Eurozóna vykázala v septembri obchodný prebytok, aj vďaka stabilizácii cien zemného plynu
16. 11. 2023
Eurozóna zaznamenala v septembri tohto roku prebytok v obchode s tovarom vo výške 10 miliárd eur v porovnaní s deficitom 36,6 miliardy eur v septembri 2022. Eurozóna aj celá Európska únia vykázali v septembri 2023 obchodný prebytok, keďže export klesol menej ako import najmä v dôsledku stabilizácie cien zemného plynu a iných významných importných položiek. Na základe predbežných údajov o tom informoval európsky štatistický úrad Eurostat. Podľa prvého odhadu sa hodnota exportu tovarov z eurozóny do zvyšku sveta v septembri 2023 znížila o 9,3 percenta na 235,8 miliardy eur a hodnota importu klesla o 23,9 percenta na 225,8 miliardy eur. V dôsledku toho eurozóna zaznamenala v septembri 2023 prebytok v obchode s tovarom vo výške 10 miliárd eur v porovnaní s deficitom 36,6 miliardy eur v septembri 2022. Vnútorný obchod v rámci eurozóny klesol v septembri 2023 medziročne o 15,5 percenta na 217,3 miliardy eur.
Za deväť mesiacov do konca septembra 2023 zostala hodnota exportu z eurozóny stabilná na úrovni 2,1195 bilióna eur, zatiaľ čo dovoz klesol o 12,2 percenta na 2,1032 bilióna eur.
Výsledkom bol prebytok 16,3 miliardy eur v porovnaní s vlaňajším deficitom 278,3 miliardy eur.
Obchod v rámci eurozóny v januári až septembri 2023 klesol o 3,8 percenta na 1,9893 bilióna eur.
Vývoz tovaru z celej Európskej únie sa podľa prvého odhadu v septembri 2023 znížil o 9,7 percenta na 209,7 miliardy eur a dovoz sa prepadol o 27,6 percenta na 202,5 miliardy eur. EÚ tak zaznamenala v septembri 2023 prebytok v obchode s tovarom vo výške 7,1 miliardy eur, zatiaľ čo pred rokom vykázala deficit 47,4 miliardy eur.
Obchod v rámci EÚ klesol v septembri o 12,7 percenta na 341,9 miliardy eur.
V januári až septembri 2023 vzrástol vývoz tovaru mimo EÚ o 0,7 percenta na 1,9013 bilióna eur a dovoz klesol o 15,2 percenta na 1,905 bilióna eur. EÚ pritom zaznamenala obchodný deficit 3,7 miliardy eur, ktorý však bol oveľa nižší než schodok 358,7 miliardy eur v januári až septembri 2022. Obchod v rámci EÚ za prvých deväť mesiacov 2023 klesol o 2,2 percenta na 3,0912 bilióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
V krajinách EÚ sa opäť telefonuje lacnejšie
1. 7. 2009
V rámci sietí mobilných operátorov v krajinách EÚ sa od dneška opäť telefonuje lacnejšie. Do platnosti vstupuje druhé nariadenie o roamingu, ktoré upravuje i ceny za odosielanie správ SMS a mení pravidlá využívania dátových služieb v zahraničí.
Doterajší platný limit 46 centov bez DPH za minútu
odchádzajúceho hovoru v roamingovej sieti sa snižuje na 43 centov bez DPH. Od
júla 2010 sa cena zníži na 39 centov a od júla 2011 až na 35 centov.
Znižuje sa aj cena za
minútu prijatého hovoru. Zo súčasných
22 centov bez DPH za minútu sa zníži na 19 centov bez DPH.
K zmene dochádza i v
tarifikácii roamingových
hlasových hovorov. Nové pravidlá umožňujú operátorom účtovať prvých 30 sekúnd hovoru v
roamingovej sieti ako jeden celok, po prvej polminúte však budú musieť hovor
účtovať po sekundách. Nahradí sa tak doterajšia prax spoplatňovania hovorov v
roamingu v minútových intervaloch, teda i za začatú minútu.
Nové nariadenie počíta aj s reguláciou cien správ SMS.
Zákazník za jednu krátku správu nezaplatí viac ako 11 centov bez DPH.
Prijímanie textových správ v zahraničí naďalej zostáva bezplatné.
Pre spotrebiteľov dátových služieb je dobrou správou
mechanizmus, ktorý má zabrániť tzv. šokom z privysokých účtov. Nové nariadenie
hovorí, že každého svojho zákazníka operátor musí upozorniť správou SMS vtedy,
ak v danom mesiaci využije dátové roamingové služby v celkovej hodnote 50 eur
bez DPH. V správe SMS sa musí uvádzať, ako má zákazník postupovať, ak si želá
využívať dátový roaming nad jej rámec aj napriek prečerpaniu mesačnej cenovej
kvóty. Ak sa zákazník rozhodne na SMS neodpovedať alebo nereagovať, musí
operátor v príslušnom mesiaci ďalšie využívanie dátového roamingu zablokovať.
Každý zákazník operátora môže požiadať o zvýšenie mesačnej cenovej kvóty za
dátový roaming.
V MMF budú mať Slovensko a Česko spoločného zástupcu
1. 7. 2009
Krajiny bude počas nasledujúcich štyroch rokov zastupovať Marek Jakoby. Za spoločným zastúpením krajín je snaha o znižovanie nákladov v inštitúciách.
Spoločné zastúpenie je výsledkom dohody, ktorú v apríli t.r. podpísali
guvernéri centrálnych bánk a ministri financií oboch krajín a následne ju
schválila slovenská vláda.
Funkčné obdobie spoločných zástupcov v Medzinárodnom menovom fonde (MMF)
a Svetovej banke (SB) bude štvorročné, pričom pozície v jednotlivých
inštitúciách sa budú medzi oboma krajinami pravidelne striedať.
Oficiálne zastúpenie Slovenska v Rade guvernérov MMF a v Rade
guvernérov SB sa nezmenilo. Funkciu
guvernéra v MMF vykonáva aj naďalej guvernér Národnej banky Slovenska
(NBS) Ivan Šramko, jeho alternátom je štátny tajomník Ministerstva financií
(MF) SR František Palko.
Minister financií Ján Počiatek je guvernérom za SR v skupine Svetovej
banky. Funkciu jeho alternáta vykonáva
viceguvernér centrálnej banky Viliam Ostrožlík.
Nemecko a Švajčiarsko pripravujú novú dohodu o dvojitom zdanení
30. 6. 2009
Predstavitelia Nemecka a Švajčiarska na minulotýždňovej daňovej konferencii začali konštruktívny dialóg o novej dohode o dvojitom zdanení.
Nemecký minister a jeho švajčiarsky rezortný kolega
vyhlásili, že prekonali rozdiely a dospeli ku konštruktívnemu dialógu. Začali
vyjednávať o novej dohode o dvojitom zdanení. Ide o jeden zo záväzkov, ktorý má
prispieť ku kompatibilite s daňovými pravidlami OECD. Podobnú zmluvu
už Švajčiarsko podpísalo so Spojenými štátmi americkými, čo bolo prvým krokom v
procese zbavovania sa reputácie daňového raja.
Rozšírenie sortimentu áut s odpočtom DPH
29. 6. 2009
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES rozšírila využiteľný sortiment áut s odpočtom DPH z malých dodávkových vozidiel aj o klasické osobné autá. Na základe nariadenia slovenskej vlády sa od 29. apríla tohto roku možno na ňu odvolávať aj na Slovensku.
Podľa európskej klasifikácie technicky platí, že ak automobil využíva väčšiu
časť užitočnej hmotnosti na náklad ako pre cestujúcich okrem vodiča, možno ho
považovať za auto kategórie N1. Možno ho teda
registrovať ako úžitkové vozidlo a platitelia DPH si pri jeho kúpe môžu
uplatniť odpočet dane.
Tým pre dovozcov vznikla príležitosť požiadať ministerstvo dopravy, pôšt a
telekomunikácií o zaradenie nových modelov a preradenie starších do kategórie
N1. Vozidlo teda nevyžaduje
"stavebné" úpravy, stačí
len splnenie podmienky rozdelenia
užitočnej hmotnosti, uznanej už pri európskom schvaľovaní. Ministerstvo musí
akceptovať rozhodnutie ktoréhokoľvek štátu Únie o homologovaní vozidla pre
kategóriu N1. Čiže aj tých nemálo, v ktorých kategória N1 schválenú deliacu
mriežku nemusí mať.
Táto novinka pochopiteľne importérov zaujala, pretože prináša šancu zvýšiť
predaje áut, ktoré ovplyvnilo aj šrotovné. Vďaka nemu domácnosti nakúpili toľko
áut, že ich predaje dokonca presiahli
počty dosiahnuté za prvých päť mesiacov minulého roka.
Ministerstvo financií pripúšťa, že bude potrebné prehodnotiť kvantifikáciu
rozpočtových vplyvov. Vyzerá to, že
bude zachovaný súčasný legislatívny
stav. To znamená, že zostane možnosť odpočtu DPH len pre kategóriu N1, s
akceptovaním uznávania európskej homologizácie „bezmrežových“ áut. Tento stav
by mal byť hachovaný dovtedy, kým sa
európska homologizácia nestane povinnou, teda do jesene 2011.