Plyn v Európskej únii je až šesťnásobne drahší než na amerických trhoch
12. 5. 2023
Cena plynu v Európe klesla, stále je šesťkrát drahšia ako na amerických trhoch. Energia je tou "krvou", ktorá zabezpečuje chod a produkciu, a Európa ju má drahšiu ako zvyšok sveta, čím si komplikuje svoju konkurencieschopnosť.
Dekarbonizácia a elektrifikácia priemyslu vytvorí tlak na rast cien, pričom môže ohroziť konkurencieschopnosť Európskej únie vo svete. Plynu máme v Európe dostatok, no jeho cena je napriek poklesu šesťnásobne vyššia než na trhoch v USA. Tieto informácie odzneli na konferencii "Free Market Road Show 2023: Energetická kríza - čo nás čaká v najbližších rokoch?", ktorú organizoval Inštitút ekonomických a spoločenských analýz v spolupráci s rakúskym Austrian Economics Center.
S
(Zdroj: moneymag.czaktuality.sk)
Inflácia v eurozóne je najvyššia od vzniku eura
1. 12. 2021
Medziročná miera inflácie v eurozóne v novembri vystúpila na 4,9 percenta, a dostala sa tak na najvyššiu hodnotu od zavedenia spoločnej európskej meny euro pred dvadsiatimi rokmi. Zvýšila sa tak zo 4,1 percenta v októbri, najmä kvôli pokračujúcemu zdražovaniu energií. Vo svojom rýchlom odhade to dnes oznámil štatistický úrad Eurostat. Údaje za celú Európsku úniu odhad neobsahuje, tieto dáta budú zverejnené v polovici decembra.
Oproti októbru sa ceny zvýšili o 0,5 percenta. Rast inflácie, ktorý podľa ekonómov súvisí s hospodárskym oživením sprevádzaným zdražovaním energií a nedostatkom niektorých surovín, pokračuje už od konca leta. Aj v novembri sa na jej výške podieľali predovšetkým energie, ktoré medziročne zdraželi o 27,4 percenta (v októbri o 23,4 percenta). Oproti októbru sa ceny zvýšili o 0,5 percenta. Rast inflácie, ktorý podľa ekonómov súvisí s hospodárskym oživením sprevádzaným zdražovaním energií a nedostatkom niektorých surovín, pokračuje už od konca leta. Aj v novembri sa na jej výške podieľali predovšetkým energie, ktoré medziročne zdraželi o 27,4 percenta (v októbri o 23,4 percenta).
V
Európske akcie zaznamenali prudký pád
29. 11. 2021
Európske akcie dnes utrpeli najprudší pokles od vlaňajšieho júna. Pod zvýšený tlak sa dostali kvôli obavám z hospodárskych dopadov novej mutácie koronaviru, ktorá bola zistená v Juhoafrickej republike. Paneurópsky akciový index STOXX Europe 600 odpísal 3,67 percenta a obchodovanie uzavrel na 464,05 bodu.
Za celý týždeň tak prišiel asi o 4,5 percenta. "Táto nová varianta vírusu prichádza v najhoršom možnom čase, pretože Európa a niektoré severné časti Spojených štátov sú v napätej situácii kvôli už tak vysokým počtom nových prípadov a hospitalizácií," povedal podľa agentúry Reuters analytik Peter Garnry zo spoločnosti Saxo Bank.
"Akcie reagujú negatívne, pretože sa zatiaľ nevie, do akej miery budú voči novému variantu účinné vakcíny, čím sa zvyšuje riziko nových uzáver," dodal.
Nová verzia koronaviru s označením B.1.1.529 sa rýchlo šíri v najľudnatejšej provincii Juhoafrickej republiky a podľa vedcov sú doterajšie poznatky o nej znepokojujúce.
Nesie totiž mimoriadny počet mutácií, a mohla by tak byť agresívnejšia ako predchádzajúce varianty. Mnoho krajín, vrátane európskych, už reaguje zákazom letov zo zasiahnutej oblasti.
V
Ceny emisných povoleniek v EÚ dosiahli nový rekord
29. 11. 2021
Cena emisných kvót v Európskej únii sa dnes vyšplhala na nové maximum nad 75 eur za tonu. Informovala o tom agentúra Reuters. Systém obchodovania s emisnými kvótami bol v EÚ zavedený v roku 2005 a rast ich ceny z posledných mesiacov je jedným z faktorov, ktoré prispievajú k zdražovaniu energií.
Cena kvót v EÚ dnes podľa Reuters vystúpila až na 75,04 eura za tonu. Nadviazala tak na stredajší rast, za ktorým stálo vyhlásenie novej nemeckej vládnej koalície, že nedopustí pokles ceny kvót v Nemecku pod 60 eur za tonu.
Dopyt po emisných povolenkách teraz podporujú aj vyššie ceny plynu, kvôli ktorým je pre elektrárenské spoločnosti ekonomickejšie využívať uhlie. Produkcia elektriny z uhlia vytvára dvojnásobné množstvo emisií oxidu uhličitého ako produkcia z plynu, takže vyžaduje viac emisných kvót, píše Reuters.
V
Náš automobilový priemysel pred zvyškom Európy vedie
26. 11. 2021
Slovensko si podľa najnovších dát za prvých deväť mesiacov tohto roka vo výrobe áut medziročne prilepšilo o vyše 13 percent. Len na porovnanie, Nemecko sa prepadlo aj napriek katastrofálnemu minuloročnému výsledku o päť percent.
Európsky automotive sektor pred pandémiou ročne vyrobil viac ako 14 miliónov vozidiel, s čím dokázal vygenerovať členským krajinám na daniach takmer 400 miliárd eur. Jeden z pilierov ekonomiky bol však vlani mimoriadne oslabený. Aj keď analytici pôvodne očakávali, že tento rok bude pre odloženú spotrebu či zlepšenie pandemickej situácie omnoho silnejší, opak je pravdou.
V