Eurokomisia odhaduje Slovensku lepší hospodársky rast ako vlani
13. 3. 2024
Minister financií Ladislav Kamenický vyjadril nádej, že sa zlepší celková ekonomická situácia v EÚ, rovnako ako aj tá politická. Slovensko je vnímané ako krajina Európskej únie, ktorej hospodársky rast je lepší, ako boli odhady z jesene 2023, uviedol minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) po dvojdňových rokovaniach v Bruseli. Zúčastnil sa tam zasadnutia Euroskupiny a rokovaní ministrov financií EÚ (Ecofin).
Kamenický pripomenul, že pracovných tém bolo na Euroskupine (ministri financií eurozóny) a Ecofine viacero, za najvýznamnejšie považuje makroekonomický vývoj v eurozóne a EÚ a budovanie únie kapitálových trhov. Upozornil, že pri porovnaní zimnej hospodárskej prognózy Európskej komisie s tou jesennou možno evidovať pokles hospodárskeho rastu eurozóny na úroveň okolo 0,8 percenta, čiže pokles o 0,4 percenta. „Potešiteľné je to, že eurokomisia Slovensku odhaduje nárast o pol percentuálneho bodu, z 1,7 na 2,3 percenta HDP. Neteším sa ale vývoju v Nemecku, kde odhady naznačujú pokles pol percenta, z 0,8 na 0,3 percenta," uviedol minister s odkazom na jedného z hlavných obchodných a exportných partnerov Slovenska.
Úniou kapitálových trhov sa podľa neho Ecofin zaoberá už dlho. Dodal, že EÚ pozorne vníma, že ak sa v Spojených štátoch podnikatelia sami viac odfinancujú a berú si úvery iba na 30 percent svojich potrieb, v EÚ je to naopak, lebo na 70 percent je podnikanie financované z úverov a len 30 % cez kapitálové trhy. „Som rád, že sme sa pohli ďalej, že je tu nejaký plán - 13 bodov, na ktorých sa ministri financií dohodli," opísal situáciu. Vysvetlil, že plán, ktorý táto dohoda pokrýva, bude realizovať budúca Európska komisia, ktorá sa zostaví po júnových voľbách do Európskeho parlamentu.
Na otázku TASR, či ministri financií nevedú diskusie o vstupe ďalších členských krajín EÚ do eurozóny, napríklad Česko alebo Poľsko, ktoré túto povinnosť majú, Kamenický upozornil, že aj toto bude predmetom diskusií ministrov s budúcou eurokomisiou, podobne ako aj tlaky na zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ a znižovanie byrokratickej záťaže.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Výroba áut sa v Británii prepadla
27. 6. 2019
Produkcia áut v Británii klesla v máji už 12. mesiac po sebe, keďže aj naďalej klesá dopyt na domácom aj zahraničnom trhu. Uviedlo to vo štvrtok britské Združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT).
Podľa SMMT sa v Británii vyrobilo minulý mesiac 116 035 áut. Medziročne to predstavuje pokles o 15,5 percenta. Objednávky zo zahraničia klesli o 12,6 percenta a ešte výraznejší prepad zaznamenal dopyt na domácom trhu. Ten sa znížil o 25,9 percenta. Združenie v tejto súvislosti zdôraznilo, že zo všetkých vyrobených áut takmer 81 percent smerovalo na export. Opätovne tak upozornilo na význam udržania voľného a bezproblémového obchodu s ostatnými krajinami, najmä s Európskou úniou. Od začiatku roka dosiahla britská produkcia 557 295 áut. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa tak výroba znížila o 21 percent. Výrazne to ovplyvnil mesiac apríl, za ktorý sa produkcia znížila takmer o 45 percent. Dôvodom boli odstávky v závodoch, keďže výrobcovia sa pripravovali na pôvodný termín brexitu stanovený na 29. marca. Odchod krajiny z Európskej únie sa však neskôr odložil na 31. októbra.
Ktorá z krajín EÚ je najdrahšia a aké sú ceny u našich susedov
25. 6. 2019
Prvú priečku v rebríčku krajín únie s najdrahším jedlom a nealkoholickými nápojmi si drží Dánsko. Spomedzi našich susedov sú najvyššie ceny v tomto odvetví v Rakúsku. Na Slovensku sú ceny nižšie, ako unijný priemer, ale stále vyššie ako vo zvyšných krajinách V4.
Krajiny s najnižšími cenami jedla a nealkoholických nápojov sú Bulharsko, Poľsko a Rumunsko. Aj v rámci porovnávania cien alkoholických nápojov a tabaku a rovnako tak aj pri cenách oblečenia a obuvi vyšlo spomedzi krajín V4 najhoršie Slovensko. Zo všetkých krajín EÚ bol však alkohol a tabak najdrahší vo Fínsku a Írsku a oblečenie s obuvou zasa v Dánsku a Švédsku.
Európsky turizmus v kríze. Hľadá stovky tisíc brigádnikov
24. 6. 2019
Nemecko a Rakúsko bojujú s masívnym nedostatkom sezónnych pracovníkov. Vo veľkom sa preto obracajú na brigádnikov zo zahraničia, ktorých lákajú na vysoké mzdy. Na letnej brigáde si tu môžu študenti zarobiť aj 10 eur za hodinu. Značné personálne problémy hlási pred sezónou aj Chorvátsko.
Je nedeľa, polovica júna. Za normálnych okolností sú dve dobre zásobené pekárne v centre 10-tisícového turistického centra uprostred Bavorského lesa zaplnené ľuďmi. Česká rodina si tu chce okolo štvrtej popoludní dať čerstvý olovrant. Lenže je zatvorené. Dôvod? Nemá kto obsluhovať. Podobná situácia pritom nebude v nasledujúcich mesiacoch žiadnou výnimkou. Sezónni pracovníci vo veľkom chýbajú, podľa spolkového pracovného úradu hlásili podnikatelia a firmy v máji 792-tisíc voľných miest.
Nemecké diaľnice ostanú zadarmo
20. 6. 2019
Nemecko ruší kontrakty s podnikmi, ktoré mali mať na starosti systém mýta pre osobné automobily na nemeckých diaľniciach. Oznámil to dnes podľa agentúry Reuters hovorca nemeckého ministerstva dopravy. Nemecko chcelo mýto spustiť od októbra budúceho roka, Súdny dvor Európskej únie v utorok však dospel k záveru, že mýtny systém diskriminuje majiteľa motorových vozidiel zo zahraničia, a je tak v rozpore s právom Únie.
Kontrakt na výber mýta pre osobné automobily vlani v decembri získalo konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch TrafficCom a nemeckého usporiadateľa koncertov a predajcu lístkov CTS Eventim. Kontrakt v hodnote dvoch miliárd eur bol dojednaný najmenej na 12 rokov s možnosťou predĺženia až na 15 rokov. Kritikom od začiatku prekážalo, že diaľničné poplatky v Nemecku mali fakticky hradiť len zahraniční vodiči. Rakúsko napadlo plán Nemecka zavádzať mýto pre osobné autá v roku 2017. Viedeň poukazovala na diskrimináciu, čo v utorok európsky súd so sídlom v Luxemburgu uznal. Nemecká vláda na súde narazila so súvisiacou daňovou úľavou pre nemeckých vodičov. Systém je podľa európskeho súdu "diskriminačný, pretože finančné zaťaženie, ktoré z neho plynie, ponesú fakticky len vlastníci a vodiči vozidiel registrovaných v iných členských štátoch".