Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy v parlamente

Zákon prirodzeného výberu: Poslanci vždy schvália tú najhoršiu verziu zákona.

Zákon zbytočnosti: Parlamentná politika je jediná hra, pri ktorej nie je treba používať zdravý rozum.

Zákon zmeškanej reakcie: Kým sa konečne parlament odhodlá zaujať stanovisko k niečomu dôležitému, už to nie je aktuálne.

(Murphyho zákonník)
Nebo je v nebi

A čo to, pán Kohn, že vaša pani tak náhle zomrela? Čo jej bolo? Ale, ja ani sám neviem. Takto v noci ma zobudí a vraví: „Ty, Max, mne akosi nie je dobre.“ No a ja som jej povedal: „Ale, Sára, a komu je dnes dobre?!“

Každý má takého boha akého si zaslúži. (Troyat)

O Bohu je známe, že je všemohúci a vševediaci. Napriek tomu sa nikdy nemieša do obchodov, ktoré robia medzi sebou smrteľníci. Zlé jazyky tvrdia, že preto, lebo raz sa už popálil.

(Zrnká úsmevu)
Čo bolo na počiatku?

Ak sa veci môžu pokaziť, tak sa aj pokazia.

Ak sa môže niečo pobabrať, tak sa to pobabre.

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

(Murphyho zákonník)
Dobrá rada stojí groš

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

Ortodoxní veriaci nachytali nového rabína, ako sa na ulici rozpráva s krásnym mladých dievčaťom: - Takého rabína, čo má pletky s dievčatami, tu nepotrebujeme! – hovoria mu pobúrene. – Ale priatelia, - tíši ich rabín. – Je predsa lepšie rozprávať sa s dievčaťom a myslieť na Všemohúceho, ako modliť sa k Všemohúcemu a myslieť pritom na dievča!

Pýta sa mladý študent učeného profesora Kohna na rôzne náboženské záhady a nechápe hlavne jednu vec: - Ako to, že rabín má aj deti? Veď on nerobí nič iné, len študuje, vzdeláva sa a rozjíma. – To ti môžem vysvetliť. Večer, keď študuje a je už veľmi unavený, pristúpi k nemu štyridsaťtisíc anjelov. Dvetisíc anjelov ho vezme za hlavu, dvetisíc za nohy, dvetisíc za ruky a potom ho odnesú do postele k jeho manželke. – A čo robí tých ostatných tridsaťštyritisíc anjelov? – Tí sú na to, aby ho dotiahli z postele znovu ku knihe.

(Zrnká úsmevu)

EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru

18. 7. 2024 Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava. Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Nórsko škrtí projekt „batérie Európy“

26. 7. 2018 Nórska vláda pozastavila vydávanie licencií na výstavbu ďalších podmorských prenosových káblov. Premiérka Erma Solbergová vyhlásila, že jej kabinet nebude schvaľovať ďalšie podmorské vedenia, kým sa nedokončia tie rozostavané a nepreukáže sa ich prínos. Premiérka tak vychádza v ústrety firmám a odborom, ktoré sa boja nárastu ceny elektriny.
Rozhodnutie prichádza v čase, keď sa začalo kladenie 623 kilometrov dlhého kábla, ktorý povedie pod morským dnom a spojí energetické sústavy Nemecka a Nórska. Nemecko tak získa odbyt pre elektrinu z baltských a severomorských veterných mlynov v prípade nadbytku počas veterného počasia.
(Zdroj: hnonline.sk)

Nemecké pivovary trápi malý počet fliaš

25. 7. 2018 Pivovary sú uprostred hlavnej sezóny, časť producentov v Nemecku však rieši kapacitné problémy. Nemajú totiž dostatok sklenených fliaš, do ktorých by stáčali pivo, ktoré sa predáva v supermarketoch. Výška záloh totiž zrejme dostatočne nemotivuje Nemcov vracať prázdne obaly.
Fľaše chýbajú napríklad pivovaru Fiege zo západonemeckého mesta Bochum, ktoré vyzvalo spotrebiteľov na Facebooku na ich aktívnejšie vracanie: „Potrebujeme vašu pomoc. Napriek tomu, že pravidelne nakupujeme nové fľaše, v našich pivovaroch obaly dochádzajú. Preto kým odídete na dovolenku, privezte nám, prosím, prázdne fľaše Moritz Fiege. Najprv záloha, potom párty!“ Výzva zrejme zabrala, ľudia totiž vo väčšej miere začali prinášať prázdne obaly.
(Zdroj: hnonline.sk)

Česko má na poštách krízu. Slovensko na ňu našlapuje

24. 7. 2018 Dve podobné krajiny, no dve rozdielne situácie. V Českej republike doručuje pošta zásielky neskoro a na tisíc voľných miest sa nikto nehlási. Na svoje balíky čakajú najčastejšie obyvatelia Prahy, no aj Brna či Plzne. Dôvodom sú nízke mzdy.
Slovensko sa s nedostatkom pracovnej sily zatiaľ vysporiadalo, aj keď sú zárobky poštárov ešte nižšie ako u susedov. U nás aktuálne hľadajú len desiatky pracovníkov. Slovenská pošta tvrdí, že jej chod ohrozený nie je a zásielky doručujú včas. Nahnevaní zákazníci na sociálnych sieťach však tvrdia niečo iné. Dlhé čakanie na zásielky a rady pri okienkach pociťuje najmä Bratislava, kde je neobsadená približne stovka miest. Zásielka na vašu poštu dorazí, no do schránky vám ju nemá kto doručiť, to je reálny problém u našich západných susedov. Ľudia tam na svoje listy či balíky čakajú aj dlhšie ako týždeň. Česká pošta má veľké výpadky zamestnancov a pociťovať to už začínajú aj zákazníci.
(Zdroj: hnonline.sk)

10 rokov, odkedy poznáme eurokurz

23. 7. 2018 Tridsať korún za euro. Zhruba takýto výmenný kurz stanovila centrálna banka pred desiatimi rokmi, presne 8. júla 2008. Zavŕšila sa tak príprava Slovenska na vstup do bloku európskych krajín platiacich spoločnou menou. Podľa analytika X-Trade Brokers Kamila Borosa malo prijatie eura na Slovensku primárne politické pozadie. Symbolicky sme tak urobili ďalší krok na západ.
Okrem praktických výhod integrácie prináša monetárna únia aj ekonomické benefity, hlavne stabilizačné, tvrdí analytik. „Členstvo v menovom bloku má priniesť krajine dve veci – nižšiu infláciu a nižšie úročenie. A tieto efekty sa dostavili,“ zhodnotil Boros. Priemerná inflácia pred zavedením eura sa pohybovala na úrovni 6,6 percenta, od prijatia eura poklesla na 1,8 percenta. Z krajiny s treťou najvyššou infláciu v rámci V4 sme sa stali krajinou s najnižšiu hodnotou v zoskupení, pripomína analytik.
(Zdroj: hnonline.sk)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Edita
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner