Zmeny v územnom plánovaní
6. 3. 2025
Novým stavebným zákonom (č. 25/2025 Z. z.) sa zavádzajú zmeny aj v zákone č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, ktorý bol schválený ešte v roku 2022 a nadobudne spolu s novým stavebný zákonom účinnosť 1. 4. 2025.
Keďže hranicu zastavaného územia je možné určiť aj v územnom pláne mikroregiónu, dopĺňa sa ustanovenie upravujúce možnosť zápisu hranice zastavaného územia do katastra nehnuteľností.
Komplexná úprava postupu posúdenia súladu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, ktoré vykonáva orgán územného plánovania pri konaniach podľa Stavebného zákona alebo pri posúdení činností podľa osobitných predpisov. Súlad sa posudzuje len k záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie, pričom sa vyhodnocuje súlad k splneniu podmienok priestorového usporiadania územia a funkčného využívania územia. Súlad sa vyhodnocuje k stupňu najnižšej existujúcej územnoplánovacej dokumentácie. Zákon o územnom plánovaní ustanovuje podmienky príslušnosti dotknutého orgánu, lehoty aj proces preskúmania odchylne od úpravy záväzného stanoviska a postavenia dotknutých orgánov. Stavebný zákon tak predstavuje všeobecný predpis k zákonu o územnom plánovaní, ktorý ustanovuje špeciálnu právnu úpravu pre postavenie orgánu územného plánovania ako dotknutého orgánu podľa Stavebného zákona. Odchýlku od úpravy v zákone o územnom plánovaní ustanovuje ešte zákon o hlavnom meste Bratislava, ktorý upravuje odlišne príslušnosť, lehoty a vzťah medzi mestom a mestskými časťami. Znenie § 24 upravuje všeobecné podmienky vydávania záväzného stanoviska a znenie § 24a upravuje osobitosti pre vydávanie záväzného stanoviska ako dotknutého orgánu podľa Stavebného zákona. Odlišne od Stavebného zákona sú upravené lehoty na vydanie záväzného stanoviska, ktoré sú 30 dní pre jednoduché stavby, v lehote 90 dní pre vyhradené stavby a v lehote 60 dní pre ostatné stavby. Vzhľadom na problémy aplikačnej praxe sa ustanovuje osobitná povinnosť aby orgán územného plánovania bezodkladne odoslal záväzné stanovisko po jeho vydaní, teda po jeho podpísaní oprávnenou osobou, aby sa tak zabránilo prieťahom v procese. Upravuje sa proces preskúmania záväzného stanoviska tak, že sa zjednodušuje a po vyjadrení príslušného orgánu územného plánovania vydáva nové záväzné stanovisko úrad len ak zistí, že bolo vydané v rozpore so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Ak úrad zistí, že záväzné stanovisko je vydané v súlade so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie len informuje žiadateľa. Úrad môže preskúmať záväzné stanovisko k stavebnému zámeru aj na žiadosť stavebného úradu, ktorému sa v procese odstraňovania rozporov podľa Stavebného zákona nepodarilo odstrániť rozpor s príslušným orgánom územného plánovania. Úrad preskúma záväzné stanovisko aj na žiadosť odvolacieho orgánu, ak účastník konania iný ako stavebník, namieta obsah záväzného stanoviska v konaní pred odvolacím orgánom. Ak orgán územného plánovania, ktorý vydal rozporné záväzné stanovisko, má za to, že novým záväzným stanoviskom úradu bolo zasiahnuté do jeho práv, môže sa domáhať ochrany na súde formou správnej žaloby. Podanie správnej žaloby podľa prvej vety má odkladný účinok. V § 24b sa zaviedla možnosť orgánu územného plánovania vyhradiť si podľa Stavebného zákona vydanie doložky súladu k projektu stavby ako ďalšieho stupňa projektovej dokumentácie. Pre vydanie doložky súladu platia pre orgán územného plánovania rovnaké lehoty ako pre vydanie záväzného stanoviska - v lehote 30 dní pre jednoduché stavby, v lehote 90 dní pre vyhradené stavby a v lehote 60 dní pre ostatné stavby; lehota sa počíta odo dňa doručenia úplnej žiadosti. Ak orgán územného plánovania nevydá záväzné stanovisko alebo doložku súladu v ustanovenej lehote má sa za to, že je nečinný a nastáva fikcia súladu podľa § 35 zákona o územnom plánovaní.
K
Výška platu sa podľa prieskumu nezmenila u takmer 28 percent opýtaných aj napriek inflácii
30. 1. 2024
Vyššie životné náklady sa zamestnávatelia snažili pokryť u 21,5 percenta respondentov.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Endered, o ktorom informoval Trumpeter. Čiastočne prilepšené dostalo 50,8 percenta opýtaných. Napriek tomu však uviedli, že prilepšenie k platu nebolo dostačujúce. Je chvályhodné, že väčšina zamestnávateľov aspoň čiastočne zohľadnila zvýšené náklady na život, či už formou zvýšenia platu alebo formou iných zamestnaneckých benefitov. Nie každý zamestnávateľ si to mohol dovoliť.
Nasledovali pracovné prostredie a kultúra firmy (28,1 percenta), pracovná rovnováha a flexibilita (24,1 percenta), možnosti profesionálneho rozvoja (23,9 percenta), spätná väzba a hodnotenie práce (18,7 percenta) a stotožnenie sa s víziou, cieľmi a stratégiou spoločnosti (7,2 percenta). Najžiadanejším nefinančným benefitom, a to u 70 percent opýtaných, je príspevok na stravovanie aspoň v optimálnej výške 7,80 eura.
V prieskume sa zamestnanci vyjadrili aj k tomu, či sa cítia pre svojho zamestnávateľa dôležití. V tomto smere nemalo 43,1 percenta opýtaných žiaden pocit a nevedelo to vyhodnotiť. Ďalších 27 percent respondentov cíti, že je pre svojho zamestnávateľa dôležitých a 10,2 percenta veľmi dôležitých. Dojem, že nie sú dôležití, uviedlo 7,5 percenta respondentov a 2,2 percenta označilo, že nie sú vôbec dôležití.
Väčšina účastníkov prieskumu sa v roku 2024 neobáva zhoršenia svojej pracovnej situácie. Svoje pracovné očakávania hodnotilo 30,8 percenta respondentov pozitívne. Veľmi pozitívne očakávania má 15,1 percenta zamestnancov a neutrálne 43,7 percenta.
Najdôležitejším faktorom pri zmene práce by bol v roku 2024 plat. Túto možnosť vybralo v prieskume 84,3 percenta opýtaných. Nepeňažné benefity považuje za dôležité 54 percent respondentov a 37,5 percenta opýtaných oceňuje prístup nadriadeného...
B
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) ukončil všetky cenové konania
12. 1. 2024
Pozitívny vplyv na ceny budú mať podľa úradu určené hodnoty tarify za prevádzkovanie systému a tiež výška tarify za systémové služby. Pozitívny vplyv na ceny budú mať podľa úradu určené hodnoty tarify za prevádzkovanie systému a tiež výška tarify za systémové služby, ktoré sú nižšie, ako bola ich hodnota určená nariadením vlády.
Podobne bude nižšia aj cena elektriny určenej na straty, uviedol úrad na svojej internetovej stránke. Ceny plynu zostávajú na rovnakej úrovni ako vlani. "Cena tepla určená úradom k 1. januáru 2024 klesla v priemere oproti cene určenej k 31. decembru 2023 pre domácnosti približne o 14 percent a pre ostatných odberateľov približne o 16 percent," uviedol ÚRSO. Úrad zdôraznil, že ide o priemer cien tepla v rámci celej Slovenskej republiky. Tie sa líšia podľa jednotlivých dodávateľov. Od začiatku roka sa zároveň zvýšili ceny v štyroch zo 14 veľkých vodárenských spoločností. Oravská vodárenská spoločnosť zvýšila cenu odpadovej vody o 6,55 percenta, Vodárenská spoločnosť Ružomberok zvýšila cenu pitnej vody o 24,49 percenta a odpadovej vody o 1,71 percenta. Cenu pitnej aj odpadovej vody zvýšili Trenčianske vodárne a kanalizácie, a to o 14,04 percenta a 11,1 percenta. Severoslovenské vodárne a kanalizácie zvýšili cenu pitnej vody o 4,18 percenta a odpadovej vody o 4,42 percenta.
S
Financovanie základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
10. 1. 2024
Reforma 3 komponentu 6 je „Reforma systému poradenstva a prevencie a zabezpečenie systematického zberu dát v oblasti podpory duševného zdravia detí, žiakov a študentov.“
Prvým krokom plnenia cieľa bola komplexná zmena systému a transformácia zariadení poradenstva a prevencie. Druhým krokom plnenia cieľa je zmena financovania zariadení poradenstva a prevencie. Zmena financovania spočíva v tom, že cirkevné zariadenia poradenstva a prevencie a súkromné zariadenia poradenstva a prevencie už nebudú financované obcami alebo samosprávnymi krajmi z výnosu dane z príjmov fyzických osôb.
V súčasnosti poskytujú neštátnym zariadeniam finančné prostriedky na mzdy a prevádzku obce alebo samosprávne kraje z výnosu dane z príjmu fyzických osôb podľa počtu detí, ktorým boli v predchádzajúcom roku poskytnuté služby v zariadeniach poradenstva a prevencie.
Podľa novely zákona sa neštátne zariadenia majú financovať zo štátneho rozpočtu nielen na základe počtu detí, pre ktoré bola vykonaná odborná činnosť, ale aj na základe počtu jednotlivých výkonov odbornej činnosti uskutočnených zariadením poradenstva a prevencie za uplynulý školský rok. Zmena financovania zabezpečí rovnaký model financovania poradenských služieb pre všetky zariadenia poradenstva a prevencie bez ohľadu na druh zriaďovateľa
S
Minulý rok bolo na najväčšom profesnom portáli viac ako 300 000 pracovných ponúk
9. 1. 2024
Pokiaľ ide o vzdelanie, 38 % ponúk vyžadovalo stredoškolské s maturitou. Štvrtine zamestnávateľov stačilo stredoškolské bez maturity. V prípade desatiny ponúk museli mať uchádzači vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. V roku 2023 bolo na portáli Profesia uverejnených 314 220 pracovných ponúk. Bolo ich približne o 40 000 menej ako v roku 2022, ktorý bol v počte inzerátov najrekordnejší.
Informovala o tom manažérka pre vzťahy s verejnosťou spoločnosti Alma Career Ľubica Melcerová. Najvyšší počet ponúk bol v oblasti obchodu, a to 63 214. Na druhom mieste bola výroba s počtom 46.117 a nasledovala doprava s 34.599 pracovnými príležitosťami. Výrazný pokles počtu inzerátov zaznamenal IT sektor. V roku 2022 bolo v tejto oblasti zverejnených 45 796 ponúk, v minulom roku 30 304.
Po nových zamestnancoch bol najvyšší dopyt v druhom kvartáli, keď ich firmy hľadali viac ako 85 000. Najviac možností mali kandidáti v máji, a to takmer 31.000. Najmenej ponúk bolo uverejnených v decembri. Zo strany uchádzačov bola najlákavejšia práca v oblastiach prekladateľstva a tlmočníctva, žurnalistiky a administratívy. Z týchto sektorov reagovalo na jednu ponuku v priemere viac ako 30 ľudí. Firmy hľadali najviac zamestnancov na pozície predavačov (27 016), operátorov výroby (24 861) a administratívnych pracovníkov (24 322).
S