Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Eurostat zvýšil odhad rastu EU na 2%
8. 10. 2010
Eurostat v stredu mierne zvýšil odhad medziročného rastu ekonomiky EÚ v 2. štvrťroku tohto roku na rovné 2 %, miesto očakávaných 1,9% HDP.
Hospodárstvo eurozóny v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa zvýšilo o 1,9% . Európsky štatistický úrad neupravil ani odhady pre medzikvartálny rast krajín platiacich európskou jednotnou menou a celej európskej dvadsaťsedmičky. V oboch prípadoch hrubý domáci produkt v tohtoročnom druhom štvrťroku rástol v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom o 1,0 %. Mierne sa zvýšil odhad medzikvartálneho rastu ekonomiky EÚ v prvých troch mesiacoch roka, konkrétne z 0,3 % na 0,4 %.
EK chce, aby motorky mali automatické zapínanie svetiel
5. 10. 2010
Brusel chce presadiť, že na nové motocykle budú musieť byť povinne montované vyspelé brzdné systémy a tiež automatické zapínanie svetlometov.
Komisia súčasne chce sprehľadniť zložitý systém asi 15 rôznych noriem, ktoré sa tohto problému týkajú. Miesto 15 noriem potom počíta s tým, že ich zostane v platnosti iba päť. Lepšie systémy bŕzd majú pomôcť predchádzať pádom motorkárov v prípade, že sa dostanú do stresovej situácie a zároveň má pomôcť zmenšiť brzdnú dráhu pri brzdení. Podľa EK zahynulo na cestách v EÚ v roku 2008 viac než 5500 motocyklistov. Práve k zníženiu týchto čísiel by nové bezpečnostné opatrenia mali viesť.
SR porušila európsku legislatívu
4. 10. 2010
Slovensko doteraz nezaslalo Európskej komisii (EK) akčný plán, ako chce do roku 2020 dosiahnuť 20-% podiel energie pochádzajúcej z obnoviteľných zdrojov na celkovom energetickom mixe.
EK preto proti SR začala konanie za porušenie európskej legislatívy. Cieľom tohto plánu je dosiahnuť v členských štátoch do roku 2020 ich 20-% podiel na celkovej spotrebe energie, pričom v sektore dopravy musia mať obnoviteľné zdroje energie aspoň 10-% zastúpenie. Európska únia sa týmto krokom snaží znížiť vypúšťanie skleníkových plynov, tradičné zdroje energie nahradiť inými typmi a dať dôraz na energiu solárnu, veternú alebo pochádzajúcu z biomasy a iných zdrojov.
Brusel sa chystá navrhnúť prísne sankcie
29. 9. 2010
Európska komisia sa dnes chystá zverejniť návrh sankcií za porušenie rozpočtových pravidiel EÚ.
Pokuty sa zatiaľ majú týkať len krajín eurozóny, postupom času by sa však mechanizmus mal aplikovať aj na tie štáty, ktoré ešte neprijali euro za svoju menu. Ak s týmto návrhom budú súhlasiť členské štáty, pri porušení týchto pravidiel bude potrestanie veľmi citeľné.
Európska komisia sa chystá navrhnúť, aby štáty, ktoré prekročia hranicu ročného rozpočtového deficitu vo výške 3 % HDP, alebo nebudú viditeľne znižovať celkové zadĺženie, ktoré by nemalo presiahnuť 60 % HDP, zaplatili pokutu vo výške 0,2 % HDP.