áut pre tento mesiac od roku 1996.
K poklesu prispeli všetky štyri hlavné trhy EÚ, pričom najstrmšie sa znížil odbyt vozidiel v Nemecku (-18,1 percenta), po ktorom nasledovali Taliansko (-15 percent) a Francúzsko (-14,2 percenta). Španielsko zaznamenalo miernejší pokles (-7,8 percenta).
V
Európske akcie oslabili, rastúce ceny energií umocňujú obavy z inflácie
8. 7. 2022
Najviac oslabili akcie ropných a plynárenských spoločností. Môže za to najmä štrajk nórskych zamestnancov plošín, ktorí požadujú zvýšenie miezd pre vysokú infláciu v krajine.
Kvôli obavám z recesie sa prepadol tiež kurz eura. Paneurópsky index STOXX Europe 600 má za sebou najhorší deň za viac ako dva týždne. Odpísal 2,1 percenta a obchodovanie uzavrel na 400,68 bodu.
Hlavný index DAX burzy vo Frankfurte nad Mohanom klesol o 2,91 percenta na 12.401,20 bodu.
Najviac oslabili akcie ropných a plynárenských spoločností. Zamestnanci plošín na ťažbu ropy a zemného plynu z mora začali dnes v Nórsku štrajk, ktorý by do soboty mohol znížiť ťažbu ropy v krajine o 15 percent a ťažbu plynu o štvrtinu. Vývoz plynu by sa potom mohol znížiť až o 56 percent.
V