Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho desatoro

Ak sa môže pokaziť viacero vecí naraz, tak sa pokazia v najhoršom možnom slede.

Všetko na svete funguje len preto, aby sa to v najnevhodnejšom okamihu mohlo pokaziť. Že sa to pokazilo, poznáte až potom, keď na to doplatíte.

V deväťdesiatich percentách prípadov sa veci ukážu byť horšie, ako ste očakávali. Vo zvyšných desiatich percentách sa ukážu byť také zlé, že ste to ani nemohli očakávať,

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Manželstvo je podnik

Pani Kohnová vstúpi do nočného baru a pýta sa čašníka: „Prosím vás, nie je tu môj manžel?“ „Nie je, madam,“ úslužne odpovedá čašník. „Ale veď ani neviete, ako sa volá a hneď mi odpovedáte, že tu nie je!“ „Tu nikdy nie je žiadny manžel, madam“ odpovedá sucho čašník.

Pred svadbou maj oči otvorené, po svadbe ich privri. (Fuller)

Susedov trávnik sa nám vidí vždy zelenší ako náš. (Židovské príslovie)

(Zrnká úsmevu)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Snažte sa dvere svojej kancelárie mať vždy zamknuté! Návštevníkom to naháňa strach a pôsobí to dojmom akoby ste stále boli na dôležitej porade.

V hierarchických organizáciách je jediná užitočná vedomosť to, kto na koho čo vie.

V každej organizácii sa vždy nájde niekto, kto dobre pozná pozadie jej fungovania.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Dva problémy sa navzájom nikdy nevykrátia, ale znásobia.

Lepšie je byť vyhľadávaný, ako prehliadaný.

Prvé manželstvo je víťazstvom fantázie nad inteligenciou. Druhé je triumfom nádeje nad skúsenosťou. Tretie je potvrdením platnosti princípu zotrvačnosti. Štvrté je prejavom nezlomnej vôle. Piate manželstvo je prejavom duševnej poruchy. Šieste manželstvo je svedectvom pevného zdravia.

(Murphyho zákonník)

Zmeny v zákone o vodách

26. 3. 2025 Po novom sa v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách povolenie na osobitné užívanie vôd, ktoré možno vykonávať len s užívaním vodnej stavby, je potrebné vydať pred vydaním rozhodnutia o stavebnom zámere alebo súčasne s ním v spoločnom konaní, ak nejde o existujúcu vodnú stavbu alebo povolenú vodnú stavbu.
Povolenie orgánu štátnej vodnej správy sa vyžaduje na zhotovenie vodnej stavby, jej zmenu, zmenu v užívaní, zrušenie alebo odstránenie vodnej stavby; ak tento zákon neustanovuje inak. Povolenie na vodnú stavbu možno vydať len, ak je vydané povolenie na osobitné užívanie vôd, ak sa podľa tohto zákona vyžaduje. Na uskutočnenie stavebných úprav na vodnej stavbe postačuje ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. Ohlásenie obsahuje identifikačné údaje o stavebníkovi a o mieste a druhu stavebných prác; prílohou je jednoduchý technický opis, situácia v území a jednoduché schematické znázornenie. Stavebník môže uskutočniť stavebné úpravy na vodnej stavbe len na základe písomného oznámenia orgánu štátnej vodnej správy, že proti ich uskutočneniu nemá námietky. Lehota na začatie stavebných úprav uplynie po dvoch rokoch odo dňa doručenia oznámenia. Orgán štátnej vodnej správy môže v oznámení určiť, že stavebnú úpravu možno uskutočniť len na základe rozhodnutia o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia sa nevyžaduje rozhodnutie o stavebnom zámere ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. V povolení na vodné stavby orgán štátnej vodnej správy určí podmienky a požiadavky na uskutočnenie stavby v rozsahu podľa Stavebného zákona. Pri vodných stavbách je orgán štátnej vodnej správy špeciálnym stavebným úradom. Ak je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a k hlavnej stavbe je príslušný na konanie o stavebnom zámere iný stavebný úrad, orgán štátnej vodnej správy má v takomto konaní postavenie dotknutého orgánu a o stavebnom zámere vodnej stavby koná stavebný úrad príslušný na konanie o stavebnom zámere hlavnej stavby; to platí aj ak ide o stavby a stavebné úpravy, pri ktorých postačuje ohlásenie podľa Stavebného zákona. Orgán štátnej vodnej správy, ktorý je príslušný na konanie o stavebnom zámere vodnej stavby, vykoná aj kolaudáciu vodnej stavby. Orgán štátnej vodnej správy nie je orgánom územného plánovania a nekoná vo veciach vyvlastnenia. Povolenie orgánu štátnej vodnej správy na zhotovenie alebo zmenu vodnej stavby je súčasne rozhodnutím o stavebnom zámere. Vodnú stavbu je možné užívať na základe kolaudačného osvedčenia. Podmienkou vydania rozhodnutia o stavebnom zámere pre prevádzkovo súvisiaci verejný vodovod alebo prevádzkovo súvisiacu verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Podmienkou vydania kolaudačného osvedčenia pre verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Ustanovuje sa tiež všeobecné pravidlo, že orgán štátnej vodnej správy je špeciálnym stavebným úradom, v rozsahu pôsobností jednotlivých orgánov podľa tohto zákona. Z tejto úpravy špeciálneho stavebného úradu sa ustanovuje výnimka v súlade so Stavebným zákonom v prípadoch, kedy je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a nie je hlavnou stavbou. V takom prípade sa orgán štátnej vodnej správy, ktorý by inak konal ako špeciálny stavebný úrad, stane dotknutým orgánom podľa § 21 Stavebného zákona a svoju pôsobnosť v oblasti ochrany vôd vykonáva vydávaním záväzného stanoviska – teda už nekoná v správnom konaní ako špeciálny stavebný úrad, ale vydáva záväzné stanovisko.
K

Ceny bytov sa umúdrili. Vzďaľujú sa od bubliny

4. 11. 2021 Často skloňovaná realitná bublina na Slovensku nabrala počas tretieho štvrťroka iný rozmer. Podľa dát Národnej banky Slovenska sa jej prasknutie o čosi oddialilo. Hoci pandémia koronavírusu dlhodobo tlačí ponukové ceny nehnuteľností výrazne hore, v porovnaní s druhým kvartálom 2021 sa zvýšili o 3,4 percenta a od júla do septembra tohto roka sa ich rast spomalil.
„Medzikvartálne tempo rastu cien sa po predchádzajúcom mimoriadnom štvrťroku stlmilo na hodnoty, ktoré sú v posledných rokoch typické,“ uvádzajú analytici Národnej banky Slovenska.
Zodpovedá priemernému zvýšeniu od roku 2019 – 3,2 percenta, no z historického pohľadu ide o nadštandardné čísla. Do roku 2019 totiž rýchlosť zvyšovania predstavovala len 1,1 percenta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Znižovanie administratívnej záťaže pri asignácii dane

4. 11. 2021 Dňa 24. júla 2021 schválila NR SR zákon č. 310/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. V článku XV. tejto novely sa menia viaceré časti ustanovenia § 50 ZDP (Použitie podielu zaplatenej dane na osobitné účely), a to v súlade s článkom LXX novely:
• S účinnosťou od 1. septembra 2021 V zmysle novelizovaného ustanovenia § 50 ods. 6 písm. j) správca dane poukáže podiel zaplatenej dane len takému prijímateľovi uvedenému vo vyhlásení, ktorý je zapísaný do príslušného registra. Podľa právnej úpravy účinnej do 31. 8. 2021 bolo poukázanie podielu zaplatenej dane správcom dane podmienené zápisom prijímateľa do registra mimovládnych neziskových organizácií podľa z. č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (odvolávka č. 143b, ktorá sa vypúšťa). V súlade so znením § 50 ods. 6 písm. j) ZDP účinným od 1. 9. 2021 sa podiel zaplatenej dane poukáže len takému prijímateľovi uvedenému vo vyhlásení, ktorý je zapísaný do registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadeného podľa z. č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (doplnená odvolávka č. 136 ag). • S účinnosťou od 1. januára 2022 Z údajov povinne uvádzaných vo vyhlásení o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov za príslušné zdaňovacie obdobie sa z § 50 ods. 3 písm. d) vypúšťa povinnosť uvádzať sídlo a právnu formu prijímateľa podielu zaplatenej dane. Súčasne sa spresňuje, že názov prijímateľa uvedený vo vyhlásení má iba informatívny charakter. Dôvodom je neexistencia jednotnej formy názvu prijímateľa uvádzanej v rôznych informačných systémoch. Medzi prijímateľov zaplatenej dane sa k občianskemu združeniu dopĺňa aj organizačná jednotka zriadená podľa § 11a zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení z. č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií (doplnenie odkazu 136ah). Ide o organizačnú zložku občianskeho združenia, ktorá koná vo svojom mene. K doplneniu došlo za účelom odstránenia interpretačných problémov. Na základe doplnenia ustanovenia § 50 ods. 6 písm. g) správca dane poukáže podiel zaplatenej dane prijímateľovi uvedenému vo vyhlásení o poukázaní podielu zaplatenej dane, ak nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie a po doplnení novelou aj v prípade, ak tento prijímateľ nie je evidovaný v informačnom systéme Sociálnej poisťovne v časti týkajúcej sa evidencie nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie. Časť týkajúca sa zdravotnej poisťovne zostáva nezmenená, t. j. správca dane poukáže prijímateľovi podiel zaplatenej dane, ak zdravotná poisťovňa neeviduje voči nemu pohľadávky po splatnosti podľa osobitného predpisu. Povinnosť prijímateľa podielu zaplatenej dane preukazovať zriadenie účtu v banke alebo pobočke zahraničnej banky potvrdením banky a oznamovať číslo tohto účtu sa novelou ruší v prípade, ak prijímateľ požiada notára o osvedčenie splnenia vymedzených podmienok do 30. novembra bežného roka, alebo ak prijímateľ v období od 1. septembra 2021 do 15. decembra preukáže, že má zriadený účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky a nedošlo k zmene jeho čísla účtu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Rekordným hypotekám môže čoskoro odzvoniť

1. 11. 2021 Hypotéky nikdy neboli také lacné. Aj septembrové údaje Národnej banky Slovenska potvrdili trend, ktorý sa u nás v posledných rokoch prejavil v dôsledku hypotekárnych vojen.
Čoraz nižšie úrokové sadzby umocnila menová politika Frankfurtu. Úroveň hlavných refinančných operácií Európska centrálna banka ponechala nezmenenú na úrovni rovnej nuly aj tento týždeň.
​Z nízkych sadzieb počas pandemického roku ťažili naše finančné domy, dno prerážali najmä menšie inštitúcie. „Malé banky sú z hľadiska stanovenia úrokových sadzieb často vyzývateľmi,“ konštatovala analytička Finančného kompasu Iveta Hudáková. „Podliezajú svojimi ponukami ponuky tých najväčších a takto sa snažia zvýšiť trhový podiel a prebrať ich klientov,“ dodala.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Nárok na príplatky za vykonanú prácu

27. 10. 2021 V sobotu, v nedeľu, vo sviatok, či za nočnú prácu a mzdovú kompenzáciu majú aj zamestnanci vykonávajúci prácu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, tzv. dohodári nárok na príplatky.
Inak ako u zamestnancov v pracovnom pomere je ustanovená u dohodárov len odmena za prácu vo sviatok, kedy dohodárovi patrí za každú hodinu práce vo sviatok dohodnutá odmena zvýšená najmenej o 3,58 € (do 31. 12. 2020 išlo o odmenu zvýšenú najmenej o sumu minimálnej hodinovej mzdy ustanovenej Nariadením vlády SR). Mzda za čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku (§ 96 ods. 3 Zákonníka práce) sa poskytuje zamestnancovi vo výške pomernej časti jeho základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách na hodinu, t. j. počnúc 1. 1. 2022 sa zvyšuje zo sumy 3,580 € na sumu 3,713 €. Pod pomernou časťou mzdy sa rozumie u mesačne odmeňovaného zamestnanca pomerná časť mesačnej mzdy, ktorá zodpovedá počtu hodín vykonanej neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku a u hodinovo odmeňovaného zamestnanca sadzba hodinovej tarifnej mzdy, ktorá je vynásobená počtom hodín neaktívnej pracovnej pohotovosti na pracovisku.
K
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Lenka
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner