Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ceny plynu v Európe sú na rekordných číslach
22. 12. 2021
Ceny plynu v Európe dnes vystúpili na rekord po správe, že sa zastavili dodávky ruského plynu do Nemecka prostredníctvom plynovodu Jamal. Cena kľúčového termínového kontraktu na plyn s dodaním v januári vo virtuálnom obchodnom uzle Title Transfer Facility v Holandsku prvýkrát prekročila 170 eur za megawatthodinu.
Okolo 14:00 hodine SEČ vykazovala cena tohto kontraktu oproti pondelku nárast zhruba o 17 percent na 171,45 eura za MWh.
V
Predaj osobných áut v Európskej únii minulý mesiac klesol
20. 12. 2021
Predaj nových osobných áut v Európskej únii v novembri medziročne klesol o 20,5 percenta na 713 346 áut. Vo svojej správe to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov.
Predaj sa znížil piaty mesiac po sebe a tohtoročný november je najhorším novembrom v histórii záznamov, ktoré siahajú do roku 1993.
V Českej republike bol pokles v novembri oveľa miernejší a od januára do konca novembra už predaj vykazuje medziročný nárast. Netýka sa to ale predaja vozidiel Škoda.
Za prvých 11 mesiacov tohto roku sa predaj nových automobilov v Európskej únii medziročne znížil o 0,04 percenta zhruba na 8,9 milióna.
Do minulého mesiaca silný rast zo začiatku roka vyrovnával pokles predaja spôsobený nedostatkom polovodičov a predaj áut sa do októbra úhrnom zvyšoval.
Tri z najväčších automobilových trhov Európskej únie do novembra stále vykazujú rast – Taliansko o 8,6 percenta, Španielsko o 3,8 percenta a Francúzsko o 2,5 percenta.
Tri z najväčších európskych automobilových trhov zaznamenali v novembri dvojciferné straty, rovnako ako mnoho ostatných trhov.
V Nemecku sa predalo o 31,7 percenta menej vozidiel, v Taliansku o 24,6 percenta a v Španielsku o 12,3 percenta. Viac áut sa v novembri medziročne predalo iba v Bulharsku, Írsku a v Slovinsku.
V Českej republike sa v novembri podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov. predalo medziročne o 7,5 percenta menej nových áut, celkom 16 174. Od januára do konca novembra ale počet registrácií vykazuje rast o 4,4 percenta na 190 668 áut.
V
Na Višňové vyčerpáme alokované eurofondy
17. 12. 2021
Eurofondy, ktoré sú alokované na výstavbu diaľničného úseku D1 s Tunelom Višňové do konca roka 2023, Slovensko vyčerpá. Sú nižšie, ako je zmluvná cena za dielo a Slovenská republika bude musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu.
Vyhlásil to vo štvrtok počas živého vysielania na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal v súvislosti s avizovaným predĺžením výstavby.
Doležal skonštatoval, že už pri podpise zmluvy sa vedelo, že nenávratný finančný príspevok nepokrýva celú cenu dostavby Tunela Višňové.
"My vieme, že budeme musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu," potvrdil s tým, že na dofinancovanie sa ponúka nové programové obdobie či štátny rozpočet.
Zároveň priblížil, že sa chystá arbitráž medzi bývalým zhotoviteľom a Národnou diaľničnou spoločnosťou, kde si obe strany nárokujú isté sumy. Aj výsledok arbitráže podľa ministra zaváži pri riešení dofinancovania. "Pre mňa je dôležité, že stavba beží, že v stavbe sa pokračuje," podotkol.
Podľa jeho slov mal rezort vedomosť o tom, že na primárnom aj sekundárnom ostení sú problémy, ale nepoznali presne ich rozsah.
"Ak by sme mali robiť detailnú diagnostiku my ako obstarávatelia, tak možno ešte súťaž nie je vyhlásená," ozrejmil Doležal.
V
Európske ceny plynu pokračujú v prudkom raste
15. 12. 2021
Ceny plynu v Európskej únii pokračujú v rýchlom raste aj po tom, čo v pondelok uzavreli na novom rekorde. Dôvodom je neistota týkajúca sa dodávok ruského plynu, ktorá zvyšuje obavy, že energetická kríza sa predĺži až do ďalšej zimy.
Geopolitické napätie sa zvyšuje, keďže Rusko hromadí vojenské jednotky na hraniciach s Ukrajinou. K prípadnej invázii by podľa amerických a ukrajinských tajných služieb mohlo prísť počas vrcholu zimy v Európy. To by nielen spôsobilo odloženie spustenia kontroverzného plynovodu Nord Stream 2, ale ohrozilo by to aj ďalšie dodávky v čase, keď je v európskych zásobníkoch málo plynu.
Lídri Európskej únie sa vo štvrtok stretnú na summite, aby riešili aktuálnu situáciu. Budú diskutovať o energetickej kríze, zhoršovaní pandemickej situácie a rusko-ukrajinskej kríze. Európska únia tiež chce stanoviť termín ukončenia dlhodobých kontraktov na dodávky plynu, ktoré preferuje Rusko.
Európa čelila energetickej kríze ešte pred tým, než sa výrazne zvýšilo geopolitické napätie. Dôvodom bolo zotavovanie ekonomík z koronakrízy a prudký nárast dopytu. Navyše, počasie na kontinente sa ochladzuje a európske zásoby plynu sú pre toto obdobie roka rekordne nízke.
V