Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Európska ekonomika jasne spomaľuje
27. 5. 2022
Po začatí konfliktu na Ukrajine sa prudko zvýšila volatilita trhov, rozšírili sa úverové spready a akciové indexy klesli, čo otvorilo možnosť ešte vyššej inflácie a slabšieho rastu.
Európska komisia zverejnila minulý týždeň jarnú ekonomickú prognózu, zostavenú na základe situácie v Európskej únii ku koncu apríla. Závery vychádzajúce zo súboru technických parametrov vrátane menových kurzov, úrokových sadzieb a ceny komodít ukazuje výrazné spomalenie rastu hospodárstva. Odborníci však indikujú, že v momente, keď by sa ECB rozhodla zvýšiť centrálne sadzby, by sa situácia mohla zmeniť pre kurz eura.
V
Vodiči zo zahraničia už v Maďarsku za regulovanú cenu nenatankujú
27. 5. 2022
Maďarské prihraničné čerpacie stanice vo štvrtok 26. mája do polnoci zažili nápor vozidiel zo zahraničia vrátane Slovenska, aby využili do polnoci poslednú možnosť natankovať základné druhy pohonných látok za regulované ceny. Informuje spravodajca TASR v Budapešti s odvolaním sa na spravodajský server atv.hu.
V Győri polhodinu pred polnocou čakal podľa statusov zverejnených na Facebooku dlhý rad slovenských vozidiel pred jedným z čerpadiel, podobná bola situácia aj v Mosonmagyaróvári či v Komárome.
V zmysle nariadenia maďarskej vlády od piatka budú môcť v Maďarsku tankovať pohonné látky za regulované ceny iba vozidlá s maďarským evidenčným číslom. Výnimkou sú zahraničné autá z krajín, v ktorých sú ceny pohonných látok tiež regulované, pričom zoznam takýchto krajín zverejní minister zahraničných vecí.
Šéf úradu vlády Gergely Gulyás vo štvrtok na tlačovej konferencii v Budapešti vyzdvihol, že v Európe je možné natankovať najlacnejšie v Maďarsku, preto v prihraničných oblastiach vznikla "tankovacia turistika" zo susedných krajín, ktorá už ohrozuje bezpečnosť dodávok pohonných látok.
V
Vývoz ocele z Indie do EÚ ohrozuje nová vývozná daň
23. 5. 2022
Indické oceliarne by mohli byť donútené zrušiť dodávky do Európy a hrozia im značné straty kvôli aktuálnemu rozhodnutiu vlády zaviesť vývozné dane na oceliarske produkty. Agentúre Reuters to povedal generálny riaditeľ spoločnosti Jindal Steel and Power V. R. Šarma.
India v sobotu neskoro večer zaviedla vývoznú daň 15 percent na osem oceliarskych produktov. S daňou prišla v čase, keď sa producenti ocele snažia nahradiť vlažný dopyt na domácom trhu zvýšením svojho podielu v Európe, ktorá má problémy s dodávkami kvôli ruskej invázii na Ukrajinu.
Šarma uviedol, že indickí oceliari majú nevybavené vývozné objednávky na zhruba dva milióny ton, väčšinou do Európy, ktoré sú v prístavoch alebo v rôznych fázach produkcie. Na tie sa novo bude vzťahovať daň, s ktorou nikto nepočítal. Rozhodnutie by podľa neho mohlo zvýšiť náklady v odvetví až o 300 miliónov USD.
V
Nový rekord v Nemecku. Výrobné ceny vzrástli kvôli drahej energii najviac v histórii
21. 5. 2022
Výrobné ceny v Nemecku v apríli medziročne vzrástli o rekordných 33,5 percenta. Vo svojej správe to dnes uviedol nemecký štatistický úrad. Za ďalším silným rastom výrobnej inflácie, ktorá sa neskôr spravidla premieta aj do cien pre spotrebiteľov, sú drahšie energie. K ich rastu výrazne prispieva aj vojna na Ukrajine.
Podľa štatistického úradu ide o najväčší cenový nárast od roku 1949, kedy sa tieto údaje začali sledovať. V marci ceny medziročne vzrástli o 30,9 percenta a vo februári o 25,9 percenta. Proti tohtoročnému marcu sa ceny medzimesačne zvýšili o 2,8 percenta.
Kvôli pokračujúcej vojne na Ukrajine zaznamenali znovu najvyšší nárast ceny energie, ktoré boli o 87,3 percenta vyššie ako pred rokom. Elektrárne museli platiť za zemný plyn o 307 percent viac ako vlani v apríli. Priemyselným zákazníkom zemný plyn zdražil o 260 percent a komerčným predajcom o 170 percent. Ceny výrobcov bez započítania energií vzrástli o 16,3 percenta.
Ceny medziproduktov, ako sú napríklad kovy a drevo, medziročne vzrástli o 26 percent. Spotrebný tovar ako potraviny bol na úrovni výrobcov o 13,2 percenta drahší ako pred rokom. Zvlášť vysoký nárast cien bol u hnojív a zlúčenín dusíka, ktoré sa viac ako zdvojnásobili. To podľa agentúry Reuters ilustruje dopady konfliktu na poľnohospodárstvo a na globálne dodávky potravín.
Najnižší nárast cien, a to o 6,7 percenta, vykázali prevažne drahé investičné statky, ako sú stroje (plus 7,6 percenta) alebo autá (plus 4,9 percenta).
V