Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície
14. 11. 2024
Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Novela zákona o investičnej pomoci
17. 2. 2009
Rozšíriť alebo postaviť nové podniky bude pre firmy na Slovensku ľahšie. Firmy sa k štátnej pomoci dostanú jednoduchšie. Stačí im investovať zhruba o polovicu menej peňazí ako doposiaľ.
Vyplýva to z novely zákona o investičnej pomoci.
Zmeny v zákone sú súčasťou balíka opatrení vlády proti negatívnym
dopadom hospodárskej krízy.
Minister hospodárstva očakáva, že nové
podmienky pre investovanie pritiahnu na Slovensko ďalšie podniky, ktoré by
ponúkli prácu a prispeli k rozvoju ekonomiky.
Platby kartami sa zvýšili o niekoľko percent
16. 2. 2009
Po prechode na euro namiesto kovových či papierových eur používajú Slováci pri platení častejšie plastové karty.
Podľa informácií bánk
sa počet platieb kartami v januári zvýšil v porovnaní so záverom minulého roka
približne o 10 percent. Porovnanie prvého mesiaca nového roka s januárom 2008
ukázalo dokonca nárast v platení
kartami od 20 do 40 percent.
Okrem toho, že sa karty pri platení používajú častejšie,
platí sa nimi aj za menšie nákupy. Tento spôsob využívajú aj ľudia, ktorí tak
doteraz nerobili.
Od januára je pre Slovákov lacnejšie
aj používanie kariet aj v zahraničí.
Prechod na euro napríklad zlacnil poplatok za výber hotovosti z bankomatu.
Platí to však len pre výber eurohotovosti v tých krajinách, kde bankomaty
spoločnú menu vydávajú.
Skúsenosti bánk z prvého mesiaca tohto roka ukazujú, že vďaka nižším
poplatkom aj spoločnej mene ľudia
vyberajú v zahraničí hotovosť častejšie ako v minulom roku. Okrem výberov hotovosti
sa podľa bánk karty častejšie využívajú aj na platenie za nákupy v
zahraničí.
Klasické internetové kaviarne už na seba nezarobia
16. 2. 2009
Lacné ponuky internetových pripojení pre domácnosti a bezdrôtové pripojenie väčšinu prevádzok donútilo opustiť tento biznis.
Tíe, čo zostali, sú nútené postupne meniť klasický
model poskytovania prístupu na internet. Možnosť preháňať sa po informačnej
diaľnici sa tak často stáva len doplnkovou službou gastronomických zariadení.
Predávať pripojenie po minútach má dnes zmysel len turistom.
Rozmáhajúca sa sieť bezplatného internetu v
knižniciach a na verejných miestach rapídne zredukovali počty kaviarní s
pripojením na sieť. Väčšina firiem chápe, že len z internetu nevyžijú. Pokiaľ
chcú v tomto biznise zotrvať, musia zmeniť stratégiu. Z internetu, ako z
hlavného produktu sa tak stáva len doplnková služba.
Čoraz obľúbenejšie sa tak stávajú hybridné pohostinné
zariadenia, ktoré kombinujú bar, kútik na surfovanie spolu s herňou a
priestorom na sedenie.
Vyhliadky lízingových spoločností
13. 2. 2009
Spomaľovanie hospodárskeho vývoja ovplyvnilo záujem podnikateľov o prenájom. Pokles zasiahol financovanie nákladných a úžitkových automobilov a strojov a zariadení. Výnimkou boli osobné automobily, o prefinancovanie ktorých záujem neklesá.
Vývoj lízingového trhu zatiaľ nie je možné predvídať. Takmer
všetky lízingové spoločnosti sú vlastnené bankami a nemôžu si dovoliť neisté
obchody.