Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Novým biznisom za miliardy je vietor
14. 2. 2017
Členské štáty vlani preinvestovali do výstavby nových veterných elektrární 27,5 miliardy eur.
Každý druhý energetický projekt, ktorý sa minulý rok v Únii postavil, bol na báze veternej energie. Podpísal sa pod to najmä masívny nárast investícií v piatich členských krajinách, ktoré rovnako hlásia svoj osobný rekord. Ide napríklad o Francúzsko či Holandsko. Potvrdzuje to najnovšia štúdia Európskej asociácie pre veternú energetiku, ktorá združuje najväčších hráčov v sektore. Najväčšou európskou veternou veľmocou však zostávajú Nemci, ktorí majú na novej kapacite veterných elektrární 44-percentný podiel. Najviac síce investovali do veterných turbín vo vnútrozemí, no posilňujú aj more.
zdroj: hnonline.sk
Nemci chcú cudzincom spoplatniť diaľnice
10. 2. 2017
Mýtne pre osobné autá na nemeckých diaľniciach môže byť pre nemecký rozpočet výrazne stratové, ukazuje štúdia spracovaná pre najväčší európsky autoklub ADAC. Nemecko by podľa analýzy, o ktorej informuje denník Die Welt, muselo na systém mýta doplácať stovky miliónov eur ročne.
Minister dopravy Alexander Dobrindt (CSU) si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur. Analýzu jeho úradu už ale spochybnilo niekoľko iných štúdií. Okrem skoršej štúdie pre stranu Zelených tak robí aj aktuálna analýza dopravného experta Ralfa Ratzenberger pre ADAC. Ratzenberger v nej tvrdí, že ministerstvo dopravy očakávané príjmy výrazne nadhodnocuje. Podľa jeho prepočtov bude projekt, ktorý nedávno schválila nemecká vláda, už od zavedenia v roku 2019 stratový. V prvom roku na neho podľa experta Nemecko doplatí 147 miliónov eur, v roku 2023 už 251 miliónov eur. Dôvodom je predovšetkým nastavenie systému, ktorý počíta s tým, že za neho budú de facto platiť len zahraniční vodiči. Vodiči v Nemecku registrovaných áut mýto síce tiež zaplatia, neskôr im ale bude vrátené, pretože sa im zníži daň z motorových vozidiel.
zdroj: hnonline.sk
Roaming v únii definitívne končí
8. 2. 2017
Občania krajín Európskej únie (EÚ) budú môcť už počas tohtoročných letných dovoleniek telefonovať, posielať sms správy a surfovať na internete v rámci celej EÚ za rovnaké ceny ako vo svojej domovskej krajine.
Výbor stálych predstaviteľov pri EÚ (COREPER) dnes definitívne potvrdil dohodu euroinštitúcií, ktorou sa rušia roamingové poplatky s platnosťou od 15. júna 2017. Zástupca stáleho predstaviteľa SR pri EÚ, veľvyslanec Alexander Micovčin pri tejto príležitosti pre TASR pripomenul, že slovenské predsedníctvo v Rade EÚ má na tejto dohode obrovský podiel, aj keď konečnú dohodu s Európskym parlamentom (EP) uzavrelo prebiehajúce maltské predsedníctvo. Všeobecne platí, že nižšie ceny veľkoobchodného roamingu sú výhodnejšie pre štáty s negatívnou bilanciou roamingu, čo je aj príklad Slovenska. Na druhej strane, južanské krajiny s turisticky atraktívnymi lokalitami argumentovali vyššími nákladmi v dôsledku vyššej prevádzky. Micovčin upozornil, že vďaka intenzívnym rokovaniam sa tieto rozpory napokon podarilo preklenúť, pričom najväčšou výzvou bolo nájsť dohodu na veľkoobchodnej cene pre mobilné dáta, vzhľadom na prudký nárast využívania mobilného internetu. Dosiahnutý kompromis veľkoobchodných poplatkov bol napokon stanovený na 7,7 eura za gigabajt od júna 2017, s postupným klesaním na 2,5 eura za gigabajt v roku 2022.
zdroj: hnonlin.sk
Regulačné orgány pritvrdili voči Číne
7. 2. 2017
Čínske podniky vlani museli zrušiť dohody o akvizíciách v zahraničí za takmer 75 miliárd dolárov (70 miliárd eur). Hlavným dôvodom boli zásahy regulátorov, ako aj devízové reštrikcie v Číne. Celkovo tak bolo zrušených 30 akvizícií európskych a amerických firiem.
S odvolaním sa na analýzu právnej spoločnosti Baker McKenzie a výskumnej firmy Rhodium to uviedol ekonomický denník Financial Times. O rok skôr boli zrušené dohody iba za desať miliárd dolárov (9,3 miliardy eur). Napriek nárastu počtu prípadov zrušenia dohôd sa priame zahraničné investície Číny v USA a v Európe vlani viac ako zdvojnásobili a dosiahli rekordných 94,2 miliardy dolárov (87,7 miliardy eur). Čína vlani zaznamenala rekordný odlev kapitálu spôsobený najmä očakávaním, že čínsky jüan bude pokračovať v poklese k doláru. Na vine bol aj pomalší rast domáceho dopytu. Regulačné orgány po celom svete vlani zvolili k čínskym investíciám tvrdý prístup, často s odvolaním sa na neurčité obavy o národnú bezpečnosť. Jednou z najväčších prekážok pre nákupy čínskych firiem v zahraničí sa však ukázal čínsky devízový regulátor. V obave, že čínske skupiny používajú zahraničné fúzie a akvizície na to, aby mohli presunúť kapitál do daňových rajov, čínske úrady naznačili, že zasiahnu proti akvizíciám, ktoré považujú za špekulatívne.