Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Rozpočtová politika EÚ potrebuje uvoľniť
21. 10. 2019
Európska únia potrebuje voľnejšiu rozpočtovú politiku a úpravu fiškálnych pravidiel, povedal pre nedeľňajšie vydanie ekonomického denníka Il Sole 24 Ore dezignovaný komisár Európskej únie pre hospodárstvo Paolo Gentiloni. Dodal, že aj keď pravidlá v oblasti rozpočtového schodku a dlhu nie je možné ignorovať, je potrebné "ich preskúmať a aktualizovať". Ako povedal, je načase, aby krajiny s "dostatočným fiškálnym priestorom ho využili v celkovom kontexte menej reštriktívnej rozpočtovej politiky".
Bývalý taliansky premiér, ktorý od prvého novembra vo funkcii nahradí Francúza Pierra Moscoviciho, upozornil, že pri súčasnom spomaľovaní rastu ekonomiky Európskej únie "nie je možné prehliadať riziká spojené s dlhodobo nízkym rastom" a podpora hospodárstva "nesmie zostať iba záležitosťou menovej politiky". Gentiloni pritom bude mať významnú úlohu pri hodnotení návrhu talianskeho rozpočtu na rok 2020, ktorý talianska vláda predložila Európskej komisii minulý týždeň. Rozpočtový plán zvyšuje budúcoročný štrukturálny deficit o 0,1 percenta hrubého domáceho produktu (HDP), zatiaľ čo predchádzajúci prísľub Ríma hovoril o jeho znížení o 0,6 percenta HDP. Podpredseda Európskej komisie Valdis Dombrovskis v rozhovore pre agentúru Reuters koncom tohto týždňa povedal, že Brusel požiada Taliansko o "objasnenie" rozpočtových zámerov. Napriek tomu, že rozpočet nebude v súlade s pravidlami EÚ, viacerí analytici očakávajú od Bruselu zhovievavejší prístup, aby sa Európska komisia vyhla podobnému sporu, aký mala s Talianskom v minulom roku.
Lidl v Británii preinvestuje 15 miliárd libier
18. 10. 2019
Nemecký diskont Lidl plánuje počas najbližších piatich rokov investovať 15 miliárd britských libier (17,23 miliardy eur) do lokálnych dodávateľov v Británii. Lidl uviedol, že chce zaviesť dlhodobé kontrakty, ktoré zabezpečia dodávateľom stabilitu a podporu a umožnia im investovať a expandovať.
Lidl operuje v Británii 25 rokov a jeho aktuálny podiel na trhu podľa vlastných vyjadrení predstavuje šesť percent. Firma pokračuje v ambicióznych plánoch expanzie, v rámci ktorej si dala v tomto roku za cieľ otvoriť vo Veľkej Británii 60 nových predajní. Lidl v júni oznámil, že plánuje v najbližších piatich rokoch minúť okolo 500 miliónov britských libier do otvorenia nových predajní v Londýne. Firma v Británii zamestnáva vyše 23-tisíc ľudí a prevádzkuje 770 predajní a 13 distribučných centier.
Oproti loňsku se v EU vyrobilo o 1,6 procenta méně vozů
18. 10. 2019
Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v září meziročně zvýšil o 14,5 procenta na 1,25 milionu vozů. Důvodem vysokého růstu byl prudký pokles prodeje loni v září po zavedení nového, přísnějšího emisního standardu. Za devět měsíců letošního roku se ale prodej automobilů snížil o 1,6 procenta. Oznámilo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V září rostl prodej ve všech členských zemích EU, vyjma Bulharska. Na čtyřech z pěti největších automobilových trzích se prodej zvyšoval dvoucifernými čísly. V Německu vzrostl o 22,2 procenta, ve Španělsku o 18,3 procenta, ve Francii o 16,6 procenta a v Itálii o 13,4 procenta. V Británii růst činil pouze 1,3 procenta, zejména kvůli nejistotě spojené s brexitem, která má negativní dopad na důvěru spotřebitelů. Za prvních devět měsíců tohoto roku se v EU prodalo 11,77 milionu aut. Jedinou zemí z největších trhů, která zaznamenala za devět měsíců růst, je Německo. Tam se počet registrací zvýšil o 2,5 procenta.
Francúzska poisťovňa AXA uvažuje o odchode zo strednej Európy
16. 10. 2019
Francúzska poisťovňa AXA uvažuje o odchode zo strednej Európy, a to vrátane Slovenska. AXA v rámci svojej rozsiahlej reštrukturalizácie zvažuje predaj svojich aktivít v strednej Európe, uviedla agentúra Reuters s odvolaním sa na tri zdroje oboznámené so situáciou. Poisťovňa sa údajne chce stiahnuť z trhov, kde nemá dostatočne silnú pozíciu.
AXA realizuje hlbokú reštrukturalizáciu, ktorá by jej mala pomôcť vyrovnať sa s prostredím negatívnych úrokových sadzieb a posilniť operácie skupiny v oblastiach zdravotného poistenia, poistenia majetku a zodpovednosti za škody. AXA sa aktuálne sústredí na expanziu v Ázii. Vlani za 15 miliárd USD (13,6 miliardy eur) prevzala bermudskú poisťovňu XL a jej americká dcéra AXA Equitable Holdings vstúpila na burzu. "AXA plánuje predať svoje aktivity v Poľsku, Českej republike a na Slovensku," uviedol jeden zdroj pre Reuters. Dodal, že poisťovňa už zaslala ponuky a informácie potenciálnym investorom.