Výška platu sa podľa prieskumu nezmenila u takmer 28 percent opýtaných aj napriek inflácii
30. 1. 2024
Vyššie životné náklady sa zamestnávatelia snažili pokryť u 21,5 percenta respondentov.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Endered, o ktorom informoval Trumpeter. Čiastočne prilepšené dostalo 50,8 percenta opýtaných. Napriek tomu však uviedli, že prilepšenie k platu nebolo dostačujúce. Je chvályhodné, že väčšina zamestnávateľov aspoň čiastočne zohľadnila zvýšené náklady na život, či už formou zvýšenia platu alebo formou iných zamestnaneckých benefitov. Nie každý zamestnávateľ si to mohol dovoliť.
Nasledovali pracovné prostredie a kultúra firmy (28,1 percenta), pracovná rovnováha a flexibilita (24,1 percenta), možnosti profesionálneho rozvoja (23,9 percenta), spätná väzba a hodnotenie práce (18,7 percenta) a stotožnenie sa s víziou, cieľmi a stratégiou spoločnosti (7,2 percenta). Najžiadanejším nefinančným benefitom, a to u 70 percent opýtaných, je príspevok na stravovanie aspoň v optimálnej výške 7,80 eura.
V prieskume sa zamestnanci vyjadrili aj k tomu, či sa cítia pre svojho zamestnávateľa dôležití. V tomto smere nemalo 43,1 percenta opýtaných žiaden pocit a nevedelo to vyhodnotiť. Ďalších 27 percent respondentov cíti, že je pre svojho zamestnávateľa dôležitých a 10,2 percenta veľmi dôležitých. Dojem, že nie sú dôležití, uviedlo 7,5 percenta respondentov a 2,2 percenta označilo, že nie sú vôbec dôležití.
Väčšina účastníkov prieskumu sa v roku 2024 neobáva zhoršenia svojej pracovnej situácie. Svoje pracovné očakávania hodnotilo 30,8 percenta respondentov pozitívne. Veľmi pozitívne očakávania má 15,1 percenta zamestnancov a neutrálne 43,7 percenta.
Najdôležitejším faktorom pri zmene práce by bol v roku 2024 plat. Túto možnosť vybralo v prieskume 84,3 percenta opýtaných. Nepeňažné benefity považuje za dôležité 54 percent respondentov a 37,5 percenta opýtaných oceňuje prístup nadriadeného...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Energetická hospodárnosť budov po novom
28. 11. 2019
Problematika energetickej hospodárnosti budov bola do slovenského práva zavedená zákonom č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov ako transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/91/ES (Ú. v. ES L 1, 04. 01. 2003) s účinnosťou od 1. januára 2006. Ostatná novela zákona bola schválená 16. 10. 2019 a zmeny nadobudnú účinnosť 10. 3. 2020.
Zákon sa týka cieľov a opatrení, ktoré smerujú k zvýšeniu požiadaviek na energetickú hospodárnosť budov – a(https://www.poradca.sk/SubPages/OtvorDokument/Clanok.aspx?idclanok=150920">bytových budov i nebytových budov bez ohľadu na ich vlastníkov. Energetickou hospodárnosťou budov sa rozumie celkové množstvo energie potrebnej na splnenie všetkých energetických potrieb súvisiacich s normalizovaným užívaním budovy, najmä množstvo energie potrebnej na vykurovanie budovy, na prípravu teplej vody, na chladenie a vetranie budovy a na zabudované osvetlenie budovy.
Požadované opatrenia sa týkajú nových budov a existujúcich budov po ich významnej obnove, ktoré by mali byť budovami s takmer nulovou potrebou energie. Hlavným nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa smernica 2018/844/EÚ zavádza programový dokument „Dlhodobá stratégia obnovy fondu budov“, ktorý určuje politiky a činnosti na roky 2020 až 2050. Novela zákona preberá ustanovenia tejto smernice a ustanovuje zodpovednosť a úlohy na jej realizáciu. Základná zodpovednosť za vytvorenie a uskutočňovanie dlhodobej stratégie obnovy fondu budov sa zveruje Ministerstvu dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktoré už doteraz v tejto problematike pôsobí a vypracovalo a postupne realizuje národný plán, ktorý požadovala smernica 2010/31/EÚ.
Sprístupňovanie strelných zbraní a streliva
27. 11. 2019
Dňa 15. 10. 2019 bol schválený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu.
Predmetom novely zákona je najmä úprava
- označovania strelných zbraní na civilné použitie (napr. veľkosť písma, typ abecedy, forma číslovania) podľa smernice (EÚ) 2017/853 a vykonávacej smernice (EÚ) 2019/68,
-základných požiadaviek na poplašné a signálne zbrane vymedzené vykonávacou smernicou (EÚ) 2019/69.
Novela zákona mení a dopĺňa zákon č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu, ktorý je technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody podľa zákona o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu. Zákon zastrešuje právnu úpravu základných požiadaviek a postupov posudzovania zhody na strelné zbrane a strelivo pre civilné použitie a ďalšie podrobnosti ako sú označovanie strelných zbraní a streliva, dokumenty vydávané autorizovanou osobou, vyhlásenie o zhode a overovacie značky strelných zbraní a streliva, pričom uvedené sa novelou zákona nezmenilo. Novelou zákona sa len spresní spôsob označovania strelných zbraní v súlade s požiadavkami vykonávacej smernice (EÚ) 2019/68 tak, aby sa dosiahla úplná transpozícia tejto vykonávacej smernice.
Vláda vyberie od štátnych firiem o 200 miliónov eur menej
27. 11. 2019
Vláda si na budúci rok naplánovala, že bude hospodáriť s polpercentným deficitom. Čísla však nesedia a ak štát neurobí nič navyše, nestane sa tak.
Upozornila na to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, Najvyšší kontrolný úrad, Európska komisia. Najnovšie sa ku kritike pridáva aj centrálna banka. Jedným z problémov nového rozpočtu ministerstva financií sú aj príliš vysoké príjmy z dividend štátnych podnikov. Vláda očakáva, že z nich dostane do štátnej kasy 438 miliónov eur. Národná banka však predpokladá, že budú v skutočnosti o 200 miliónov nižšie. Sklamanie pritom môže prísť predovšetkým pri Slovenskom plynárenskom podniku, upozornila centrálna banka. Len táto firma by mala podľa rozpočtových plánov dodať v budúcom roku štátnej kase 300 miliónov eur. Aká by mohla byť realita, banka nespresnila. Zatiaľ to nevie ani samotný SPP.
eKasu čakajú zmeny. Sú možné ústupky
25. 11. 2019
Súčasťou konferencie Slovenské obchodné fórum 2019 bola aj diskusia o tom, čo priniesla eKasa. Na panelovej diskusii sa zúčastnil Jozef Orgonáš, prodekan Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Okrem neho mali pred publikom vystúpiť aj generálny riaditeľ Sekcie boja proti podvodom a analýzy rizík z Finančnej správy Ladislav Hanniker a Vladimír Sirotka zo Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov. Poslední dvaja menovaní však nakoniec na konferenciu neprišli. Dôvodom malo byť stretnutie na Finančnej správe s odbornou verejnosťou.