Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Švédi o euro už nestoja
16. 6. 2010
Švédsko prestáva kvôli prehlbujúcej sa zadlženosti krajín eurozóny dôverovať v spoločnú menu, ktorú doteraz neprijalo.
V májovom prieskume verejnej mienky sa proti zavedeniu eura vyslovilo 60 percent Švédov, čo je najviac od roku 1997, kedy sa pravidelné prieskumy začali konať.
V roku 2003 Švédsko, ktoré je od roku 1995 členom Európskej únie, odmietlo v referende prijať euro. Všetky hlavné švédske politické strany sa vyjadrili, že počas najbližších štyroch rokov svojej vlády nevyhlásia nové referendum.
Štatistický úrad únie Eurost smeruje do Bulharska
11. 6. 2010
Luxemburg - EÚ má obavy o dôveryhodnosti štatistických ukazovateľov Bulharska.
Potom, ako Európsky parlament schváli rozšírenie právomocí pre štatistický úrad únie Eurostat, jeho prvá misia by mala smerovať do Sofie. Cieľom tejto misie je, aby sa vyhlo skresleným údajom, ktoré sa vyskytli v uplynulých rokoch v Grécku.
Slovensko chce mať nižšie ciele ako má EÚ
8. 6. 2010
Cieľom Slovenska je v navrhovanej európskej stratégii, ktorá má nahradiť Lisabonskú stratégiu, stanoviť menej ambiciózne ciele ako samotná EÚ.
SR by mala mať napríklad nižšie výdavky na výskum a vývoj či menší podiel energie z obnoviteľných zdrojov na konečnej spotrebe ako únia. Podľa predkladateľov návrhu sa musia stanoviť ambiciózne ciele, ktoré musia byť reálne a musia spĺňať individuálne podmienky Slovenska. Slovensko by chcelo do roku 2020 zvýšiť zamestnanosť obyvateľov vo veku 20 až 64 rokov na 71-73 %, únia chce 75 %. Na vedu a výskum chce Slovensko dávať 1,8 % HDP, únia chce dosiahnuť 3 %.
Zavedenie eura v Estónsku od 1. januára 2011
4. 6. 2010
Brusel - Euro ako národná mena bude v Estónsku zavedené 1. januára 2011.
Rozhodne sa o tom na rokovaní ministrov financií EÚ v utorok 8. júna v Luxemburgu , kde Estónsko dostane aj oficiálny súhlas na jeho zavedenie.
Ďalším programom utorkového zasadnutia ministrov, bude aj rozšírenie právomocí Eurostatu, štatistického úradu, pri kontrole správ o hospodárení vlád eurozóny. Zmeny sa stali nevyhnutné, keď sa zistilo, že Gréci dlhé roky falšovali štatistické údaje.