EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Kvalita ovzdušia
14. 8. 2018
Predstavitelia trinástich krajín Európskej únie sa stretli v Bratislave na medzinárodnom workshope, aby si vymenili vedomosti a skúsenosti pri zavádzaní opatrení, ktorých cieľom je obmedziť emisie z vykurovania domácností. Podujatie, ktoré pripravilo Ministerstvo životného prostredia SR.
Zelený rezort intenzívne pracuje na dôležitom pilieri ochrany životného prostredia a zdravia ľudí – na Stratégii ochrany ovzdušia. Práve pri jej tvorbe chce ministerstvo využiť pozitívne poznatky a skúsenosti európskych krajín. Vykurovanie domácností má nie len na Slovensku veľký podiel na zhoršenej kvalite ovzdušia. Ide najmä o emisie jemných tuhých častíc PM2,5, ktoré sú produktom spaľovania tuhých palív uhlia a dreva. Krajiny EÚ preto pristupujú k zavádzaniu rôznych opatrení, napríklad prísnejším kontrolám, dotáciám pre domácnosti na výmenu kotlov, zákazu spaľovania tuhých palív, najmä uhlia a dreva v krboch a kachliach.
Stratégia ochrany ovzdušia bude zahŕňať dva kľúčové dokumenty – Stratégiu na zlepšenie kvality ovzdušia a Národný program znižovania emisií. Na navrhovanie opatrení ako splniť tieto ciele, je zriadených viacero expertných pracovných skupín zložených z odborníkov rôznych rezortov (hospodárstvo, pôdohospodárstvo, doprava, zdravotníctvo), ale aj environmentálnych združení a aktivistov. Zamerané sú napríklad na obmedzenie emisií z vykurovania domácnosti. ekologizáciu dopravy či podporu ekologickej mestskej hromadnej dopravy. Finálny návrh bude ešte predmetom verejného prerokovania s verejnosťou, o ktorom bude zelený rezort informovať. Envirorezort plánuje Stratégiu ochrany ovzdušia predložiť vláde SR na schválenie začiatkom budúceho roka.
V procese prípravy stratégie má svoje nezastupiteľné miesto aj verejnosť, ktorá mala možnosť do konca júna zapojiť sa do konzultácií, aj formou vyplneného dotazníka, ako dosiahnuť dobrú kvalitu ovzdušia čo najskôr, a ako dosiahnuť redukčné emisné záväzky znečisťujúcich látok na rok 2030. Tieto poznatky v súčasnosti vyhodnocujú odborníci ministerstva.
Envirorezort pracuje na systémových zmenách, ktorých cieľom je skvalitňovanie ovzdušia - napríklad podporou energetickej efektívnosti, podporou elektromobility a ustanovením kompetencie pre obce zaviesť nízkoemisnú zónu a v neposlednom rade prípravou Stratégie ochrany ovzdušia.
Doprava zhltla najviac eurofondov
13. 8. 2018
Tempo zazmluvňovania dopravných projektov za eurofondy sa rapídne zvýšilo. Za sedem mesiacov tohto roka stihol rezort dopravy uzavrieť eurofondové zmluvy, ktorých objem je dvojnásobne väčší ako objem zmlúv uzavretých za celý minulý rok. V absolútnych číslach – ministerstvu sa podarilo tento rok opatriť zmluvou už 690 miliónov eur, zatiaľ čo vlani to bolo 340 miliónov.
Hoci programové obdobie Operačného programu Integrovaná infraštruktúra sa začalo rokom 2014 a potrvá do roku 2020, do veľkého kontrahovania sa rezort pustil až v roku 2016, keď uzatvoril zmluvy dovedna za 880 miliónov eur.
Grécku svitá na lepšie časy
12. 8. 2018
Medzinárodná ratingová agentúra Fitch Ratings dnes zlepšila hodnotenie úverovej spoľahlivosti Grécka o dva stupne na úroveň BB- z doterajšej známky B. Rating však naďalej zostáva vo špekulatívnom pásme. Výhľad ratingu je stabilný, čo signalizuje, že agentúra s jeho ďalšou zmenou v najbližšej dobe nepočíta.
Grécko sa v roku 2010 ocitlo na pokraji štátneho bankrotu a muselo požiadať medzinárodných veriteľov o úverovú pomoc. V súčasnosti krajina prechádza už tretím záchranným programom, ktorý skončí 20. augusta. Atény sú presvedčené, že si potom budú schopné zabezpečovať potrebné finančné prostriedky na dlhopisových trhoch. Úverový rating je dôležitým indikátorom pre investorov, pretože im ukazuje, aká je pravdepodobnosť riadneho splácania pôžičiek. Má významný vplyv na ochotu veriteľov príslušnému štátu alebo inému subjektu požičiavať a tiež na podmienky pôžičky, napríklad na úrokovú sadzbu. Ak sa rating nachádza v špekulatívnom pásme, nemôžu do dlhopisov danej krajiny investovať veľkí inštitucionálni investori, ako sú dôchodkové fondy.
Grécko dostalo zo záchranného balíčka posledné peniaze. 15 miliárd eur
7. 8. 2018
Silne zadlžené Grécko dostalo poslednú pôžičku zo tretieho záchranného programu. O vyplatení dohodnutých 15 miliárd eur dnes informoval Európsky stabilizačný mechanizmus (ESM). Suma 9,5 miliardy eur krajine poslúži ako kapitálová rezerva pre obdobie po skončení záchranného programu, zvyšných 5,5 miliardy eur by sa malo využiť na správu gréckeho dlhu.
Grécko sa v roku 2010 ocitlo na pokraji štátneho bankrotu a muselo požiadať medzinárodných veriteľov o úverovú pomoc. Pôžičky zo záchranných programov však boli podmienené úspornými opatreniami a reformami. V súčasnosti krajina prechádza už tretím záchranným programom, ktorý sa skončí 20. augusta. Atény sú presvedčené, že si potom budú schopné zabezpečovať potrebné finančné prostriedky na dlhopisových trhoch. Kapitálová rezerva by podľa ESM mala vďaka vyplateniu poslednej časti peňazí zo záchranného programu stúpnuť na približne 24 miliárd eur. Táto suma by pokryla finančné potreby Grécka na približne 22 mesiacov. "Koniec programu 20. augusta bude pre túto krajinu medzníkom. Grécko teraz bude musieť svojim partnerom a finančným trhom dokázať, že je odhodlané zachovať uskutočnené reformy a vykonávať udržateľnú hospodársku a rozpočtovú politiku, ktorá je dlhodobo potrebná na vytvorenie silnej ekonomiky generujúcej rast a pracovné miesta," uviedol šéf ESM Klaus Regling.