Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Všetko má svoj koniec

Všetko má svoj koniec, iba veci sa kazia bez konca.

Tajomstvom pružného postoja je nerozhodnosť.

Ak máš pochybnosti o budúcom vývoji, predpokladaj, že zlý trend bude pokračovať.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Porcia v cudzom tanieri vždy vyzerá väčšia a lepšia ako v tanieri vlastnom.

Dobrého veľa nebýva, zato zlé prichádza v húfoch.

Umenie nie je upútať na seba pozornosť, ale vyhnúť sa následkom.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphyho rady

Kto sa žení pre peniaze, má v porovnaní s tým, čo sa žení z lásky, aspoň pochopiteľný dôvod.

Škoda, že mužov poslali na Mesiac iba raz a aj tí sa vrátili.

Bohatstvo plodí závisť, chudoba zas nenávisť – a teraz si človeče, vyber!

(Murphyho zrnká II)
Kapitola: Murphyho desatoro

7. Pravdepodobnosť, že sa niečo stane, je tým vyššia, čím väčšia škoda tým vznikne.

5. Ak sa môže pokaziť viacero vecí naraz, tak sa pokazia v najhoršom možnom poradí.

6. Ak sa niečo mohlo pokaziť a predsa sa tak nestalo, tak potom len preto, že nepokazené to narobí viac škody.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Veda a omyly

Boh nás chráň pred takými, čo nikdy nerobia chyby, a viac pred takými, čo tú istú chybu urobia dvakrát.

Všetky veľké objavy prišli na svet náhodou.

Najhoršie omyly sú nesprávne omyly.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Investorov východnej Európy už neláka lacná pracovná sila. Lákadlom je výška štátnej pomoci

25. 9. 2023 Firmy si zostavujú zoznam faktorov, na základe ktorých si robia užší zoznam krajín vhodných na investovanie. Kritériá sa líšia podnik od podniku a odvetvie od odvetvia. Krajiny strednej a východnej Európy stále lákajú nových investorov, pričom hlavným faktorom pri ich rozhodovaní už nie je doterajšia výhoda lacnejšej pracovnej sily. Investorov zaujíma najmä výška štátnej investičnej pomoci alebo pokrok pri prechode na využívanie zelenej energie. Vyplýva to z najnovšieho vydania príručky „Investície na zelenej lúke v strednej a východnej Európe“, ktorú vydala právnická spoločnosť CMS.
„Z našich skúseností pri poradenstve pre investorov vyplýva, že berú do úvahy nielen ekonomické faktory, ale napríklad aj bezpečnosť a stabilitu krajiny, jej právny systém alebo členstvo v medzinárodných organizáciách. Slovensko má oproti okolitým štátom výhodu v tom, že už je členom eurozóny,“ uviedol partner CMS Slovensko Juraj Fuska.
O tom, či investor príde do danej krajiny, rozhoduje podľa CMS taktiež výška investičnej pomoci a jej načasovanie. Svoje požiadavky však majú aj vlády, napríklad žiadajú prísľuby pre budúce investície a ďalší rozvoj. „Okrem toho máme skúsenosť aj s tým, že vlády najmä na Slovensku žiadajú od investorov, aby do svojich projektov zabudovali aj prvok výskumu a vývoja alebo sa osobitne zamerali na vytvorenie technologických centier ako súčasť investičného projektu,“ objasnil Fuska...
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Problémy s implementovaním smernice o službách

24. 7. 2009 Podľa aktuálneho prieskumu Eurochambers pravdepodobne nestihne do konca decembra plne implementovať ustanovenia plynúce zo smernice o službách takmer každá druhá členská krajina Európskej únie. Slovensko v tejto oblasti dosiahlo výrazný pokrok.
Služby tvoria takmer 70 % HDP EÚ a zástupcovia členských štátov a profesijných únií sa nevedeli dlhé roky  dohodnúť ako tento potenciál lepšie využiť na tvorbu vnútorného trhu celého bloku. Pôvodný návrh vyvolal nesúhlasné reakcie v mnohých krajinách. Najproblematickejšou časťou navrhnutej predlohy Komisie bolo tzv. pravidlo zeme pôvodu. Pokiaľ by toto pravidlo prešlo - v praxi by podnikateľovi bolo stačilo získať povolenie prevádzkovať určité činnosti vo svojom domovskom štáte a potom by mohol túto službu ponúkať zákazníkom v celej Únii bez ďalších administratívnych záväzkov.
Návrh ale vzbudil nevôľu najmä v „starých členských štátoch“, ktoré sa obávali sociálneho dumpingu. Ten by umožňoval, aby  podnikatelia využívali nižšie štandardy vo svojich domovských krajinách a (v porovnaní so západom) tak znížili  svoje náklady, čo by viedlo k zníženiu štandárd v celej Únii.

Počas trojročného vyjednávania pred konečným schválením smernice na konci roku 2006 došlo ku značným kompromisom. V dôsledku neho  firmy a živnostníci nebudú musieť žiadať v každej zemi osobitné povolenie k pobytu alebo výkonu činnosti, no budú sa musieť podriadiť pravidlám pre podnikanie v danom odbore, ktoré sa menia  z krajiny do krajiny.

Alarmujúce výsledky prináša najnovší prieskum Eurochambers. Na otázku, či v niektorej členskej krajine prebehne implementácia smernice o službách „včas a korektne“ až 40 % obchodných komôr odpovedalo záporne alebo skepticky. To sú  oveľa horšie výsledky ako podľa januárového skúmania, kedy pesimistické vyhliadky dosahovali len štvrtinu.

Medzi lepšie prípady patrí Slovensko. Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) tvrdí, že vláda urobila všetko pre to, aby všetky povinnosti vyplývajúce zo smernice boli implementované  včas a dôkladne. SOPK dúfa,  hospodárska kríza, tento proces nespomalí.
(Zdroj: EURACTIV)

Slovensko v novom EP nemá žiadny vysoký post

23. 7. 2009 Pri rozdeľovaní kresiel v Európskom parlamente ťahali nové členské krajiny za kratší koniec. Slovensko pri prerozdeľovaní postov vo výboroch a predsedníctve skončilo medzi štyrmi krajinami, ktoré nemajú žiadny.
V siedmom legislatívnom období Európskeho parlamentu (2009-2014) Slovensko spolu s Estónskom, Lotyšskom a Slovinskom neobsadilo žiadny z postov predsedu či podpredsedu 22 stálych výborov (každý výbor má 1 predsedu a 4 podpredsedov). Žiadne miesto sa tejto štvorici krajín neušlo ani  v predsedníctve EP (14 podpredsedov) a medzi piatimi kvestormi.
Rokovania o tom, ktorý poslanec akú funkciu dostane tradične prebiehali za zatvorenými dverami a sú výsledkom komplexnej štruktúry hierarchií. Možnými kritériami sú  napríklad pomer malých versus  veľkých krajín, váha politických skupín, postavenie a profil konkrétneho poslanca a rodová rovnosť. Nejedná sa o žiadnu  presnú  matematickú  formulku. Podľa D´Hondtovej metódy sa však počíta to, ktorá frakcia dostane koľko postov predsedov výborov.
(Zdroj: EURACTIV)

Obchod s emisiami je lepší ako emisné dane

22. 7. 2009 Efektívnejším spôsobom boja proti klimatickým zmenám je podľa správy vypracovanej pre britského premiéra obchodovanie s emisiami než emisné dane.
Ak sa chceme vyhnúť katastrofálnym následkom klimatických zmien je globálny systém obchodovania s emisiami nevyhnutný. Píše sa to v správe Global Carbon Trading.
Ani samotné obchodovanie však nebude stačiť. Musí sa spojiť s cieleným znižovaním emisií na národnej úrovni. Emisný trh by mal byť kombinovaný s cielenou reguláciou, zdaňovaním a verejnými financiami na široko zamerané opatrenia. Správa tvrdí, že kľúčové bude dosiahnutie zníženia emisií v rozvojových krajinách.
Dokument britskej vlády sa teda nevyslovuje za zásadnú environmentálnu daňovú reformu.  „Zelené dane“ odvíjajúce sa od znečistenia by mali mať len podpornú úlohu.
Švédske predsedníctvo zasa  tvrdí, že bez zavedenia emisných daní nebude európsky systém obchodovania s emisiami stačiť na také zníženie emisií, aby EÚ splnila svoje záväzky.
Rovnaký  názor zastáva aj popredný environmentálny expert, David Gee z Európskej environmentálnej agentúry.  Podľa jeho slov na nedávnej konferencii v Londýne povedal, že kríza klimatických zmien, lepšie výskumné poznatky a klesajúca popularita trhovej ideológie vytvárajú výbornú príležitosť na zavedenie environmentálnej daňovej reformy.
(Zdroj: EURACTIV)

Všeobecné kritériá na záchranu bánk

21. 7. 2009 Jednou z priorít EÚ by v čase finančnej krízy malo byť definovanie všeobecných kritérií na záchranu bánk. Ich stanovenie by mohlo zabrániť podobnému krachu v budúcnosti. Tvrdí to aliancia najväčších finančních hráčov v dvadsaťsedemčlennom bloku.


Finančná kríza odhalila potrebu sprísniť  európsky  dohľad nad finančnými inštitúciami, ktoré kontrolujú najmä národné autority, a to i napriek tomu, že sú čoraz viac zapojené do cezhraničných aktivít. V Európe je podľa údajov Európskej komisie  viac ako osem tisíc bánk, no dve tretiny ich aktív sú v rukách okolo štyridsiatich medzinárodných inštitúcií.
V októbri 2008 vytvorila EK expertnú skupinu, ktorej úlohou bolo skúmať a navrhnúť reformné opatrenia vo finančnej supervízii. Panel viedol bývalý výkonný riaditeľ Medzinárodného menového fondu. Svoju správu prezentoval vo februári 2009.

V máji Komisia plne podporila návrhy skupiny, pričom predstavila svoj koncept založený na zvýšení právomocí Európskej centrálnej banky pri makrodohľade na prevenciu systémového rizika a podporu spolupráce na národnej úrovni pri mikrodohľade medzinárodných finančných skupín.
(Zdroj: EURACTIV)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Petronela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner