Žatva by mala začať na prelome júna a júla
26. 6. 2023
Chladný máj a dostatok zrážok dáva predpoklad dobrej úrody. Väčšina územia Slovenska je navyše bez rizika sucha. Poľnohospodári ukončili jarné práce na poliach. Zároveň čakajú, kým dozrie obilie, aby mohla naplno odštartovať žatva. Tento rok by sa mohla začať na prelome júna a júla v závislosti od nadmorskej výšky jednotlivých poľnohospodárskych oblastí. Uviedla to Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. Žatva bude v tomto roku oproti vlaňajšku podľa nej posunutá o asi jeden týždeň v závislosti od regiónov a doterajšieho vývoja počasia. V niektorých južne položených okresoch už poľnohospodári začali zatiaľ len na skúšku obilie kosiť - okresy Michalovce, Komárno, Nitra. Tradične ako prvé budú zbierať ozimné jačmene.
"Stav obilnín a repky pred začiatkom žatvy hodnotíme ako uspokojivý a pozitívne hodnotíme fakt, že sa zatiaľ neopakuje minuloročné extrémne sucho. Podľa informácií SHMÚ je väčšina územia krajiny bez rizika sucha, prípadne sa sucho len začína. Na výsledok žatvy však bude mať vplyv nielen kvalita a množstvo zrna, ale aj cena pri jeho predaji," uviedol podpredseda SPPK Miroslav Štefček.
Chladný máj a dostatok zrážok podľa hovorkyne SPPK dáva predpoklad dobrej úrody. Väčšina územia Slovenska je navyše bez rizika sucha.
Kým na juhozápade Slovenska podľa nej už vyorávajú zemiaky z novej úrody, v Kežmarku a Poprade vzhľadom na nadmorskú výšku ešte len začiatkom júna ukončili sadenie zemiakov. Poľnohospodári priebežne kosia krmoviny, táto tzv. zelená žatva sa v júni vykonávala aj na Liptove, v Bardejove či Svidníku. Pokiaľ prší, poľnohospodári krmoviny nemôžu zbierať, čo komplikuje a spomaľuje ich zber.
Poznamenala, že SPPK v rámci monitoringu jarných prác každý týždeň zisťovala, aký je vývoj poľnohospodárskych plodín. Zo zozbieraných informácií vyplýva, že viaceré regióny si priebeh počasia na jar pochvaľujú - napríklad v oblasti Bratislavy, Trnavy, Galanty, Senice, Trenčína a aj na východe Slovenska v Košiciach, Michalovciach alebo Trebišove. Oproti minulému roku bolo totiž chladno a daždivo, v niektorých oblastiach sa jarné práce pre rozmočený terén načas zastavili.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zmeny v zákone o potravinách
10. 1. 2020
Cieľom novely zákona o potravinách je zmierniť dopady globálneho problému plytvania potravinami.
Novela zákona má ambíciu značne znížiť tvorbu potravinového odpadu najmä v maloobchode s potravinami. Obdobné riešenie môžeme vidieť aj v susednej Českej republike, kde boli ustanovenia aj podrobené prieskumu Ústavným súdom Českej republiky, ktorý konštatuje súlad predmetných ustanovení s ústavou, napriek tomu, že sa zavádza nová povinnosť.
Novela zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Novela zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na životné prostredie, verejné financie a rodinu.
2020, rok top diaľničných tendrov
7. 1. 2020
Súťaž na úsek pri Rožňave s tunelom Soroška mala byť vyhlásená v tomto roku, diaľničiari to však stihli ešte na konci decembra 2019. Rýchlostná cesta s dĺžkou 14 kilometrov by mala byť postavená v polovičnom profile a predpokladá sa, že bude stáť 243 miliónov eur.
Voči cenovému odhadu diaľničiarov sa však vyhranilo ministerstvo financií a jeho Útvar hodnoty za peniaze. Ten kritizuje hospodársku návratnosť stavby. Poukazuje aj na množstvo nášľapných mín súvisiacich s terénom – štvorkilometrový tunel má totiž prechádzať chránenými územiami.
Potraviny zdraželi. Pre šok a mzdy
2. 1. 2020
Ponukové faktory, teda nedostatok bravčového a prudký rast mzdových nákladov priniesli aj tento rok výrazné zdraženie potravín na Slovensku.
Takmer každé piate euro, ktoré slovenský spotrebiteľ minie, putuje do jeho žalúdka. Potraviny a nealko totiž tvoria 17 percent spotrebného koša. Ide tak o druhú najväčšiu položku po bývaní. V uplynulom roku cenu potravín ovplyvňovali nielen ekonomická situácia, ale aj ponukové šoky.
Autodopravcovia vyhlásili štrajk
30. 12. 2019
Únia autodopravcov Slovenska (ÚNAS) rozhodla na piatkovom (27. 12.) stretnutí v Hornom Hričove (okres Žilina) o zorganizovaní štrajku v utorok 7. januára 2020. TASR o tom informovala ÚNAS.
Dôvodom prijatia tohto krajného opatrenia sú podľa autodopravcov dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie - cestná daň, spotrebná daň, daň z minerálnych olejov (pohonných látok), a odhalenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) o nehospodárnom výbere mýta. "Autodopravcovia ostatné tri roky prosili, argumentovali a žiadali o nápravu a vytvorenie dôstojného podnikateľského prostredia premiéra Fica, premiéra Pellegriniho, ministerstvo dopravy a výstavby aj ministerstvo financií. Žiaľ, bezvýsledne," uviedla ÚNAS. "Dôrazne žiadame okamžité zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie výberu mýta do vyriešenia nezrovnalostí zo správy NKÚ a zrušenie výberu mýta za diaľničné známky. Len splnenie požiadaviek môže zamedziť celoštátnemu ochromeniu nákladnej autodopravy s nedozernými následkami. Politici by si mali uvedomiť, že zvyšovanie nákladov pre dopravcov bude aj zvýšením cien pre spotrebiteľov," zdôraznili autodopravcovia.