Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Obnova ekonomiky musí byť zelená
22. 2. 2021
Z európskeho plánu obnovy k nám najbližších šesť rokov prídu prostriedky za takmer sedem miliárd eur, ktoré sú však podmienené reformami a s dôrazom na ekologické investície.
Na Slovensko poputuje z Bruselu v najbližších šiestich rokoch v rámci plánu obnovy a odolnosti viac ako 6,6 miliardy eur. Náš rezort financií pripravil plán, v ktorom vytýčil päť prioritných oblastí, do ktorých tieto peniaze Slovensko investuje. Ide o vzdelávanie, zdravotníctvo, zelenú ekonomiku, digitalizáciu štátu a vedu spolu s vývojom a výskumom. Peniaze však nedostaneme zadarmo. Európska komisia financie vo forme úverov podmieňuje reformami, ktoré by mali štátom Únie priniesť väčšiu odolnosť a výhodu konkurencieschopnosti nielen v rámci nášho bloku, ale tiež v rámci celého sveta.
V
Amsterdam získal titul: je burzovou jednotkou
15. 2. 2021
Londýnske City stratilo zo svojho lesku. Srdce finančného sektora celej Británie v januári prišlo o pozíciu najväčšej burzy v Európe. Z pomyselného trónu ju zosadil Amsterdam.
Podľa údajov spoločnosti Cboe Europe sa na holandských platformách zobchodovali v januári denne akcie v hodnote 9,2 miliardy eur, čo je v porovnaní s decembrom štvornásobne viac. V prípade Londýna tento ukazovateľ dosiahol v prvom mesiaci tohto roka 8,2 miliardy eur. Na porovnanie, vlani sa v britskom hlavnom meste denne vymieňali cenné papiere v priemere za 17,5 miliardy eur.
V
Nákupy z Británie sú už značne drahšie
12. 2. 2021
Naplniť virtuálny košík v e-shope, potvrdiť objednávku, zaplatiť a už len čakať na kuriéra. Takto fungovali nákupy z Británie až do brexitu. Teraz už kuriér pri dverách nezazvoní. Najprv doručovateľ klienta vyzve, aby si splnil daňové a colné povinnosti súvisiace s objednaným tovarom. Pre nákup tovaru zo Spojeného kráľovstva totiž platia rovnaké pravidlá ako pri tretích krajinách, akými sú napríklad Čína alebo USA.
„Znamená to, že zákazník musí vypísať potrebné dokumenty a dať ich colnému úradu. Clo sa síce vďaka dohode neplatí, pri dovoze z Británie sa však aplikuje daň z pridanej hodnoty.
V
Česko nechce naše výrobky, vývoz klesol najviac za desaťročie
10. 2. 2021
Nielen zdravie, ale aj susedské vzťahy boli naštrbené pandémiou. Aspoň tie obchodné. Slovensko si za rok 2020 zapísalo medziročný prepad exportov o šesť percent.
Jeden z našich najväčších obchodných partnerov to však sťahuje výrazne dolu. Ide o Česko. Údaje do novembra hovoria, že vývoz k našim českým susedom klesol medziročne až o 11,6 percenta.
Je to najviac od roku 2011, odkedy sú dostupné štatistiky. Čechom sa totiž vlani nechcelo dovážať od nikoho, a tak mali rekordný prebytok zahraničného obchodu.
V