Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Bezproblémové riadenie - IV. večer

Pod tlakom vonkajších okolností sa môže aj zo všeobecne neschopnej osoby stať osoba schopná.

Človeka, ktorý pozná pozadie fungovania organizácie, treba čo najskôr prepustiť.

Osoba na najvplyvnejšom mieste organizácie skôr či neskôr celý svoj čas spotrebuje na schôdzovanie a podpisovanie pošty.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Lož má ešte kratšie nohy ako krtko.

Čo nebije priamo do očí, zostane nepovšimnuté.

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

(Murphyho zákony v bájkach)
Ako bojovať s klebetou

Po tom, ako sa vám zdá, že všetky klebety o vás už boli vymyslené, sa objaví nová séria.

O klebetení platí dvojnásobne, že zručnosť sa získava cvičením.

Žiadna klebeta nie je natoľko malá, aby nedokázala zničiť veľkú lásku.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Ak musíte denne prijímať množstvo rozhodnutí, tak to u vás škrípe "dole" v rutinnej činnosti, ktorá by mala bežať sama od seba.

Ak sú vo firme mladí ľudia, tak si ddbre rozmyslite, koho pred nich postavíte ako "starého vola".

Ak urobíte z odvolania alebo preradenia pracovníka rozsudok smrti, tak za chvíľu budete správcom cintorína.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphyho múdre pravdy

Význam a úžitok porady je nepriamoúmerný počtu zúčastnených a dobe trvania porady.

Najvýhodnejšia príležitosť prichádza vždy v najnevhodnejšej chvíli.

Proti hlúposti niet účinnej obrany – hlupáci sú vždy v ofenzíve.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Vývoj na trhu s bytmi hrá v prospech kupujúcich – k hypotéke sú výhody, aké doteraz neboli

22. 11. 2023 Aj napriek tomu, že sa predaj bývania v novostavbách tento rok spomalil, záujemci o byt neťahajú za kratší koniec. Podľa finančných expertov dnes hrajú v prospech kúpy bytu viaceré faktory. Nielen širšia ponuka a dostatok času na výber nehnuteľnosti, ale najmä inovatívne nástroje pri financovaní kúpy im ponúkajú doposiaľ bezprecedentné výhody.
Z dát technologického startupu BuiltMind, ktorý sa zaoberá dátovým monitoringom realitného trhu, vyplýva, že na trhu došlo v prvom polroku 2023 z pohľadu predajov v medziročnom porovnaní k spomaleniu o 63 %. Dôvodom bol, pochopiteľne, rekordný rast inflácie a úrokových sadzieb.
„Úroveň úrokových sadzieb z rokov 2020 až 2022 bola dlhodobo neudržateľná. Makroekonomické faktory a správanie Európskej centrálnej banky však naznačuje, že by sa zvyšovanie úrokových sadzieb malo v dohľadnej dobe zastaviť a rovnako sa dá predpokladať, že príde ich následné znižovanie na úroveň okolo 3-4 %. To je stav, ktorý je zdravý a udržateľný,“ vysvetľuje vývoj na trhu finančný expert Peter Stadler zo spoločnosti Wealth Effect Management.
Benefity developera uľahčujú kúpu už teraz
Kým dôjde k ustáleniu trhu a úrokových sadzieb, zohrávajú dôležitú rolu pri oživení predajov aj samotní developeri. Tí priamo reagujú na aktuálne bariéry na strane kupujúcich, aby uľahčili proces nákupu nehnuteľnosti.
"Hovorí sa, že najlepší čas na nákup nehnuteľnosti bol pred 10 rokmi a druhý najlepší je dnes. Toto ľudové pravidlo platí aj v aktuálnej situácii, kedy môžu kupujúci na trhu novostavieb získať mnoho výhod. Aj takých, o ktorých posledných pár rokov, vzhľadom na enormný dopyt, nebolo možné s developermi vôbec komunikovať,“ hovorí Peter Stadler a pokračuje: „Dnes je objektívne situácia na trhu pokojnejšia a záujemca o bývanie môže využiť benefity, ktoré robia vo veľa prípadoch nákup ešte výhodnejším než v rokoch 2021 a 2022, kedy sme mali historicky najnižšie úrokové sadzby na hypotekárnych úveroch.“
Práve úroveň ponúkaných inovatívnych riešení priamo ovplyvňuje aj schopnosť developerov pritiahnuť záujem o kúpu ich nehnuteľností. To potvrdzujú aj dáta prezentované startupom BuiltMind v lete tohto roka, ktoré ukazujú, že spomalenie trhu sa pri jednotlivých developeroch prejavilo rôzne. Najväčší záujem o byty v Bratislave bol za prvý polrok v projekte Čerešne. Developer ITB Development predal v novostavbách v bratislavských Poliankach za toto obdobie najviac bytov, čo robí z Čerešní najúspešnejší projekt nového bývania.
B
(Zdroj: hnonline.sk/finweb/ekonomika)

Obchodníci dostanú viac času na platby

19. 5. 2021 Parlament minulý týždeň schvaľoval zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami. Mal vychádzať z európskej smernice, ktorú zavádzajú napríklad aj v Česku, Poľsku či Chorvátsku. Cieľom novely je ochrana dodávateľov potravín pred nekalými praktikami zo strany obchodu. Zároveň sa v nej rozširuje pojem odberateľa a dodávateľa či dopĺňa definícia tretej osoby a zoskupenia odberateľov.
Ďalšou zmenou je lehota splatnosti po dodaní potravín. Tá vyvolala aj najväčší spor, lebo doteraz bola lehota nastavená do 30 dní od dodania tovaru, nehľadiac na termín doručenia faktúry. Schválená novela túto lehotu zmenila. Ak chce dodávateľ peniaze do 30 dní, musí odberateľovi doručiť faktúru do desiatich dní od dodania tovaru. V opačnom prípade je splatnosť najviac 20 dní po doručení faktúry.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Rozpočtové pravidlá územnej samosprávy

19. 5. 2021 Na Slovensku, hlavne v rámci miest a obcí, sa nachádza niekoľko desiatok tisíc kilometrov ciest, ktoré nie sú zaradené do siete miestnych komunikácií, v mnohých prípadoch ide o komunikácie, ktoré ani nie sú zakreslené v katastrálnych mapách a nie sú zverené do správy mesta, mestskej časti resp. obce.
Napriek tomu sa na týchto komunikáciách nachádzajú dopravné značky a sú využívané denne stovkami vodičov. Väčšinou ide o účelové verejne prístupné komunikácie. Samotný proces zakreslenia komunikácie a jeho následné zaradenie do majetku mesta, mestskej časti alebo obce, teda proces tzv. pasportizácie komunikácií (ciest a chodníkov), aby postupne všetky komunikácie v meste mali jasne identifikovaného správcu alebo vlastníka, je pomerne zdĺhavý. Na druhej strane tieto cesty sú v mnohých prípadoch v katastrofálnom stave. Mestá, mestské časti a obce však môžu vykonávať údržbu len takých komunikácií, ktoré majú v majetku resp. vo svojej správe. Ministerstvo financií Slovenskej republiky aj na základe viacerých požiadaviek samospráv vydalo 30.5.2019 informáciu pre obce a vyššie územné celky k výdavkom do cudzieho majetku. Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je všeobecná právna norma, ktorá neobsahuje ustanovenia, ktoré by subjektom územnej samosprávy (obciam a vyšším územným celkom) zamedzovali používanie ich vlastných finančných prostriedkov na správu, údržbu, resp. zhodnocovanie majetku iných osôb. Tento zákon rešpektuje skutočnosť, že v súlade s príslušnými ustanoveniami čl. 65 Ústavy SR sú subjekty územnej samosprávy samostatné, územné, samosprávne a správne celky Slovenskej republiky, ktoré za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodária s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami. Zákon č. 583/2004 Z. z. predpokladá možnosť rozhodnutia obcí a VÚC realizovať výdavky ich rozpočtu nielen do vlastného majetku, pričom zaraďuje medzi výdavky obce aj výdavky spojené so správou, údržbou a zhodnocovaním majetku obce a majetku iných osôb, ktorý obec užíva na plnenie úloh podľa osobitných predpisov.
K

Štátny fond rozvoja bývania

17. 5. 2021 Cieľom novely zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania je od 1. 7. 2021 úprava možností pre podporu obstarávania zariadení sociálnych služieb tak, aby došlo k zvýšeniu kvality života obyvateľov miest a obcí v dôchodkovom veku odkázaných na pomoc inej osoby a sociálne služby.
Zároveň dochádza k zabezpečeniu ich návratu a začlenenia do bežného života komunity, ktorá umožní ich plnohodnotný život. Vzhľadom na to, že podiel zariadení sociálnych služieb na Slovensku je nízky, zavádzajú sa nové opatrenia, ktoré budú motivovať žiadateľov z verejného, ale aj súkromného sektora k obstarávaniu bývania v zariadeniach sociálnych služieb. Slovenská republika sa musí v čo najvýraznejšej miere pripojiť k celosvetovému trendu systematického odstraňovania dôsledkov modelu inštitucionálnej izolácie a segregácie ľudí vyžadujúcich dlhodobú pomoc a starostlivosť v špecializovaných zariadeniach. Dostupnosť sociálnych služieb pre seniorov sa v súčasnosti stáva stále naliehavejšou výzvou najmä v súvislosti s demografickým vývojom populácie. Na zlepšenie súčasnej situácie by sa mali prijímať také strategické opatrenia, ktoré prispejú k zvýšeniu kapacít zariadení sociálnych služieb pre seniorov a zároveň povedú k lepšiemu finančnému ohodnoteniu práce opatrovateľov. Výzvou pre všetkých je tiež hľadať možnosti na investovanie verejných zdrojov do modernizácie už existujúcich zariadení, ale aj do výstavby a obstarania nových. V snahe zvýšiť záujem žiadateľov o realizáciu zariadení sociálnych služieb sa rozširuje forma obstarania zariadenia sociálnych služieb o kúpu zariadenia sociálnych služieb, pričom od nadobudnutia právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia na toto kupované zariadenie neuplynulo viac ako 3 roky. Zámerom novely zákona je aj vytvorenie podmienok pre zvýšenie počtu zariadení sociálnych služieb, ako aj zvýšenie počtu lôžok v zariadeniach sociálnych služieb.
K

Opätovné otvorenie účtovných kníh

17. 5. 2021 Zákon o účtovníctve jednu možnosť opätovného otvorenia účtovných kníh pripúšťa, a to v prípade, že účtovná závierka nebola schválená príslušným orgánom účtovnej jednotky.
Podľa § 16 ods. 10 a 11 zákona o účtovníctve: • do schválenia účtovnej závierky možno uzavreté účtovné knihy opäť otvoriť v prípade, ak sa má zabezpečiť pravdivý a verný obraz účtovníctva (§ 7); • ak po schválení účtovnej závierky sa zistí, že údaje za predchádzajúce účtovné obdobie nie sú porovnateľné (§ 17 ods. 9), účtovná jednotka ich opraví v účtovnom období, keď tieto skutočnosti zistila, a uvedie to v účtovnej závierke v poznámkach. Na základe uvedených ustanovení zákona o účtovníctve, opätovné otvorenie účtovných kníh závisí teda od toho, či účtovná závierka bola schválená alebo nebola. Účtovné jednotky môžu opätovne otvoriť účtovné knihy len v prípade, že účtovná závierka nebola schválená, aj keď bola do registra účtovných závierok uložená. Ak účtovná závierka nebola schválená, účtovná jednotka opätovne otvorí účtovné knihy, opraví chybu v účtovníctve a v účtovnej závierke, a znova zostavenú účtovnú závierku ako riadnu uloží do registra účtovných závierok do 15 pracovných dní od schválenia. Účtovné jednotky po schválení účtovnej závierky nemôžu pristúpiť k opätovnému otvoreniu účtovných kníh a vyhotoviť „opravnú“ alebo „dodatočnú“ účtovnú závierku. Ak účtovná jednotka po schválení účtovnej závierky zistí, že údaje za predchádzajúce účtovné obdobie nie sú porovnateľné (chyby v účtovníctve alebo v účtovnej závierke), účtovná jednotka ich opraví v účtovnom období, kedy tieto skutočnosti zistila a uvedie to v účtovnej závierke v poznámkach.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Florián
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner