Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Európska únia uvažuje o zavedení úniovej dani
11. 8. 2010
Všetky európske štáty sú v súčasnej dobe pod finančným tlakom, štátne pokladne sú prázdne a dlhy vysoké.
Európska komisia sa snaží nájsť optimálne riešenie a preto pripravuje návrh celoúniovej dane. Na stôl by ho výkonný orgán bloku mal položiť na konci septembra.
Vďaka nej a škrtom vo výdavkoch by sa potom mohli znížiť príspevky, ktoré do rozpočtu EÚ dávajú členské krajiny. Eurokomisár Janusz Lewandowski, ktorý má na starosti rozpočet EÚ, sa vyjadril, že možnosťou, čoho by sa daň mohla týkať je viacero. Ide napríklad o zavedenie priamej dane pre poplatníkov v EÚ alebo o zdanenie finančných transakcií, leteckej prepravy alebo príjmov, ktoré vznikajú z obchodov z emisnými kvótami na vypúšťanie CO2.
Grécki vodiči ukončili štrajk
2. 8. 2010
Vodiči nákladných áut a cisterien v Grécku sa rozhodli ukončiť štrajk, ktorý minulý týždeň výrazne narušil zásobovania v krajine.
Majitelia a vodiči viac ako 30 tisíc nákladných áut a cisterien v pondelok minulý týždeň vstúpili do štrajku na protest proti plánom na zmenu licenčných pravidiel, ktorá má posilniť konkurenciu v odvetví. Zmena pravidiel je súčasťou podmienok pre pôžičku v objeme až 110 miliárd eur, ktorú Grécku sľúbili krajiny eurozóny a Medzinárodný menový fond. Štrajk narušil dodávky pohonných hmôt a tovaru do obchodov. Problémy so zásobovaním sa však cez víkend výrazne zmiernili, keď dodávky zaistila armáda.
Eurostat zverejní údaje o júnovej nezamestnanosti
30. 7. 2010
Európsky štatistický úrad Eurostat dnes zverejní predbežné údaje o nezamestnanosti v krajinách eurozóny a celej Európskej únie (EÚ) za jún 2010. Vyplýva to zo zverejnených štatistík Eurostatu.
Miera nezamestnanosti v eurozóne v máji tohto roka stagnovala na desiatich percentách. Nezamestnanosť v celej Európskej únii (EÚ) stagnovala na úrovni 9,6 %. Podľa odhadov Eurostatu bolo v máji v celej EÚ celkovo 23,127 milióna ľudí bez práce, z toho 15,789 pochádza z krajín eurozóny. V krajinách EÚ klesol medzimesačne v máji počet nezamestnaných o 37 tisíc, ale v eurozóne stúpol o 35 tisíc.
Rokovania, ktoré mali ukončiť štrajk gréckych vodičov zlyhali
29. 7. 2010
Atény – Rokovania Gréckej vlády so štrajkujúcimi vodičmi cisterien a nákladných automobilov, kde vláda žiadala od vodičov ukončenie ich štrajku a návrat do práce zlyhalo.
Vláda chcela týmto rokovaním ukončiť problémy so zásobovaním potravinami a pohonnými hmotami. Protestná akcia tak bude pokračovať aj v nasledujúcich dňoch, pričom naftu a benzín už má údajne iba zhruba päť percent čerpacích staníc. Štrajk už vyvolal poplach vo firmách a predstavuje ďalší vážny úder cestovnému ruchu, ktorý sa podieľa zhruba 20 % na celkovom výkone gréckej ekonomiky. Vláda nevylúčila ani možnosť, že nahradí štrajkujúcich vodičov štátnymi zamestnancami, by zabezpečila zásobovanie krajiny palivom. Šoféri protestujú proti zmene licenčných pravidiel, ktoré sa majú zosúladiť s pravidlami Európy.