Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Únia odobrila slovenskú schému pomoci pre športové kluby
9. 8. 2021
Európska komisia v pondelok oznámila, že schválila slovenskú schému štátnej pomoci vo výške 10 miliónov eur na podporu profesionálnych športových klubov postihnutých pandémiou nového koronavírusu.
Schéma bola schválená podľa znenia dočasného právneho rámca štátnej pomoci, ktorý vlani na jar predložila eurokomisia.
Verejná podpora bude mať formu priamych grantov a bude prístupná oprávneným klubom, ktoré v dôsledku pandémie a protipandemických opatrení slovenskej vlády zaznamenali výrazný pokles výnosov.
Cieľom schémy je riešiť potreby likvidity športových klubov a pomôcť im pokračovať v ich aktivitách počas trvania pandémie a po jej skončení.
V
Tovar z Číny narazil na problém. Predajcovia sa preto presúvajú do Európy
9. 8. 2021
Čínske firmy, ktoré chcú preniknúť na svetový trh, narážajú na problémy s prepravou. Napojenie na lacnú domácu výrobu poskytlo čínskym podnikom výhodu v zahraničí, čo sa však teraz mení na nevýhodu.
Pandémia a obchodné napätie totiž ohrozujú medzinárodné dodávateľské kanály, upozornil spravodajský server CNBC.
Množstvo tovaru nie je možné vyviezť, upozornila v nedávnom rozhovore viceprezidentka pre medzinárodný marketing a generálna riaditeľka čínskej firmy Hisense pre Áziu a Tichomorie Fang Süe-jü.
Náklady na prepravný kontajner sa zvýšili päťnásobne zhruba z 3000 dolárov až na 15-tisíc dolárov, pričom cesta do Európy trvá o týždeň dlhšie, dodala. Hisense je výrobcom domácich spotrebičov.
V
Česká národná banka zvýšila úrokové sadzby
6. 8. 2021
Banková rada Českej národnej banky dnes podľa očakávaní opäť zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,75 percenta. Informovala o tom hovorkyňa centrálnej banky Markéta Fišerová.
Dôvodom zvýšenia sadzieb sú podľa ekonómov predovšetkým obavy z rastu inflácie súvisiace s oživením ekonomiky. Vo zvyšovaní úrokových sadzieb pritom bude ČNB podľa ekonómov pokračovať.
Na poslednom menovom rokovaní 23. júna rada prvýkrát od februára 2020 zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, vtedy stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,5 percenta. Pre toto rozhodnutie hlasovali štyria členovia bankovej rady.
V
Európske mýto aj na Slovensku
26. 7. 2021
Vodič kamióna vyráža s tovarom zo Slovenska do Španielska. Cestou minie niekoľko krajín a v každej z nich platia na diaľniciach iné pravidlá.
Čelné sklo má preto „zalepené“ adekvátnym množstvom rôznorodých palubných jednotiek, ktoré na konci dňa vyčíslia výšku mýtnych poplatkov pre jednotlivé krajiny.
Tento zložitý systém by mal byť čoskoro minulosťou, Európa sa snaží dopravcom situáciu uľahčiť. Vláda preto dnes prijala zákon, ktorý by nám mal umožniť pridať sa zatiaľ k necelej desiatke krajín, ktoré sa už podobnou cestou vybrali.
Patria sem napríklad Španielsko, Portugalsko, Francúzsko či Belgicko. V budúcnosti by to znamenalo, že kamiónom a autobusom, ktoré jazdia po európskych cestách, by mohla stačiť na zaznamenávanie mýtnych platieb jedna „krabička“.
V