Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Čím je vo väčšom bezpečí ten, kto radí, tým jeho rada za menej stojí.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

(Murphyho zákony v bájkach)
Manželstvo a rodina

Sedadlo, z ktorého sa najlepšie ovláda vozidlo, je to vedľa šoféra. Každý, kto práve nešoféruje, je viac kvalifikovaný na vedenia auta ako šofér.

Muž obyčajne vďačí za svoj úspech prvej manželke. A za druhú manželku vďačí svojmu úspechu.

Keď sedíte na lavičke s krásnou slečnou, hodina sa vám zdá byť sekundou. Keď sedíte holým zadkom na rozpálenej peci, sekunda sa vám zdá byť hodinou.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Život je smiešny

Do očnej optiky vošiel zákazník. „Potrebujete okuliare s deviatimi dioptriami,“ povie optik. „Ako viete, že som krátkozraký?“ „Vošli ste cez výklad, nie cez dvere!“

Potenciálny klient sa v kancelárii pýta advokáta: „Koľko u vás stojí konzultácia?“ „Tisícku za tri otázky.“ „A nemáte pocit, že je to trochu drahé?“ „Áno, to je. A aká je vša tretia otázka?“

Advokát sa ujal obhajoby klienta. Už pol hodiny ho predstavuje ako človeka poriadneho, pracovitého, čestného, skromného, priateľského atď. Klient sa nakoniec rozčúli: „Človek mu zaplatí hromadu peňazí, aby ho obhájil, a on tu celý čas vykladá o niekom úplne inom!“

(Myšlienky bez cla)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Verte v Boha. Všetci ostatní nech vám platia v hotovosti.

Dobrý úsudok je produktom skúsenosti. Skúsenosť je produktom zlého úsudku.

Vždy buď pripravený na najhoršie. Ak to príde, nájde ťa pripraveného, ak nepríde, budeš príjemne prekvapený.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Škoda dodala takmer o pätinu vozidiel menej

13. 1. 2021 Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v minulom roku kvôli pandémii koronavírusu medziročne skoro o pätinu áut menej. Svojim zákazníkom po celom svete dodala 1 004 800 vozidiel, čo je o 19,1 percenta menej ako v roku 2019, kedy dodala 1 242 800 vozidiel. Automobilka to dnes uviedla v tlačovej správe. Najväčší prepad medzi modelmi nastal u Fabie. ​Za poklesom dodávok stojí napríklad 39 dní trvajúce zatvorenie prevádzky a dočasné prerušenie predajných kanálov v druhom štvrťroku kvôli pandémii.
Najvyšší medziročný prepad medzi modelmi zaznamenala Fabia, ktorej dodávky klesli o 39 percent na 105 500 vozidiel. Vzrástli naopak dodávky modelov Scala a Kamiq, a to o 61,7 percenta na 63 200 vozidiel, respektíve o 99 percent na 128 500 vozidiel.
"Viac ako jeden milión dodaných vozidiel zákazníkom na celom svete je pre Škoda Auto veľký úspech. Najmä potom v súvislosti s pandémiou koronavírusu as tým spojeným päťtýždňovým prerušením výroby počas prvej vlny na jar uplynulého roka. Rád by som poďakoval celému predajnému tímu, našim importérom a dílerom za toto spoločne vynaložené úsilie. Rovnaká vďaka patrí aj našim kolegyniam a kolegom z výroby, riadenia kvality a všetkým ďalším škodovákom, ktorí bojovali o každý vyrobený automobil," povedal predseda predstavenstva Thomas Schäfer.
V západnej Európe zaznamenala automobilka v roku 2020 celkom 434 500 dodávok zákazníkom, medziročne o 16,5 percenta menej. V Nemecku, na druhom najväčšom trhu značky, bolo zákazníkom za minulý rok dodaných celkovo 161 800 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 15,4 percenta.
V strednej Európe dodala Škoda Auto od januára do decembra roku 2020 zákazníkom celkovo 181 900 vozidiel, teda o 15,7 percenta menej.
Vo východnej Európe bez Ruska zaznamenala Škoda prepad o 20,8 percenta na 39 800 vozidiel, v Rusku naopak automobilka posilnila o 6,8 percenta na 94 600 vozidiel.
Najpredávanejším modelom bola tradične Octavia, ktorých firma dodala 257 400, čo predstavuje medziročný pokles o 29,2 percenta. Na druhom a treťom mieste sa umiestnili SUV Karoq a KodiaQ.
Väčšieho modelu KodiaQ dodala Škoda 131 600, medziročne o 23,4 percenta menej. Menšieho SUV Karoq dodala Škoda zákazníkom 137 200 kusov, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2019 pokles o 10,1 percenta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Slovensko dostane z fondov EÚ dvanásť miliárd eur vo voľných cenách

25. 10. 2018 Suma 310 eur na občana je skoro trikrát vyššia, ako je priemer a druhá najvyššia v EÚ. Slovensko bude mať v rokoch 2021 až 2027 k dispozícii 12 miliárd eur vo voľných cenách. Vo výške financií vynaložených na občana, 310 eur, je na úrovni Portugalska. Uviedla to v stredu eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretuová po rokovaní krajín Vyšehradskej štvorky, Chorvátska, Slovinska, Bulharska a Rumunska. Suma 310 eur na občana je skoro trikrát vyššia, ako je priemer a druhá najvyššia v EÚ, doplnila.
Slovensko je ochotné prispieť viac do rozpočtu EÚ. Podľa vicepremiéra pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho (Smer-SD) ide o nový návrh. "Pani komisárka povedala, že hoci alokácia pre Slovensko a iné krajiny kvôli brexitu a novým výzvam bude nižšia, intenzita pomoci pre Slovensko bude druhá najvyššia v EÚ," povedal Raši. Slovensko je ochotné prispieť viac do rozpočtu EÚ vo výške 1,2 percenta až 1,3 percenta hrubého národného dôchodku, ak tieto peniaze pôjdu na podporu kohéznej politiky. "Sme ochotní akceptovať aj zníženú finančnú alokáciu, ale chceme väčšiu mieru flexibility pri čerpaní finančných prostriedkov," uviedol.
Možnosť presunúť peniaze. Väčšia flexibilita súvisí s objemom financií, ktoré bude možné presunúť medzi programami a v rámci programu čo najjednoduchšie. SR má podľa neho problém s výskumom a inováciami, kde boli pozastavené výzvy za 600 miliónov eur. "Reálne hrozí, že to, čo sme sľúbili, nedokážeme dočerpať. Kým sa upravili všetky pravidlá, uplynul čas," priblížil situáciu. Slovensku by pomohlo, keby malo možnosť presunúť peniaze na program, ktorý má pripravených žiadateľov. Ďalším príkladom pre využitie flexibility sú priority krajiny, v tejto súvislosti je to pre SR dobudovanie dopravnej infraštruktúry, konštatoval. Eurokomisárka Cretuová verí, že členské štáty budú ochotné viac prispievať do rozpočtu EÚ. Dodala, že dôležitý bude eurosummit v rámci rumunského predsedníctva, už bez účasti Veľkej Británie. Verí, že vzťahy EÚ s Londýnom ostanú dobré. Slovensko podľa nej slúži ako príklad pre ostatné krajiny najmä v oblasti automotive 21. storočia, digitalizácie a v medicínskych technológiách.
(Zdroj: Aktuality.sme)

Európska únia zamietla rozpočet Talianska

24. 10. 2018 Kým komisári Európskej Únie (ďalej len EÚ) diskutovali o porušeniach zmluvy zo strany Talianska na stretnutí v Štrasburgu, taliansky premiér Giuseppe Conte v rozhovore pre Bloomberg News povedal, že sa teší na to, ako im vysvetlí plán rozpočtu na rok 2019.
Poznamenal, že Taliansko má určitý priestor na vylepšenie aspektov plánu, ale nie na úpravu skutočných výdavkov. O niekoľko hodín neskôr európsky úradník uviedol, že rozpočet bol oficiálne odmietnutý a výkonná rada EÚ žiada Taliansko, aby prevzalo rozpočet späť, zrevidovalo ho a opätovne predložilo svoj návrh. Je to prvýkrát, čo EÚ vzniesla takúto požiadavku voči členskému štátu. "Neexistuje žiadny plán B," povedal Conte v utorok. "Povedal som, že deficit vo výške 2,4 percenta hrubého domáceho produktu je limit. Môžem povedať, že to teda bude náš strop," dodal. Talianska vláda je kvôli týmto rozhodnutiam na kolíznom kurze s EÚ, pretože jej výdavkové ciele ďaleko presahujú stanovené hranice. Samozrejme aj finančné trhy reagovali na talianske porušenie pravidiel EÚ. Výnos talianskych dlhopisov vzrástol za posledný mesiac o viac ako pol percenta po tom, čo talianska vláda avizovala prehĺbenie rozpočtového deficitu. Rozpätie výnosov talianskych a nemeckých dlhopisov sa včera po zamietnutí EÚ zvýšilo o päť bázických bodov na aktuálnych 309 bázických bodov. Avšak odmietnutie zo strany EÚ sa dá považovať za dobrú správu pre investorov, nakoľko odzrkadľuje myšlienky predstaviteľov jednotlivých štátov rovnako ako aj poučenie z gréckej dlhovej krízy.
(Zdroj: hnonline.sk)

Prudký rast a prepad. EÚ máva s predajmi áut

23. 10. 2018 Predaje vozidiel sú na Slovensku i v Únii ako na hojdačke. Dôvod? Príkazy a regulácie politikov. V súvislosti s nástupom nových emisných noriem zaznamenali letné mesiace, ktoré sú inak dobre známe ako obdobia sucha, rekordné predaje. O ne sa postarali hlavne predajcovia so špeciálnymi zľavami na vozidlá. Až tak, že predaj áut na Slovensku vytvoril nový rekord – v auguste sa predalo o 46 percent viac vozidiel než v rovnakom mesiaci pred rokom.
Ochladenie záujmu ľudí o nové autá prišlo hneď v septembri. Európske trhy zažili prepad predajov nových vozidiel o 23,5 percenta a slovenský trh sa prepadol ešte viac. „V septembri 2018 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 4 519 vozidiel, čo predstavuje oproti minulému roku s počtom registrovaných nových osobných vozidiel 7 177 pokles o 37 percent,“ konštatuje Zväz automobilového priemyslu vo svojej štatistike.
(Zdroj: hnonline.sk)

Prečo sa EÚ musí zamerať na Áziu

22. 10. 2018 Kým Spojené štáty pod vedením prezidenta Donalda Trumpa skôr pritvárajú dvere vzájomnému biznisu s Európou a nejasná sa zdá aj budúcnosť ekonomických vzťahov Únie s Britániou v prípade tvrdého brexitu, úplne iná situácia nastáva na opačnej strane sveta. Európskej únii sa snaží hospodársky čoraz viac otvárať Ázia, ktorá chce využiť narastajúce napätie medzi Amerikou a zvyškom sveta na výrazné zvýšenie obchodnej výmeny.
Záujem o zintenzívnenie vzťahov potvrdili lídri európskych aj ázijských krajín na minulotýždňovom samite v Bruseli. Prečítajte si odpovede na otázky, či európske firmy môžu nájsť nové trhy pre svoje exporty v Ázii, ako z toho môže profitovať Slovensko a v čom spočíva hlavný ekonomický potenciál najväčšieho a najľudnatejšieho kontinentu sveta. Minulé roky a desaťročia boli z ekonomického hľadiska Európy charakterizované silným partnerstvom so Spojenými štátmi. To sa začalo oslabovať po nástupe nového prezidenta Donalda Trumpa k moci v januári minulého roka. Trump v lete v rozhovore pre americkú spravodajskú stanicu CBS News označil Európsku úniu za ekonomického nepriateľa pre USA. Zaviedol tiež clá na dovoz európskej ocele a hliníka do Spojených štátov. Situácia sa môže už koncom marca budúceho roka podobným spôsobom skomplikovať aj v obchode medzi Európou a Veľkou Britániou. Na minulotýždňovom samite EÚ v Bruseli sa totiž európskym a britským vyjednávačom nepodarilo priblížiť k dohode o podmienkach odchodu Londýna z Únie. Čoraz reálnejšie tak hrozí takzvaný tvrdý brexit, keď by v noci 29. marca 2019 prestali platiť obchodné dohody. Biznis medzi európskymi krajinami a Britmi by tak prebiehal na základe pravidiel Svetovej obchodnej organizácie, čo by okrem iného znamenalo zavedenie ciel. V európskych obchodoch by tak výrazne zdraželi britské tovary, zatiaľ čo našim firmám by sa predražili exporty na trh Spojeného kráľovstva.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner