Voľný obchod medzi EÚ a Juhovýchodnou Áziou
30. 12. 2009
Európska únia po kratšej prestávke oznámila obnovenie rokovaní o voľnom obchode s jednotlivými členmi Asociácie krajín juhovýchodnej Ázie (ASEAN). Prvou krajinou na programe rokovaní je Singapur.
ASEAN vznikol v roku 1967 a jeho členskými krajinami sú v súčasnosti sultanát Brunej, Filipíny, Indonézia, Laos, Kambodža, Malajzia, Mjanmarsko, Singapur, Thajsko a Vietnam.
Zoskupenie sa zameriava predovšetkým na ekonomický rast, sociálny pokrok, spoluprácu v oblasti kultúry či udržiavanie stability v regióne. V krajinách združenia žije takmer 600 miliónov obyvateľov.
Európska únia dostala od všetkých 27 členských súhlas na to, aby zintenzívnila svoje snahy o dosiahnutie dohôd o voľnom obchode s jednotlivými krajinami zoskupenia krajín juhovýchodnej Ázie (ASEAN).
Prvé pokusy o podpísanie dohôd o voľnom obchode medzi EÚ a ASEAN-om sa objavovali už v roku 2007, ale postup pri rokovaniach bol pomalý a oba regióny sa preto v marci tohto roku dohodli na prestávke. Tú prerušili až súčasné vyhlásenia oboch strán.
Hrozba ropnej krízy je zažehnaná
29. 12. 2009
Moskva a Kyjev sa dohodli a hrozba ropnej krízy je pre najbližší rok zažehnaná. Podľa novej dohody sa v roku 2010 bude tranzit ropy do krajín EÚ riadiť prostredníctvom ropovodu Družba.
Moskva a Kyjev by dohodu o tranzite pre budúci rok mali podpísať v nadchádzajúcich dňoch. Do podpisu dohody by sa dodávky prerušiť nemali. Zdroje z prostredia EÚ informujú, že zásoby Slovenska, Maďarska a Česka sú dostatočné aj pre prípad, ak by krízová situácia hrozila.
Rusko poslalo Bruselu upozornenie o možnom zastavení dodávok v rámci mechanizmu včasného varovania. Tento mechanizmus sa dohodol po skúsenostiach so zastavením dodávok plynu v januári tohto roku. Moskva potvrdila, že v energetickej spolupráci s Ukrajinou existuje problém.
Dodávky ropy pre krajiny v strednej Európe sa uskutočňujú cez ropovod Družba. Ide o najdlhšie energetické potrubie na svete, ktoré má najväčšiu prepravnú kapacitu.
Ropovod Družba patrí k najväčším infraštruktúrnym zariadeniam Ruska. Toto zariadenie spravuje ruský štátny monopol Transneft.
Bezplatné semináre o čerpaní eurofondov
29. 12. 2009
Sociálna implementačná agentúra (SIA) organizuje tri bezplatné informačné semináre o čerpaní prostriedkov na projekty určené na podporu zamestnanosti zvyšovaním adaptability pracovníkov. Zúčastniť sa môžu potenciálni žiadatelia, odborníci, ale aj laici.
V polovici decembra SIA vyhlásila výzvu zameranú na podporu zamestnanosti zvyšovaním adaptability pracovníkov (kód DOP-SIA-2009/1.2.1/02). Podniky môžu využiť až 30 miliónov eur. Projekty by sa mali zameriavať na všeobecné a špecifické vzdelávanie, ktorého výsledkom nemá byť zvýšenie stupňa vzdelania.
Cieľovou skupinou projektov sú osoby, ktoré na základe pracovnej zmluvy so žiadateľom vykonávajú svoju prácu na území Slovenskej republiky, okrem územia Bratislavského samosprávneho kraja. Termín uzávierky prijímania žiadostí o nenávratný finančný príspevok je do 30. apríla 2009 alebo do vyčerpania alokovaných prostriedkov.
Nielen potenciálni žiadatelia, ale aj odborná a laická verejnosť sa môžu zúčastniť na troch informačných seminároch súvisiacich s výzvou DOP-SIA-2009/1.2.1/02. Semináre sa uskutočnia sa v Prešove (11. 1. 2010), v Banskej Bystrici (12. 1. 2010) a v Trnave (13. 1. 2010). Účasť na seminároch je bezplatná a potrebné informácie o nich možno nájsť na stránke SIA.
Teroristický útok sprísni kontroly na letiskách
29. 12. 2009
Váhy v spore - bezpečnosť lietania versus ochrana súkromia a pohodlie cestovateľa - sa po vianočnom pokuse o útok na transatlantický let opäť vychýlili na stranu prísnejších kontrol. Hlasy volajúce po uvoľnení letiskových kontrol, ktoré zneli napríklad z Európskeho parlamentu, pravdepodobne aspoň na chvíľu utíchnu.
Každý pokus o teroristický útok na civilné lietadlá doteraz viedol k prehodnoteniu spôsobu, akým sa vykonávali letištné bezpečnostné kontroly pasažierov a batožiny.
Napriek osobným kontrolám, zákazu tekutín a obmedzeniam pri palubnej batožine sa na transatlantický let podarilo útočníkovi z Nigérie prepašovať výbušniny. Obmedzenia v lietadlách, ktoré sa týkali objemu tekutín na palube boli navrhnuté tak, aby tekutina nestačila na zhotovenie výbušného zariadenia, ktoré vážnejšie poškodí lietadlo.
Posledný pokus o útok na lete Amsterdam-Detroit však ukazuje, že všetky mechanické kontroly majú svoje medzery. Je preto pravdepodobné, že na pretras prídu aj iné formy bezpečnostných opatrení, napríklad také, kde sa väčší dôraz kladie na osobný kontakt a pomerne spoľahlivý psychologický odhad pasažierov. Takáto prax je napríklad na letisku v izraelskom Tel Avive, ktoré na rozdiel od európskych neobmedzuje tekutiny, ktoré si môže zobrať cestujúci na palubu lietadla.
Americký Wall Street Journal napríklad cituje bezpečnostného konzultanta z Veľkej Británie Normana Shanksa: „Neexistuje žiadna nepriestrelná technológia, takže potrebujeme používať behaviorálnu analýzu, aby sme vytypovali ľudí pre podrobnejší skríning“. Na starosti by to mali tzv. „Behavior Detecion Offcicers“. V Amerike trénovaný personál imigračných úradníkov aplikuje podobnú metódu. Má právomoc komukoľvek odmietnuť vstup do krajiny bez udania dôvodu. Niečo podobné by sa mohlo teda uplatňovať pri nástupe pasažierov, píše WSJ.
Podľa dostupných informácií, atentátnik na lete Amsterdam-Detroit mal časti potrebné na výrobu výbušniny pripevnené na tele. Keďže boli bez kovových častí, na ich odhalenie by bol potrebný špecializovaný detektor. Ukázal by ich ale takzvaný telesný skener. Jeho použitie na európskych letiskách jednoznačne odmietol Európsky parlament. Hlavným argumentom proti použitiu bolo, že ide o prílišný a ponižujúci zásah do telesnej integrity, keďže prístroj vyhotovuje elektromagnetickú 3D snímku „nahého tela“ pasažiera. Prístroj mal pomôcť odhaliť nebezpečné predmety pripevnené na tele, ktoré klasický detektor nemusí odhaliť.
Európska komisia zahrnula minulý rok digitálny telesný skener do nového nariadenia o bezpečnostných opatreniach na letiskách v EÚ. Táto technológia mala byť zavedená samostatne alebo v kombinácii s inými technológiami kontroly cestujúcich a za vopred definovaných podmienok. Európsky parlament však zavádzanie tejto technológie na európskych letiskách v hlasovaní v októbri 2008 veľkou väčšinou (361 k 16) stopol. Vyžaduje, aby boli k dispozícii podrobnejšie štúdie o použití digitálneho telesného skenera.
Paradoxne túto technológiu testovalo práve amsterdamské letisko Shiropol. Podľa Wall Street Journal incident povedie aj k zvýšenému dôrazu na bezpečnosť na afrických letiskách. Útočník, pôvodom z Nigérie, letel na trase Lagos - Amsterdam - Detroit.
Posledný pokus o atentát na transatlantickom lete zavedenie nových ad hoc opatrení už vyvolal. Americké bezpečnostné úrady upozornili, že tieto nebudú na všetkých miestach rovnaké práve preto, aby sa nestali predvídateľnými.
Medzi opatrenia budú patriť podrobnejšie osobné kontroly, obmedzenia pre príručnú batožinu vrátane duty-free nákupov, zákaz pohybu po lietadle počas poslednej hodiny letu, neposkytovanie informácií o polohe lietadla a podobne.