Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
V EÚ vzrástla nezamestnanosť, najlepšie sa vodí Rakúšanom
9. 1. 2013
Sezónne upravená miera nezamestnanosti v eurozóne v novembri stúpla na 11,8 percenta z októbrových 10,7 percenta.
Miera nezamestnanosti v rámci celej Európskej únie sa medzimesačne nezmenila a zotrvala na hodnote 11,7 percenta.
Medziročne nezamestnanosť výrazne vzrástla v eurozóne aj v rámci celej EÚ, keďže v novembri 2011 bola v eurozóne vo výške 10,6 percenta a v rámci celej EÚ na úrovni 10 percent. Na Slovensku nezamestnanosť vzrástla na 14,5 percenta z októbrových 14,2 percenta, pričom v novembri 2011 miera nezamestnanosti v SR predstavovala 14 percent.
V rámci EÚ bola v novembri najnižšia nezamestnanosť v Rakúsku (4,5 percenta).
Zarábame menej ako Česi, nedostávame ani 80 % z ich platov
9. 1. 2013
Slováci si môžu dovoliť kúpiť zo svojho platu menej tovarov či služieb ako väčšina Európanov.
Dvadsať rokov od vzniku samostatných štátov Slovenskej republiky a Českej republiky sú pritom platy na Slovensku nižšie ako mzdy v Česku.
Nezarábame ani 80 % z toho čo Česi, podotkla analytička Poštovej banky Eva Sadovská. Kým Slovák zarobil v 1. polroku 2011 v priemere 786 eur, Čech až 994 eur.
Centrálna banka chce zlacniť úvery
18. 12. 2012
Banky napriek ustavičnému tlačeniu nových peňazí neposkytujú dostatočné množstvo úverov na rozhýbanie slabej európskej ekonomiky.
Peniaze si banky z obáv často radšej bez rizika strát ukladajú v bezpečnej Európskej centrálnej banke. Centrálna banka však chce peniaze vidieť radšej v ekonomike a tak zvažuje, že za uloženie peňazí budú komerčné banky platiť.
Pre bežných ľudí tento krok môže priniesť mierne zníženie úrokov z krátkodobých pôžičiek, vkladov, ale aj vyšší rast cien. Ak by Európska centrálna banka nakoniec pristúpila k záporným úrokovým sadzbám, stalo by sa tak po prvý raz v histórii eura.
Brusel schválil euromincu s Cyrilom a Metodom
14. 12. 2012
Minca so svätcami Cyrilom a Metodom bude vo forme, v akej bola pôvodne navrhnutá.
Je to definitívne schválené zo strany Európskej komisie. Minca bude vyrazená a bude cirkulovať v celej eurozóne.
Ministerstvo financií víta schválenie návrhu dvojeurovej mince so symbolikou príchodu misie Konštantína a Metoda na Veľkú Moravu aj so symbolmi svätožiare a kríža a je presvedčené, že budúca slovenská pamätná dvojeurová minca s Konštantínom a Metodom bude vhodným doplnením širokej palety európskych mincí a zároveň bude reprezentovať
prítomnosť Slovenska v eurozóne.