Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Deti naše poklady

Prvú polovicu nášho života nás ruinujú naši rodičia, druhú naše deti. (Darrow)

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

(Zrnká úsmevu)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Hlúposť je takmer všemocnou silou.

Na človeka, čo sa vždy mýli, sa možno vždy spoľahnúť.

Ak nemôžete vyhrať, požiadajte o prestávku, aby ste mohli zmeniť pravidlá hry.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho vynálezy

Nehlučný budík neničí nervy vyzváňaním o šiestej ráno, keď sa človeku chce najviac spať.

Ak sa niekto dusí kockou ľadu, najľahšie mu pomôžete tak, že mu do hrdla nalejete vriacu vodu – ľad sa roztopí takmer okamžite.

Nepotopiteľná kotva je neoceniteľná v prípade, keď s už loď potápa. Ostane z nej aspoň niečo, čo sa dá speňažiť v zberných surovinách.

(Murphyho zrnká II)
Manželstvo je podnik

Najhoršie je, keď vypukne panika a všetci sa tlačia von. Vtedy žiadne argumenty nezaberajú, ak len za argument nepovažujeme poriadne zaucho.

Ak sa niekomu nechce pracovať, je lenivec. Na pomenovanie tvora, ktorému sa veľmi chce pracovať, slovenčina nemá – ak vylúčime výraz hlupák – dostatočne expresívne označenie. Musíme si, tak ako sa to stáva tradíciou, požičať od Američanov. Tí namiesto hlupák hovoria workaholic...

Pani Kohnová vstúpi do nočného baru a pýta sa čašníka: „Prosím vás, nie je tu môj manžel?“ „Nie je, madam,“ úslužne odpovedá čašník. „Ale veď ani neviete, ako sa volá a hneď mi odpovedáte, že tu nie je!“ „Tu nikdy nie je žiadny manžel, madam“ odpovedá sucho čašník.

(Zrnká úsmevu)

Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície

14. 11. 2024 Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Normy, ktoré komplikujú podnikanie

16. 3. 2009 Podľa podnikateľov by mala vláda začať odstraňovať ďalšie prekážky v podnikaní. Niektoré obmedzenia sú podľa podnikateľov často nevykonateľné, prípadne priveľmi nákladné a ohrozujú veľkých i malých podnikateľov.
Patrí k nim napríklad povinnosť každého podnikateľa jedenkrát ročne zmerať únosnosť miery hluku, infrazvuku a vibrácií. Zdrojom hluku a rizikového vlnenia môže byť aj mobilný telefón, ktorý vlastní asi každý podnikateľ a väčšina jeho zamestnancov.
Podľa odborníkov je takáto povinnosť priveľmi nákladná. Najjednoduchšie zmeranie stojí podnikateľa minimálne 165 €, vo väčších podnikoch sa suma za takúto službu vyšplhá na desiatky tisíc eur.
Poslanci preto chcú nepriamou novelou zákona o hluku túto povinnosť zmierniť. Zmena by mala platiť od augusta. Doklad o dodržiavaní únosnej miery hluku či infrazvuku by podľa návrhu novely mali mať iba podnikatelia, ktorí naozaj môžu takýmto spôsobom ohrozovať okolie.
O peniaze oberajú podnikateľov aj ďalšie zákony. Firmy, ktoré zamestnávajú viac ako 19 pracovníkov musia napríklad už tri roky uzatvárať zmluvu s pracovnou zdravotnou službou, ktoráposkytuje zamestnávateľom, ale aj zamestnancom poradenské služby. Samozrejme za adekvátnu odplatu.
Z rovnakého zákona, teda zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vyplýva aj povinnosť zabezpečovať zamestnancovi preventívnu prehliadku. Zmluvný lekár za jedného zamestnanca môže zinkasovať aj sto eur ročne.
Pritom je každý povinný raz za dva roky absolvovať preventívnu prehliadku, ktorú mu plne platí zdravotná poisťovňa.
Ministerstvo zdravotníctva však zatiaľ nepripravuje zmenu uvedenej legislatívy.
(Zdroj: SME)

Elitní zamestnávatelia stále v kríze

16. 3. 2009 Opatrenia elitných firiem na krízu nestačia. Vlna masového prepúšťania bude na Slovensku pokračovať.
Podľa analytikov prídu v najbližších týždňoch a mesiacoch o prácu ďalšie tisíce ľudí. Aktuálne prepúšťanie čakajú v spoločnosti Continental Matador Rubber, kde pripravujú aj skrátenie pracovného úväzku na 30 hodín. Podobne sú na tom zamestnanci (sub)dodávateľov automobiliek SEWS Slovakia, Kromberg& Schubert, ZVL auto, textilky Folytex Stráňany či Strojární Sitno.
Optimistickí nie sú ani lídri slovenského exportu a najväčší domáci zamestnávatelia. Prepúšťanie zamestnancov, skracovanie pracovného času či znižovanie firemných nákladov ešte neznamená, že vyviazli z najhoršieho. Mnohé spoločnosti podstupujú radikálne zoštíhľovacie kúry. Znižujú počty zamestnancov, redukujú  všetky náklady, zoštíhľujú výrobu.
Vysoká otvorenosť slovenskej ekonomiky s vysokým zastúpením automobilového priemyslu a pridružených odvetví sa negatívne odrazila na veľkom množstve firiem. Pokles objednávok zaznamenáva väčšina exportne orientovaných firiem.
(Zdroj: HNONLINE)

Čo pri kúpe nového auta odporúča finančný poradca

16. 3. 2009 Kupovať auto len kvôli šrotovnému ľuďom, ktorí predtým o kúpe neuvažovali neodporúča ani finančný poradca. S peniazmi treba hospodáriť rozumne.
Hotovosť, za ktorú auto kúpite, môže znamenať stratu rezervy. Tá by mohla chýbať v prípade núdze. Platí to aj pre tých, ktorí si na kúpu auta zoberú úver.
Šrotovné je naopak zaujímavé pre tých, ktorí kúpu nového auta plánovali tak či tak. Unáhlené rozhodnutia sa však robiť neoplatí. Investícia do nového automobilu je rýchlo sa znehodnocujúcou investíciou. Pre ľudí s nižšími príjmami môže byť skôr výhodná kúpa dvoj či trojročného ojazdeného auta od dôveryhodného predajcu.
(Zdroj: SME)

Nové auto sa oplatí kúpiť doma

13. 3. 2009 Predajcovia na Slovensku upravili totiž svoje ceny takým spôsobom, že vrátane šrotovného sa stali bezkonkurenčnými. Pre tých, ktorí chcú šrotovné využiť, nemá absolútne žiadny zmysel cestovať za hranice.
Takéto zníženie cien, v niektorých prípadoch až o 20 %, si podľa šéfa spoločnosti, ktorá sa zaoberá dovozom nových áut zo zahraničia, nemôžu dovoliť bez štátnej podpory ani Česko, ani Poľsko, ani Maďarsko a ani Rakúsko. Výsledok porovnávania najpredávanejších malých áut redakciou HN jeho slová potvrdzuje.
Kto doteraz čakal na moment, kedy si zaobstarať nové auto čo najvýhodnejšie, dočkal sa. 
Pri kúpe  Škody Fabia classic s 1,2-litrovým motorom zaplatíte v Poľsku 7 712 eur, v Maďarsku 10 003 eur či v Rakúsku 11 760 eur, u nás v prípade, že si dáte zošrotovať svoje odslúžené vozidlo, miniete 6 669 eur.  Dobrým dôkazom je aj značka Peugeot, ktorá vyrába svoje automobily v Trnave. Za sériový model 207 vo výbave Trendy a s najslabším 1,4-litrovým motorom  zaplatíte  na Slovensku okolo 8 600 eur. Oproti Rakúsku tak ušetríte takmer šesťtisíc eur.
Aj teraz sa nájdu výnimky. Jednou z nich je  pri Žiline vyrábaná Kia Ceed, ktorá vo výbave LX s benzínovým 1,6-litrovým motorom – aj napriek výrazným zľavám a šrotovnému vyjde u nás o niečo viac ako u severného suseda, v Poľsku.  Na Slovensku  po odpočítaní všetkých akcií a bonusov zaplatíte za tento model 10 500 eur, v Poľsku miniete 10 327 eur. Napriek tomu i pri tomto modeli sa cena znížila - so šrotovným o 3 000 a bez šrotovného o 1 500 €.
Pri nákupe áut v zahraničí netreba tiež zabúdať, aká je konečná suma. S dovozom auta totiž súvisia aj ďalšie povinnosti a čakanie na úradoch a pri vybavovaniach, ktoré tiež niečo stoja. Ak auto už vlastní technický preukaz a má najazdených do šesťtisíc kilometrov, musí sa vykonať kontrola originality. Na obvodnom úrade dopravy je potrebné vybaviť slovenský technický preukaz, samozrejme STK, a potom treba ísť ešte aj na políciu. Celý dovoz vás tak môže vyjsť od 300 do 400 eur.
(Zdroj: HNONLINE)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Zlatko
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner