Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Grécko dostalo ďalšiu miliardovú injekciu
31. 3. 2018
Grécko sa neustále snaží o oživenie svojej ekonomiky, ktorá sa po kríze pomaly preberá k životu. Bez finančnej pomoci zo zahraničia sa však zatiaľ nezaobíde, musí totiž splácať nekončiace sa pohľadávky voči svojim veriteľom.
Ďalší balík financií v hodnote 6,7 miliardy eur, ktorý odklepli krajiny eurozóny, je preto pre Atény životne dôležitý. Ide o poslednú splátku v rámci tretieho záchranného balíka. „Peniaze majú slúžiť na splatenie predchádzajúcich záväzkov a čiastočne tiež ako vankúš pre situáciu, keď sa Grécko začne znovu vracať na finančné trhy,“ vysvetľuje analytik X-Trade Brokers Kamil Boros. Prvú časť pôžičiek vo výške 5,7 miliardy eur Grécku vyplatili už včera, doplatok bude nasledovať začiatkom mája. Vzhľadom na to, že Grécko akútne nepotrebuje pôžičky na chod štátu, tieto peniaze využije na splatenie dlhov. Malo by to stačiť minimálne do jari budúceho roka. V tomto roku má Grécko ešte splatné dlhy zhruba v objeme troch miliárd eur voči Európskej centrálnej banke a Medzinárodnému menovému fondu, okrem toho však budúci rok v apríli budú musieť vyplatiť súkromným veriteľom ďalšie štyri miliardy eur.
Zákon o dreve má zabrániť vstupu dreva z nezákonnej ťažby na európsky trh
29. 3. 2018
Za porušenie tohto zákona budú hroziť sankcie až do výšky 200 tisíc eur. Zabránenie vstupu dreva z nezákonnej ťažby a výrobkom z neho na európsky trh je zámerom nového zákona o uvádzaní dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh, ktorý podpísal prezident SR Andrej Kiska. Zákon bude účinný od 1. júla. "Tvrdo zakročíme proti každému, kto by sa chcel obohacovať na nelegálne získanom dreve. Zákonom zamedzujeme vstupu dreva z nezákonnej ťažby, či už zo Slovenska, zahraničia alebo výrobkom z takéhoto dreva na vnútorný trh EÚ prostredníctvom Slovenskej lesnícko-drevárskej inšpekcie (SLDI). Za porušenie tohto zákona budú hroziť sankcie až do výšky 200.000 eur," priblížila ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná (nominantka SNS).
Obchodníci s drevom. Inšpektori SLDI patriacej pod agrorezort so sídlom vo Zvolene budú kontrolovať v rámci celého Slovenska aktivity obchodníkov s drevom, dovozcov, prepravcov a všetky fyzické a právnické osoby, ktoré uvádzajú drevo a výrobky z neho na trh. Vydávať budú rozhodnutia a sankcie, zabezpečovať poradenskú činnosť, spolupracovať s colnými orgánmi, v prípadoch pochybnosti o druhu, pôvode a množstve dovezeného dreva či výrobkov z neho. Inšpektori budú oprávnení vstupovať na pozemok, do stavby, zariadení, vozidiel, ktoré sa používajú na účely uvádzania dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh EÚ alebo na ich prepravu, samostatne zastavovať vozidlá prevážajúce drevo a výrobky z dreva na lesných cestách i pozemkoch. Hospodárske subjekty budú na základe zákona povinné uchovávať doklady preukazujúce pôvod dreva a výrobkov z dreva, nadobudnutie vlastníctva alebo držby dreva a výrobkov z dreva, ako i dokladov týkajúcich sa uvedenia dreva a výrobkov na vnútorný trh. Obchodník bude povinný pri predaji dreva a výrobkov uchovávať doklady preukazujúce ich nadobudnutie a oprávnenie obchodovať s nimi.
Kontrola pôvodu dreva. Prepravca bude zasa povinný preukazovať sa dokladom, z ktorého je zrejmý pôvod dreva a výrobkov, druh dreviny, množstvo, objem alebo hmotnosť surového dreva, zaradenie dreva a výrobkov do kvalitatívnej triedy, dodávateľ a príjemca dreva, dátum a čas prepravy. Tieto doklady musí prepravca uchovávať najmenej päť rokov odo dňa prevzatia na prepravu. Európska únia prostredníctvom nariadenia ešte v roku 2010 nariadila členským štátom určiť príslušný orgán, ktorý by mal na starosti centrálnu evidenciu, kontrolu a prípadné sankcie subjektom uvádzajúcim na trh drevo a výrobky z neho pochádzajúce z nezákonnej ťažby. Nariadenie malo byť platné od marca 2013, SR pre jeho nesplnenie hrozila pokuta viac ako 100 miliónov eur. Zákon súvisí aj s nariadením z roku 2005 o vytvorení licenčného systému FLEGT na dovoz dreva do EÚ, a to prostredníctvom overovania licencií z tretích krajín, s ktorými má EÚ uzatvorené partnerské dohody. Ústredným orgánom štátnej správy v oblasti uvádzania dreva na trh bude za Slovensko ministerstvo pôdohospodárstva. V lesoch nevyhnutných pre potreby obrany štátu bude orgánom dozoru ministerstvo obrany. Ďalšími orgánmi štátnej správy v oblasti uvádzania dreva na vnútorný trh z lesných pozemkov budú okresné úrady.
Brazília chce s EÚ najväčšiu zónu voľného obchodu
28. 3. 2018
Pri príležitosti môjho príchodu v roku 2017 som vyjadril, a teraz opakujem, optimizmus, s ktorým vidím budúcnosť vzťahov medzi Brazíliou a Slovenskom. Zdieľame očakávania multipolárneho medzinárodného systému, ktorý je spravodlivejší a zaväzujeme sa k podpore ľudských práv a trvalo udržateľného rozvoja.
Pred sto rokmi bola Brazília prvou krajinou v Latinskej Amerike, ktorá uznala Československo, menej ako dva mesiace po procese nezávislosti. Boli sme rovnako medzi prvými krajinami, ktoré uznali Slovensko pred 25 rokmi. Veľvyslanectvo v Bratislave bolo otvorené pred desiatimi rokmi a od tej doby je Brazília jedinou krajinou Južnej Ameriky s tu prítomným veľvyslancom.
V konkurencieschopnosti sme medzi najhoršími v EÚ
26. 3. 2018
Slovensko začalo z pohľadu kľúčových rebríčkov konkurencieschopnosti po viacročnej stagnácii strácať svoju pozíciu. V niektorých ukazovateľoch patrí dokonca medzi najhoršie krajiny Európskej únie (EÚ) a z dlhodobého hľadiska to môže mať negatívny vplyv na hospodársky vývoj na Slovensku. Poukázal na to analytik Úseku pre menu, štatistiku a výskum (ÚMS) Národnej banky Slovenska (NBS) Tibor Lalinský.
"Obdobie zásadných zmien podmienok podnikania, v ktorom sa Slovensko zviditeľnilo ako výrazne proreformná krajina, vystriedalo niekoľkoročné obdobie stagnácie v oblasti vývoja kvality podnikateľského prostredia a neskôr aj strata pozície v rámci regiónu V4," opísal Lalinský v analytickom komentári s tým, že z výsledkov v správe Doing Business 2017 z roku 2016 vyplynulo zhoršenie postavenia Slovenska v rámci EÚ z 15. – 16. miesta na 18. pozíciu. Najnovšia správa z roku 2017 toto umiestnenie potvrdzuje a konštatuje čiastočné zväčšenie medzery medzi Slovenskom a špičkou rebríčka v oblasti podnikateľského prostredia. V prípade Slovenska ide podľa analytika najmä o to, že iné krajiny sú aktívnejšie a úspešnejšie v prijímaní reforiem. Slabú pozíciu Slovenska v regióne V4 potvrdzujú aj komplexnejšie rebríčky konkurencieschopnosti, ktoré zároveň uvádzajú ešte horšie umiestnenie Slovenska v rámci EÚ. Napríklad Správa o globálnej konkurencieschopnosti Svetového ekonomického fóra (WEF) na roky 2017 – 2018 hodnotí SR ako šiestu najmenej konkurencieschopnú krajinu EÚ.