Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphyho múdre pravdy

Nič nie je natoľko pokazené, aby sa to nedalo ešte pokaziť, takže zhoršovanie vecí nie je v konečnom dôsledku ničím ohraničené.

Dobre vyšliapané chodníky nikam nevedú a na nevyšliapaných si už nejeden vykrútil krk.

Riešenie ľubovoľného problému možno efektívne zablokovať tým, že sa o ňom bude dostatočne dlho diskutovať.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Človek a úspech

Napriek tomu, že svet ide neustále dopredu, každý musí vždy začínať od začiatku.

Prakticky nikto nedokáže dopredu rozpoznať svoje budúce úspechy od svojich budúcich omylov.

Ranné vtáča pochytá viac červíkov. Ranný červík bude zjedený.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphy v parlamente

Zákon prirodzeného výberu: Poslanci vždy schvália tú najhoršiu verziu zákona.

Zákon usilovnosti: Kto chce byť najúspešnejší, musí najviac hrabať.

Futbalový zákon: Pravidlá v parlamente určuje ten, kto vyhral voľby.

(Murphyho zákonník)
Murphyho zákonník

Dve za sebou idúce rany osudu sú vždy len predzvesťou začiatku.

Skúsenosť dáva človeku možnosť vyhnúť sa starým chybám, aby mu zostal priestor na chyby nové.

Všetky cesty vedú niekam, ale ani jedna tam, kam práve chcete.

(Murphyho zrnká II)
Informácie pre šéfa

Zháňanie informácií vždy trvá dlhšie, ako sa pôvodne očakávalo.

Ak jedno chýbajúce písmeno urobí celú správu nečitateľnou, tak sa to písmeno určite stratí.

Ak do pevnosti môže vyliezť osol s vrecom zlata, tak nie je nedobytná.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Vývoj na trhu s bytmi hrá v prospech kupujúcich – k hypotéke sú výhody, aké doteraz neboli

22. 11. 2023 Aj napriek tomu, že sa predaj bývania v novostavbách tento rok spomalil, záujemci o byt neťahajú za kratší koniec. Podľa finančných expertov dnes hrajú v prospech kúpy bytu viaceré faktory. Nielen širšia ponuka a dostatok času na výber nehnuteľnosti, ale najmä inovatívne nástroje pri financovaní kúpy im ponúkajú doposiaľ bezprecedentné výhody.
Z dát technologického startupu BuiltMind, ktorý sa zaoberá dátovým monitoringom realitného trhu, vyplýva, že na trhu došlo v prvom polroku 2023 z pohľadu predajov v medziročnom porovnaní k spomaleniu o 63 %. Dôvodom bol, pochopiteľne, rekordný rast inflácie a úrokových sadzieb.
„Úroveň úrokových sadzieb z rokov 2020 až 2022 bola dlhodobo neudržateľná. Makroekonomické faktory a správanie Európskej centrálnej banky však naznačuje, že by sa zvyšovanie úrokových sadzieb malo v dohľadnej dobe zastaviť a rovnako sa dá predpokladať, že príde ich následné znižovanie na úroveň okolo 3-4 %. To je stav, ktorý je zdravý a udržateľný,“ vysvetľuje vývoj na trhu finančný expert Peter Stadler zo spoločnosti Wealth Effect Management.
Benefity developera uľahčujú kúpu už teraz
Kým dôjde k ustáleniu trhu a úrokových sadzieb, zohrávajú dôležitú rolu pri oživení predajov aj samotní developeri. Tí priamo reagujú na aktuálne bariéry na strane kupujúcich, aby uľahčili proces nákupu nehnuteľnosti.
"Hovorí sa, že najlepší čas na nákup nehnuteľnosti bol pred 10 rokmi a druhý najlepší je dnes. Toto ľudové pravidlo platí aj v aktuálnej situácii, kedy môžu kupujúci na trhu novostavieb získať mnoho výhod. Aj takých, o ktorých posledných pár rokov, vzhľadom na enormný dopyt, nebolo možné s developermi vôbec komunikovať,“ hovorí Peter Stadler a pokračuje: „Dnes je objektívne situácia na trhu pokojnejšia a záujemca o bývanie môže využiť benefity, ktoré robia vo veľa prípadoch nákup ešte výhodnejším než v rokoch 2021 a 2022, kedy sme mali historicky najnižšie úrokové sadzby na hypotekárnych úveroch.“
Práve úroveň ponúkaných inovatívnych riešení priamo ovplyvňuje aj schopnosť developerov pritiahnuť záujem o kúpu ich nehnuteľností. To potvrdzujú aj dáta prezentované startupom BuiltMind v lete tohto roka, ktoré ukazujú, že spomalenie trhu sa pri jednotlivých developeroch prejavilo rôzne. Najväčší záujem o byty v Bratislave bol za prvý polrok v projekte Čerešne. Developer ITB Development predal v novostavbách v bratislavských Poliankach za toto obdobie najviac bytov, čo robí z Čerešní najúspešnejší projekt nového bývania.
B
(Zdroj: hnonline.sk/finweb/ekonomika)

Informačná povinnosť zamestnávateľa pri hromadnom prepúšťaní

8. 11. 2021 Zamestnávateľ má informačnú povinnosť voči príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorému doručuje odpis písomnej informácie o plánovanom hromadnom prepúšťaní.
Informácia musí obsahovať mená, priezviská a adresy trvalého pobytu zamestnancov, ktorí majú byť prepustení, a to za účelom hľadania riešení problémov spojených s hromadným prepúšťaním. Potrebné formuláre k oznámeniu plánovaného hromadného prepúšťania, k informáciám a oznamovaní zmien v priebehu hromadného prepúšťania a k jeho ukončeniu sú dostupné na stránkach úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Zamestnávateľ po prerokovaní hromadného prepúšťania so zástupcami zamestnancov je povinný doručiť písomnú informáciu o výsledku prerokovania jednak Národnému úradu práce a tiež zástupcom zamestnancov. Následne zástupcovia zamestnancov majú možnosť Národnému úradu práce predložiť pripomienky týkajúce sa hromadného prepúšťania. Pri hromadnom prepúšťaní zamestnávateľ môže dať zamestnancovi výpoveď z dôvodov uvedených v ust. § 63 ods. 1 písm. a) a b) ZP alebo návrh na rozviazanie pracovného pomeru dohodou z tých istých dôvodov najskôr po uplynutí jedného mesiaca odo dňa doručenia písomnej informácie o výsledku prerokovania hromadného prepúšťania Národnému úradu práce. Ustanovenú mesačnú lehotu Národný úrad práce využije na hľadanie riešení problémov spojených s plánovaným hromadným prepúšťaním. Zákon pripúšťa, aby úrad práce, sociálnych vecí a rodiny ustanovenú mesačnú lehotu z objektívnych dôvodov primerane skrátil, o čom je povinný bezodkladne informovať zamestnávateľa, a to písomnou formou. Uvedené lehoty sa v zmysle zákona nevzťahujú na zamestnávateľa, na ktorého bol súdom vyhlásený konkurz. Aj v prípade, ak je na zamestnávateľa súdom vyhlásený konkurz, môže ísť o hromadné prepúšťanie a v tomto prípade sa použije ust. § 73 ods. 1 až 5 a 8, 10, 11, ale nie ods. 6 a 7 (teda lehoty, odkedy sa môže začať prepúšťať). Pravidlá pre konkurz upravuje zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov. Podľa zákona č. 7/2005 Z. z. vyhlásením konkurzu prechádza na správcu oprávnenie konať za úpadcu v pracovnoprávnych vzťahoch vo vzťahu k zamestnancom úpadcu. ZP osobitne nezmieňuje reštrukturalizáciu, a teda počas nej sa uplatňujú pravidlá podľa ustanovení Zákonníka práce. Ak by zamestnávateľ pri hromadnom prepúšťaní porušil povinnosti ustanovené zákonom, má zamestnanec, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer v rámci hromadného prepúšťania, nárok na náhradu mzdy, a to najmenej vo výške dvojnásobku jeho priemerného zárobku určeného podľa ust. § 134 ZP.
K

Rokovanie zamestnávateľa so zástupcami zamestnancov

8. 11. 2021 Rokovania zamestnávateľa so zástupcami zamestnancov sa musia v zmysle ZP uskutočniť jeden mesiac pred začatím hromadného prepúšťania. Ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov, je zamestnávateľ povinný prerokovať vyššie uvedené priamo s dotknutými zamestnancami.
Na ten účel je zamestnávateľ povinný poskytnúť príslušnému odborovému orgánu všetky potrebné informácie a písomne ho informovať najmä o - dôvodoch hromadného prepúšťania - počte a štruktúre zamestnancov, s ktorými sa má pracovný pomer rozviazať - celkovom počte a štruktúre zamestnancov, ktorých zamestnáva - dobe, počas ktorej sa hromadné prepúšťanie bude uskutočňovať - kritériách na výber zamestnancov, s ktorými sa má pracovný pomer rozviazať. Tu môže vzniknúť nejasnosť v tom, kto sú vlastne dotknutí zamestnanci. Povinnosť prerokovať hromadné prepúšťanie, jeho dôsledky a zmiernenie negatívnych dopadov by mala byť vykladaná primerane. Zúženie výkladu na dotknutých zamestnancov môže viesť k vysvetleniu, že má ísť len o tých zamestnancov, ktorých sa má hromadné prepúšťanie priamo dotknúť. Kto je v danom prípade dotknutým zamestnancom, sa však musí posúdiť v každej situácii osobitne. To môžu byť ako konkrétni zamestnanci, rovnako to môže byť skupina zamestnancov prevádzky, v ktorej sa plánuje hromadné prepúšťanie. Preto ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov, zamestnávateľ má povinnosť oboznámiť okruh dotknutých zamestnancov s tým, že chce s nimi alebo s niektorými z nich skončiť pracovný pomer ešte predtým, než s nimi skončí pracovný pomer a rokovať o možnostiach, ako ich udržať v pracovnom pomere.
K

Ceny bytov sa umúdrili. Vzďaľujú sa od bubliny

4. 11. 2021 Často skloňovaná realitná bublina na Slovensku nabrala počas tretieho štvrťroka iný rozmer. Podľa dát Národnej banky Slovenska sa jej prasknutie o čosi oddialilo. Hoci pandémia koronavírusu dlhodobo tlačí ponukové ceny nehnuteľností výrazne hore, v porovnaní s druhým kvartálom 2021 sa zvýšili o 3,4 percenta a od júla do septembra tohto roka sa ich rast spomalil.
„Medzikvartálne tempo rastu cien sa po predchádzajúcom mimoriadnom štvrťroku stlmilo na hodnoty, ktoré sú v posledných rokoch typické,“ uvádzajú analytici Národnej banky Slovenska.
Zodpovedá priemernému zvýšeniu od roku 2019 – 3,2 percenta, no z historického pohľadu ide o nadštandardné čísla. Do roku 2019 totiž rýchlosť zvyšovania predstavovala len 1,1 percenta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Znižovanie administratívnej záťaže pri asignácii dane

4. 11. 2021 Dňa 24. júla 2021 schválila NR SR zákon č. 310/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. V článku XV. tejto novely sa menia viaceré časti ustanovenia § 50 ZDP (Použitie podielu zaplatenej dane na osobitné účely), a to v súlade s článkom LXX novely:
• S účinnosťou od 1. septembra 2021 V zmysle novelizovaného ustanovenia § 50 ods. 6 písm. j) správca dane poukáže podiel zaplatenej dane len takému prijímateľovi uvedenému vo vyhlásení, ktorý je zapísaný do príslušného registra. Podľa právnej úpravy účinnej do 31. 8. 2021 bolo poukázanie podielu zaplatenej dane správcom dane podmienené zápisom prijímateľa do registra mimovládnych neziskových organizácií podľa z. č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (odvolávka č. 143b, ktorá sa vypúšťa). V súlade so znením § 50 ods. 6 písm. j) ZDP účinným od 1. 9. 2021 sa podiel zaplatenej dane poukáže len takému prijímateľovi uvedenému vo vyhlásení, ktorý je zapísaný do registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadeného podľa z. č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (doplnená odvolávka č. 136 ag). • S účinnosťou od 1. januára 2022 Z údajov povinne uvádzaných vo vyhlásení o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov za príslušné zdaňovacie obdobie sa z § 50 ods. 3 písm. d) vypúšťa povinnosť uvádzať sídlo a právnu formu prijímateľa podielu zaplatenej dane. Súčasne sa spresňuje, že názov prijímateľa uvedený vo vyhlásení má iba informatívny charakter. Dôvodom je neexistencia jednotnej formy názvu prijímateľa uvádzanej v rôznych informačných systémoch. Medzi prijímateľov zaplatenej dane sa k občianskemu združeniu dopĺňa aj organizačná jednotka zriadená podľa § 11a zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení z. č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií (doplnenie odkazu 136ah). Ide o organizačnú zložku občianskeho združenia, ktorá koná vo svojom mene. K doplneniu došlo za účelom odstránenia interpretačných problémov. Na základe doplnenia ustanovenia § 50 ods. 6 písm. g) správca dane poukáže podiel zaplatenej dane prijímateľovi uvedenému vo vyhlásení o poukázaní podielu zaplatenej dane, ak nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie a po doplnení novelou aj v prípade, ak tento prijímateľ nie je evidovaný v informačnom systéme Sociálnej poisťovne v časti týkajúcej sa evidencie nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie. Časť týkajúca sa zdravotnej poisťovne zostáva nezmenená, t. j. správca dane poukáže prijímateľovi podiel zaplatenej dane, ak zdravotná poisťovňa neeviduje voči nemu pohľadávky po splatnosti podľa osobitného predpisu. Povinnosť prijímateľa podielu zaplatenej dane preukazovať zriadenie účtu v banke alebo pobočke zahraničnej banky potvrdením banky a oznamovať číslo tohto účtu sa novelou ruší v prípade, ak prijímateľ požiada notára o osvedčenie splnenia vymedzených podmienok do 30. novembra bežného roka, alebo ak prijímateľ v období od 1. septembra 2021 do 15. decembra preukáže, že má zriadený účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky a nedošlo k zmene jeho čísla účtu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner