Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Úspornejšie autá môžu v EÚ vytvoriť tisíce pracovných miest
18. 3. 2013
Navrhovaná európska smernica o spotrebe motorových vozidiel by mohla pomôcť vytvoriť 400 tis. pracovných miest a ušetriť únii desiatky miliárd eur ročne v nákladoch na pohonné látky.
Úspornejšie autá a dodávky by EÚ dokázali ušetriť palivové náklady vo výške 57 až 79 mld. eur ročne.
Efektívnejšie spaľovacie motory, ako aj hybridné a elektrinou poháňané automobily by mohli v Európe vytvoriť 356 až 443 tis. pracovných miest. Podľa optimistického scenára by výmena všetkých áut v Európe za úspornejšie do roku 2030 mala spotrebiteľov stáť o 46 mld. eur viac ako v súčasnosti, zároveň by sa však na palive ušetrilo 79 mld. eur, vďaka čomu by bolo ročne k dispozícii o 33 mld. eur viac na podporu ekonomiky.
Malým firmám bude musieť štát platiť načas
13. 3. 2013
Oneskorenie platieb pre malé a stredné firmy sa má skončiť.
EK oznámila, že členské štáty EÚ v súlade so smernicou o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách musia do 16. marca začleniť smernicu o oneskorených platbách do svojho vnútroštátneho právneho poriadku. Orgány verejnej moci sú povinné uhrádzať platby za tovar a služby do 30 kalendárnych dní alebo, za veľmi výnimočných okolností, do 60 dní.
Nové opatrenia nie sú pre podniky povinné. Sú však povinné pre orgány verejnej moci.
Europoslanci schválili alternatívne riešenie súdnych sporov pre zákazníkov
13. 3. 2013
Zákazníci budú môcť využiť mimosúdnu formu riešenia sporov pri všetkých sťažnostiach na tovary a služby, či už boli zakúpené priamo v predajni alebo na internete, doma alebo v zahraničí.
EP schválil dva nové právne predpisy, ktorých cieľom je uľahčiť zákazníkom v EÚ riešenie ich sporov ohľadom tovarov alebo služieb zakúpených prostredníctvom internetu alebo v kamennej predajni doma či v zahraničí a poskytnúť im alternatívu k dlhým a nákladným súdnym procesom.
Európski zákazníci, ktorí sa kvôli tovarom alebo službám sťažujú na obchodníkov, budú môcť namiesto dlhých súdnych procesov využiť rýchlu, lacnú a nestrannú mediáciu.
Smernica nadobudne účinnosť vo všetkých členských štátoch do 24 mesiacov po jej vstupe do platnosti.
Do konca tohto roku musíme využiť ešte 1,42 mld. eur z EÚ
12. 3. 2013
Slovensko musí zo zdrojov EÚ do konca tohto roku dočerpať záväzky rokov 2010 a 2011 v objeme 1,418 mld. eur v siedmich z jedenástich operačných programov.
Najviac z tejto sumy treba ešte použiť na projekty v programe Doprava, a to 441,354 mil. eur.
Vyplýva to zo stavu čerpania európskych štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu v končiacom sa programovom období 2007 až 2013 ku koncu februára.
V programe Informatizácia spoločnosti zostáva v tomto roku vyčerpať ešte vyše 290 mil. eur, v programe Životné prostredie 245,685 mil. eur, v programe Výskum a vývoj viac ako 237 mil. eur a v programe Vzdelávanie 184,617 mil. eur. V programe Bratislavský kraj je potrebné využiť zvyšných 12,34 mil. eur a v programe Technická pomoc takmer 7 mil. eur