Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete

13. 5. 2024 Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K

Lacná pracovná sila už nebude našou výhodou

24. 5. 2017 Je tu štvrtá priemyselná revolúcia a stredná Európa sa na ňu musí dobre pripraviť. Aj to je jedna z myšlienok, na ktorej sa zhodli účastníci Vyšehradského inovačného fóra, ktoré organizovali Hospodárske noviny.
Orientácia ekonomiky na priemysel sa čoskoro môže stať nevýhodou regiónu. S prichádzajúcou automatizáciou a robotizáciou totiž budeme čeliť novým výzvam. „Lacná pracovná sila v budúcnosti nebude našou konkurenčnou výhodou. Musíme sa zamerať na podporu inovácií,“ povedala Jadwiga Emilewicz, štátna tajomníčka Ministerstva rozvoja Poľskej republiky. Už v najbližších rokoch pocítime intenzívny nástup robotizácie a automatizácie. Ten bude mať dosah predovšetkým na krajiny, ktorých ekonomika má podobnú štruktúru ako tá slovenská. „Efekt robotizácie bude vplývať práve na naše krajiny, čo súvisí napríklad aj s automobilkami, kde je automatizácia na vysokej úrovni,“ vysvetlil Dávid Mihalik, vedúci Startup Hungary Koordinációs és Módszertani Kozpont.
zdroj: hnonline.sk

Londýn: 100 miliárd eur za brexit je veľa

22. 5. 2017 Británia opustí rokovania o svojom odchode z Európskej únie (EÚ), ak Brusel neupustí od požiadavky, aby za "rozvod" zaplatila až 100 miliárd eur. Vyhlásil to britský minister pre brexit David Davis v rozhovore pre nedeľník Sunday Times. Varoval, že rokovania o brexite sa tak zmenia na chaos a dodal, že aj 1 miliarda eur za brexit je "veľa peňazí". Výška účtu za brexit a charakter rokovaní o odchode Británie z EÚ sú predmetom diskusie už niekoľko týždňov.
Predseda Európskej komisie (EK) Jean-Claude Juncker napríklad uviedol, že Británia by mala zaplatiť zhruba 50 miliárd libier (59,20 miliardy eur), zatiaľ čo luxemburský premiér Xavier Bettel naznačil, že účet za brexit sa bude pohybovať v pásme 40 - 60 miliárd eur. Londýnske noviny Financial Times zase odhadli, že sa jeho výška môže vyšplhať až na 100 miliárd eur. Inštitút autorizovaných účtovníkov v Anglicku a Walese naopak dospel k záveru, že Británia by za odchod z EÚ mala zaplatiť len 5 miliárd libier. Vláda britskej premiérky Theresy Mayovej vyhlásila, že si splní svoje záväzky voči EÚ, ale spochybnila spôsob, akým predstavitelia Bruselu dospeli k výslednej sume. Davis pripomenul, že rokovania o brexite, ktoré by sa mali začať 19. júna, budú veľmi turbulentné a on sám odmietne akýkoľvek návrh na vyriešenie otázok ako sú účet za brexit, práva občanov EÚ a režim na hraniciach medzi Severným Írskom a Írskom, kým sa nezačnú rokovania o spoločnom obchode. Očakáva preto, že prvým sporným bodom sa stane poradie jednotlivých bodov. Aj premiérka Mayová uvažuje o účte za brexit a pre Sunday Telegraph povedala, že "peniaze, ktoré Británia zaplatila v minulosti za spoločné európske projekty a Európskej investičnej banke, by sa tiež mali vziať do úvahy pre výpočet konečnej sumy." Upozornila, že diskusia sa zameriava v prvom rade na britské záväzky voči EÚ, ale nie na práva Londýna. A Británia dala jasne najavo, že okrem povinností sa bude dožadovať aj svojich práv.
zdroj: hnonline.sk

Europarlament skritizoval Izrael

18. 5. 2017 Za vznik nezávislého palestínskeho štátu a zastavenie budovania židovských osád na okupovaných palestínskych územiach sa dnes vyjadrili poslanci Európskeho parlamentu. Schválili rezolúciu, v ktorej tvrdia, že riešenie blízkovýchodného konfliktu spočíva v takzvanom dvojštátnom riešení.
Europoslanci sa vyslovili za vznik Palestíny ako nezávislého štátu, čo je podľa nich jediná možnosť, ako zastaviť konflikt na Blízkom východe. V rezolúcii navrhujú "dvojštátne riešenie v duchu hraníc z roku 1967 a Jeruzalemom ako hlavným mestom oboch štátov". EP vyzval na zastavenie budovania osád na okupovaných palestínskych územiach. Osady v rezolúcii označil za "nelegálne z hľadiska medzinárodného práva, brániace dvojštátnemu riešeniu a veľkú prekážku v mierom úsilí". Podľa europoslancov by Únia mala prispieť k mierovému riešeniu blízkovýchodného konfliktu. EP zároveň odsúdil všetky násilné a teroristické činy namierené proti civilistom i provokácie z oboch strán. Konflikt medzi Izraelom a Palestínčanmi trvá už desaťročia. V roku 1993 sa Izrael a Organizácia za oslobodenie Palestíny (OOP) vzájomne oficiálne uznali. Mierový proces opakovanie zlyháva a Izrael odmieta vznik palestínskeho štátu.
zdroj: hnonline.sk

Trh si nakoniec vyberie ruský plyn

16. 5. 2017 Cez Slovensko môže ísť plyn, ktorý pôjde cez Nord Stream 2 a ďalej do rakúskeho Baumgartenu. Z ekonomického hľadiska je to pochopiteľné a logické, tvrdí Medvedev.
Hlavnou príčinou je konkurencieschopnosť nášho produktu. Napriek názoru skeptikov rozhoduje trh. Výsledky za rok 2016 ukázali, že aj keď existuje výber z mnohých variantov, trh si nakoniec vyberá ruskú surovinu. Európske krajiny postavili infraštruktúru pre dovoz skvapalneného zemného plynu, no táto infraštruktúra sa využíva len zo štvrtiny. Naopak, niektoré naše plynovody boli v určitých dňoch využívané na viac ako 100 percent svojej kapacity. Dostatočné objemy plynu pre konkurencieschopné dodávky do Európy sú práve v Rusku. Keďže ceny plynu nasledujú ceny ropy, v tomto roku neočakávame razantné výkyvy cien. Orientujeme na ceny na úrovni 180 až 190 dolárov za tisíc kubických metrov plynu do konca tohto roka. Ako budú vyzerať ceny v rokoch 2018 a 2019, to ukáže cena ropy. My môžeme efektívne pracovať i pri nízkych cenách. V súčasnosti rokujeme o modeli financovania projektu. Chceme sa dohodnúť v najbližšom čase. Európski partneri majú o tento projekt veľký záujem. Súhlasia s našou víziou ako ekonomicky opodstatneného a optimálneho spôsobu zabezpečiť rastúci dopyt po plyne v Európskej únii. Projekt má veľkú budúcnosť.
zdroj: hnonline.sk
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Lenka
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner