Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Ceny emisných povoleniek v EÚ dosiahli nový rekord
29. 11. 2021
Cena emisných kvót v Európskej únii sa dnes vyšplhala na nové maximum nad 75 eur za tonu. Informovala o tom agentúra Reuters. Systém obchodovania s emisnými kvótami bol v EÚ zavedený v roku 2005 a rast ich ceny z posledných mesiacov je jedným z faktorov, ktoré prispievajú k zdražovaniu energií.
Cena kvót v EÚ dnes podľa Reuters vystúpila až na 75,04 eura za tonu. Nadviazala tak na stredajší rast, za ktorým stálo vyhlásenie novej nemeckej vládnej koalície, že nedopustí pokles ceny kvót v Nemecku pod 60 eur za tonu.
Dopyt po emisných povolenkách teraz podporujú aj vyššie ceny plynu, kvôli ktorým je pre elektrárenské spoločnosti ekonomickejšie využívať uhlie. Produkcia elektriny z uhlia vytvára dvojnásobné množstvo emisií oxidu uhličitého ako produkcia z plynu, takže vyžaduje viac emisných kvót, píše Reuters.
V
Náš automobilový priemysel pred zvyškom Európy vedie
26. 11. 2021
Slovensko si podľa najnovších dát za prvých deväť mesiacov tohto roka vo výrobe áut medziročne prilepšilo o vyše 13 percent. Len na porovnanie, Nemecko sa prepadlo aj napriek katastrofálnemu minuloročnému výsledku o päť percent.
Európsky automotive sektor pred pandémiou ročne vyrobil viac ako 14 miliónov vozidiel, s čím dokázal vygenerovať členským krajinám na daniach takmer 400 miliárd eur. Jeden z pilierov ekonomiky bol však vlani mimoriadne oslabený. Aj keď analytici pôvodne očakávali, že tento rok bude pre odloženú spotrebu či zlepšenie pandemickej situácie omnoho silnejší, opak je pravdou.
V
Nemecko hlási rekordný prírastok nakazených
24. 11. 2021
Nemecko zaznamenalo za posledný deň 66 884 nových nákaz koronavírusom, čo je najviac od začiatku pandémie. Sedemdňová incidencia tam k dnešnému dňu tiež po prvýkrát presiahla hranicu 400 infekcií na 100-tisíc obyvateľov.
Vyplýva to z nových údajov, ktoré zverejnil Inštitút Roberta Kocha (RKI). Kvôli rozmachu nákazy oddnes niektoré spolkové krajiny sprísňujú reštrikcie.
V krajine zomrelo po nákaze koronavírusom ďalších 335 ľudí, Nemecko tak zrejme už čoskoro prekoná hranicu 100-tisíc zomrelých od začiatku pandémie. Po novo oznámených úmrtiach ich eviduje 99 768.
Šírenie koronavírusu v krajine naďalej zrýchľuje, pred týždňom RKI ohlásil bezmála 53-tisíc nových nákaz a sedemdňová incidencia predstavovala necelých 320 nových infekcií na 100-tisíc obyvateľov. Zvyšujú sa aj počty ľudí v nemocniciach.
Na úrovni jednotlivých spolkových krajín i celého Nemecka sa odteraz sprísňujú niektoré obmedzenia. Ľudia, ktorí nie sú očkovaní proti chorobe covid-19, nesmú oddnes v Durínsku a Brandenbursku s výnimkou nákupu potravín a liekov vstupovať do obchodov a v noci ani vychádzať z domova.
Skončiť musia aj adventné trhy v týchto regiónoch. K podobným krokom vrátane zákazu vianočných trhov prikročili už skôr Sasko s Bavorskom.
Pre cestovanie verejnou dopravou v Nemecku je odteraz nevyhnutný doklad o očkovaní, prekonaní choroby alebo teste.
V
Česku padol ďalší dodávateľ energií
19. 11. 2021
Energetická kríza si v Česku vyžiadala ďalšiu obeť. Po spoločnostiach Bohemia Energy, Kolibřík Energie a A-Plus končí ďalší dodávateľ energií, firma Ray Energy. Tá ukončenie činnosti oznámila v utorok 16. novembra. Ako uviedol portál e15.cz, ktorý sa odvolal na CNN Prima News, zákazníci však neprejdú automaticky k dodávateľom poslednej inštancie. Osloví ich firma SPP CZ, u ktorej Ray Energy zabezpečila svojim zákazníkom možnosť dodávok energií. Do piatka by mala poslať ponuku a zabezpečiť prevod odberného miesta.
"Stále sme verili, že sa nám súčasnú situáciu na energetickom trhu podarí prekonať. Čakali sme, že vo chvíli, keď do Európy začne prúdiť plyn z Ruska, začne sa energetický trh postupne stabilizovať. Naše predpoklady sa však nenaplnili," uviedli v liste zákazníkom majitelia Ray Energy Petr Soustružník a Iveta Bicková. Ako dodali, fungovanie za takto nepredvídateľných podmienok už pre nich nie je možné.
Ray Energy dodávala elektrinu takmer 2 500 zákazníkom a plyn zhruba 480 odberateľom. Spoločnosť sa tak radí medzi menších dodávateľov. Oznámenie o ukončení dodávok dostal OTE od spoločnosti v utorok v popoludňajších hodinách.
V