Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Malé britské firmy s obavami očakávajú výsledky kľúčovej vianočnej sezóny
16. 12. 2019
Malé britské firmy s obavami očakávajú výsledky kľúčovej vianočnej sezóny. Najnovší prieskum totiž ukázal, že viac ako jedna z piatich menších firiem v Spojenom kráľovstve, teda vyše 20 percent, sa obáva, že do 12 mesiacov bude musieť skončiť s podnikaním, ak budú jej vianočné tržby podpriemerné.
Malé britské firmy s obavami očakávajú výsledky kľúčovej vianočnej sezóny. Najnovší prieskum totiž ukázal, že viac ako jedna z piatich menších firiem v Spojenom kráľovstve, teda vyše 20 percent, sa obáva, že do 12 mesiacov bude musieť skončiť s podnikaním, ak budú jej vianočné tržby podpriemerné. A hoci 85 percent zákazníkov v Spojenom kráľovstve tvrdí, že podporuje menšie firmy, prieskum odhalil, že zhruba tretina si od nich nekúpila nič za ostatných šesť mesiacov. Ekonómovia odhadujú, že približne štvrtina z výdavkov britských domácností na Vianoce by mala skončiť v pokladniciach malých firiem a zvyšok si rozdelia väčšie korporácie a reťazce. Podľa Claire Davenportovej, riaditeľky Notonthehighstreet, tieto čísla naznačujú, že zákazníci nemusia „míňať svoje peniaze za produkty miestnych firiem“. „Je zrejmé, že veľa menších firiem sa do veľkej miery spolieha na vianočné obdobie a podpriemerné Vianoce by ich mohli dostať do neistej situácie, pokiaľ ide o ich životaschopnosť z dlhodobého hľadiska,“ dodala.
Európsky súd dal za pravdu štátu v spore so Slovenskými elektrárňami
13. 12. 2019
Keď v roku 2012 vtedajší minister financií Peter Kažimír presadzoval takzvaný osobitný odvod pre podniky v regulovaných odvetviach, argumentoval, že ide o dočasné riešenie. Vláda ním reagovala na hospodársku krízu v snahe naštartovať ekonomiku.
Teda, že veľkí hráči v energetike sa majú „podeliť“ o časť ziskov so štátom a pomôcť tak vyrovnať rozpočet. O sedem rokov neskôr však štát podnikom účtuje odvod naďalej. Firmy však platiť nechcú, bojujú a súdia sa. Európsky súdny dvor pritom včera vyniesol verdikt nad jedným z nich, naším najväčším výrobcom elektriny – Slovenskými elektrárňami. A firme odkazuje, že má štátu doplatiť 11 miliónov eur.
Brusel si posvieti na fúziu najväčšieho výrobcu lodí na svete
11. 12. 2019
Zlúčenie juhokórejského Hyundai Heavy Industries Holdings, najväčšieho výrobcu lodí na svete, s konkurenčnou lodiarskou firmou Daewoo v hodnote 1,8 miliardy amerických dolárov (1,62 miliardy eur) bude čeliť rozsiahlemu vyšetrovaniu v Európskej únii (EÚ) pre obavy z monopolu. Uviedli to v utorok dva zdroje z Bruselu, ktoré nechceli byť menované.
Holding Hyundai v januári oznámil dohodu o vytvorení lodiarskeho obra s trhovým podielom 21 percent. Tento krok je čiastočne reakciou na nadmernú kapacitu v tomto odvetví priemyslu. Európska komisia po predbežnom preskúmaní, ktoré sa končí 17. decembra, začne na budúci týždeň vyšetrovanie ich dohody. To môže trvať až päť mesiacov a vo väčšine prípadov sa končí tým, že spoločnosti sú nútené predať niektoré aktíva alebo technológie či vzdať sa kontraktov v prospech rivalov, aby zmiernili obavy, ktoré sa týkajú hospodárskej súťaže. Komisia odmietla správy o vyšetrovaní komentovať. Dohoda si však vyžaduje schválenie príslušnými regulačnými úradmi. V Južnej Kórei, Číne a v Japonsku už obe firmy získali súhlas so zlúčením.
Průmyslová výroba v Německu v říjnu nečekaně klesla
9. 12. 2019
Průmyslová výroba v Německu v říjnu nečekaně klesla, proti září se snížila o 1,7 procenta. Oznámil to v pátek německý statistický úřad. Analytici přitom očekávali, že se pokles zastaví a výroba vykáže růst o 0,1 procenta. Německé ministerstvo hospodářství ve čtvrtek oznámilo, že místnímu průmyslu v říjnu klesly zakázky, vliv podle něj měla slabší poptávka v Německu i v zemích mimo eurozónu.
Ministerstvo ve čtvrtek oznámilo, že zakázky se snížily o 0,4 procenta. Analytici přitom v anketě agentury Reuters počítali s růstem zakázek, který odhadovali na 0,3 procenta. Průmyslové zakázky od domácích zákazníků v říjnu klesly o 3,2 procenta a objednávky od klientů mimo eurozónu se propadly o 4,1 procenta. Zakázky z ostatních členských zemí eurozóny se však o 11,1 procenta zvýšily. V září se průmyslová výroba snížila o 0,6 procenta, také více, než se očekávalo. Tento údaj statistici v pátek potvrdili. Říjnový pokles činí v meziročním srovnání 5,3 procenta, a je rovněž výrazně silnější, než se čekalo. Údaje signalizují přetrvávající útlum v německém průmyslu, situace by se ale podle ministerstva hospodářství měla v příštích měsících stabilizovat. Výrazně se v říjnu snížila hlavně výroba kapitálového zboží.