Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Od 1. februára 2014 bude v EÚ stačiť jeden účet, začne fungovať SEPA
11. 2. 2013
Od 1. februára 2014 budú spotrebitelia a firmy v 32 európskych krajinách posielať zahraničné platby a inkasá v eurách za rovnakých podmienok ako v rámci domácich platieb.
Stane sa tak vďaka spusteniu systému SEPA
Cieľom SEPA je harmonizovať všetky postupy a štandardy tak, aby spotrebitelia nerozlišovali medzi domácou a zahraničnou platbou. Dosiahne sa tak zjednodušenie a efektívna realizácia platobných transakcií.
Dôjde aj ku zrýchleniu platieb, nakoľko systém garantuje, že pripísanie platby na účet príjemcu prebehne najneskôr počas nasledujúceho pracovného dňa po zaslaní platby.
Slovenské bankové prostredie je už z pohľadu bankových kariet na príchod SEPA pripravené.
DPH trápi aj úniu, chce jednotné daňové priznanie
7. 2. 2013
Európska komisia chce v tomto roku predložiť návrh daňového priznania k DPH, ktoré by malo byť dostupné vo všetkých jazykových mutáciách.
Európska komisia pritom plánuje s pomocou členských štátov vytvoriť aj webový portál venovaný DPH. Prispeje tak k zníženiu administratívnej záťaže a zlepšeniu podnikateľského prostredia v EÚ.
Slovensko bude vytvorenie štandardizovaného daňového priznania k DPH podporovať.
Európsky automobilový trh pokračuje v poklese
4. 2. 2013
Vo Francúzsku klesol predaj áut na najnižšiu úroveň od roku 1997.
Taliansku a Španielsku nepomohli ani dotácie na kúpu auta.
Európsky automobilový trh pokračuje v poklese a jeho skoré zotavenie sa neočakáva. Vo Francúzsku počet registrácií nových áut medziročne klesol o 15 % na najnižšiu januárovú úroveň od roku 1997.
V Taliansku predaj áut padol o 17,6 % a v Španielsku o 9,6 %, a to aj napriek obnoveným dotáciám na kúpu auta.
Pravdepodobnosť rozpadu eurozóny klesla na minimum
29. 1. 2013
Pravdepodobnosť rozpadu eurozóny od polovice minulého roka klesla na minimum.
Názor, že menovú úniu počas nasledujúcich 12 mesiacov opustí jeden alebo viacerí z jej členov, vyjadrilo v januári iba 17,2 % respondentov, kým v decembri to bolo 25 %. Pravdepodobnosť kolapsu menovej únie bola najvyššia v júli 2012, kedy túto možnosť pripúšťalo 73 %.