Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Únia odobrila slovenskú schému pomoci pre športové kluby
9. 8. 2021
Európska komisia v pondelok oznámila, že schválila slovenskú schému štátnej pomoci vo výške 10 miliónov eur na podporu profesionálnych športových klubov postihnutých pandémiou nového koronavírusu.
Schéma bola schválená podľa znenia dočasného právneho rámca štátnej pomoci, ktorý vlani na jar predložila eurokomisia.
Verejná podpora bude mať formu priamych grantov a bude prístupná oprávneným klubom, ktoré v dôsledku pandémie a protipandemických opatrení slovenskej vlády zaznamenali výrazný pokles výnosov.
Cieľom schémy je riešiť potreby likvidity športových klubov a pomôcť im pokračovať v ich aktivitách počas trvania pandémie a po jej skončení.
V
Tovar z Číny narazil na problém. Predajcovia sa preto presúvajú do Európy
9. 8. 2021
Čínske firmy, ktoré chcú preniknúť na svetový trh, narážajú na problémy s prepravou. Napojenie na lacnú domácu výrobu poskytlo čínskym podnikom výhodu v zahraničí, čo sa však teraz mení na nevýhodu.
Pandémia a obchodné napätie totiž ohrozujú medzinárodné dodávateľské kanály, upozornil spravodajský server CNBC.
Množstvo tovaru nie je možné vyviezť, upozornila v nedávnom rozhovore viceprezidentka pre medzinárodný marketing a generálna riaditeľka čínskej firmy Hisense pre Áziu a Tichomorie Fang Süe-jü.
Náklady na prepravný kontajner sa zvýšili päťnásobne zhruba z 3000 dolárov až na 15-tisíc dolárov, pričom cesta do Európy trvá o týždeň dlhšie, dodala. Hisense je výrobcom domácich spotrebičov.
V
Česká národná banka zvýšila úrokové sadzby
6. 8. 2021
Banková rada Českej národnej banky dnes podľa očakávaní opäť zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,75 percenta. Informovala o tom hovorkyňa centrálnej banky Markéta Fišerová.
Dôvodom zvýšenia sadzieb sú podľa ekonómov predovšetkým obavy z rastu inflácie súvisiace s oživením ekonomiky. Vo zvyšovaní úrokových sadzieb pritom bude ČNB podľa ekonómov pokračovať.
Na poslednom menovom rokovaní 23. júna rada prvýkrát od februára 2020 zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, vtedy stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,5 percenta. Pre toto rozhodnutie hlasovali štyria členovia bankovej rady.
V
Európske mýto aj na Slovensku
26. 7. 2021
Vodič kamióna vyráža s tovarom zo Slovenska do Španielska. Cestou minie niekoľko krajín a v každej z nich platia na diaľniciach iné pravidlá.
Čelné sklo má preto „zalepené“ adekvátnym množstvom rôznorodých palubných jednotiek, ktoré na konci dňa vyčíslia výšku mýtnych poplatkov pre jednotlivé krajiny.
Tento zložitý systém by mal byť čoskoro minulosťou, Európa sa snaží dopravcom situáciu uľahčiť. Vláda preto dnes prijala zákon, ktorý by nám mal umožniť pridať sa zatiaľ k necelej desiatke krajín, ktoré sa už podobnou cestou vybrali.
Patria sem napríklad Španielsko, Portugalsko, Francúzsko či Belgicko. V budúcnosti by to znamenalo, že kamiónom a autobusom, ktoré jazdia po európskych cestách, by mohla stačiť na zaznamenávanie mýtnych platieb jedna „krabička“.
V