Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

Mnohí si trúfajú na viac, ako v skutočnosti dokážu.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

(Murphyho zákony v bájkach)
Oheň a voda

Poznanie je poklad, ale kľúčom k nemu je prax. (Fuller)

Stretli sa dvaja židia v zákopoch a začali si rozprávať, ako sa dostali na vojnu. Vyšlo najavo, že sa obaja dali na vojnu dobrovoľne. Ja som slobodný, nikoho nemám, vojna sa mi páči... A tak som teda tu. A čo ty? – Čo ti budem rozprávať? Ja som ženatý a mám rád svätý pokoj, tak som tu.

Zo štatistiky vyplýva, že najčastejšou príčinou, pre ktorú branci nemôžu ísť na vojnu, vôbec nie je náhle úmrtie dotyčného. Podľa našich zistení s takouto diagnózou ešte nikoho neodviedli. Regrúti sa, ktovie prečo, chytajú diagnóz s oveľa nižšou šancou na úspech. Takýmito sú predovšetkým slepota a hluchota. Hluchotu neodporúčame – mohli by vás odviesť k čističom prúdových motorov. Slepota je o niečo lepšia, ale tiež to nie je bohviečo...

(Zrnká úsmevu)
Zákony odkladania

Pomocou logiky sa nedá zistiť rozdiel medzi možným a nemožným.

Už známe výnimky majú za sebou vždy skryté ďalšie, ešte neznáme výnimky.

Ak je proti tebe zákon, popri fakty!

(Murphyho Zbierka zákonov)
Newtonove zákony

Hocijaké teleso v pohybe má sklon ostať v pohybe, pokiaľ nezaintervenuje iná pevná hmota.

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

Teleso umiestnené v priestore zostane na svojom mies len dovtedy, kým si nezhodnotí svoje možnosti.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Život je žart...

Absolútny Škót je ten, kto pri ceste vlakom odloží do puzdra okuliare, ak za oknom práve nie je pekná krajina.

Muž zavolá na letisko a pýta sa: „Viete mi povedať, ako dlho trvá let odtiaľto do Paríža?“ „Moment, pane...“ „Hmmm, celkom rýchlo. Ďakujem.

Hlas v telefóne: „Vy ste si objednali budenie na 6,30?“ Rozospatý hlas odpovedá: „Eeeeech... áno...“ „Tak potom rýchlo šup-šup von z postieľky, je pol desiatej!“

(Myšlienky bez cla)

Vláda zaradila výstavbu a dobudovanie rýchlostných a diaľničných úsekov medzi strategické investície

14. 11. 2024 Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Rýchlostná cesta R4 v úseku od hraníc s Poľskom po Lipníky bude tiež patriť medzi strategické investície. Na návrh Ministerstva dopravy SR to v stredu schválila vláda. Nový úsek rýchlostnej cesty by mal v budúcnosti slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a tiež odbremeniť okolité obce od tranzitnej dopravy. Navrhovaný úsek R4 s dĺžkou vyše 55 kilometrov prechádza okresmi Prešov a Svidník. Stavba zahŕňa štyri mimoúrovňové križovatky, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem mostov mimo R4. Počíta tiež s tromi ekoduktmi a dvomi odpočívadlami. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť. Určiť projekt ako strategickú investíciu umožňuje zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý podpísal prezident Peter Pellegrini 26. júna. Tento zákon poslanci Národnej rady schválili opätovne po tom, ako ho vetovala predchádzajúca hlava štátu Zuzana Čaputová. Cieľom právnej normy je urýchliť výstavbu projektov vo verejnom záujme.
Aj projekt vybudovania diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou vláda na svojom rokovaní zaradila medzi strategické investície. Investičný projekt zahŕňa výstavbu nového úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. "Realizácia projektu D1 Bidovce - štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Projekt prispieva k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej dopravy, znižuje záťaž na existujúce komunikácie a zlepšuje životné prostredie pre obyvateľov dotknutých oblastí. Zároveň bude predstavovať významný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny," píše sa v predkladacej správe. Začiatok výstavby je naplánovaný na prvý kvartál 2028, práce by mali potrvať tri roky. Úsek je zaradený do základnej transeurópskej dopravnej siete na Slovensku. Súčasťou diaľnice má byť sedem mimoúrovňových križovatiek i dve odpočívadlá - Michalovce a Vyšné Nemecké, protihlukové steny, mosty a ekodukty. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Investície do realít s novým rekordom

12. 10. 2018 Investície do realitných projektov vykazujú historicky najvyššie čísla. Za prvý polrok vyleteli o rekordných 117 percent. Slovensko je tak aktuálne regionálnym lídrom z hľadiska tempa rastu realitných investícií, ktoré za prvých šesť mesiacov dosiahli 348 miliónov eur. Významne k tomu prispel najmä predaj nákupných centier v krajských mestách. Investície do realitných projektov rastú od roku 2012, pričom Slovensko teraz v obchodnej aktivite na trhu komerčných nehnuteľností predbehlo aj Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.
Výsledky prieskumu Property Lending Barometer spoločnosti KPMG indikujú, že na Slovensku je najpreferovanejším investičným segmentom na financovanie maloobchod. Po ňom nasleduje logistický development a priemyselné projekty. Tento priaznivý vývoj zaznamenala aj Národná banka Slovenska. V Správe o stave a vývoji finančného trhu uvádza, že odvetvie e-commerce spolu s automobilovým priemyslom tvorili hlavnú časť dopytu po priemyselných a logistických priestoroch.
(Zdroj: hnonline.sk)

Banky dvíhajú poplatky, zdražie výber hotovosti

11. 10. 2018 Od októbra Poštová banka a Všeobecná úverová banka upravili niektoré poplatky za svoje služby. Vo väčšine prípadov smerom hore. Zmeny sa dotkli najmä služieb, ktoré nevyužívajú bežní klienti. Slovenské banky dvíhajú a niekedy aj znižujú svoje poplatky pravidelne, neobmedzuje ich zákon. Banky sa snažia dlhodobo dosiahnuť, aby ich klienti preferovali elektronické služby pred službami v pobočkách.
Najväčšia zmena prichádza pri zrýchlených príkazoch na úhradu do inej banky, bude účtovaný vyšší poplatok. Z pôvodných dvoch eur sa poplatok zvyšuje na dvadsať eur za príkaz realizovaný v pobočke banky alebo na pošte. Za príkaz realizovaný elektronicky sa od októbra platí desať eur. „Dané poplatky dlhodobo nereflektovali zmeny na trhu ako neustály rast prevádzkových a investičných nákladov na vykonávanie platobných služieb, čo zahŕňa úpravu informačných systémov o inovácie a legislatívne povinnosti,“ potvrdila pre HN hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
(Zdroj: hnonline.sk)

Elektrina na burze zlomila nový rekord

10. 10. 2018 Neprešli ani dva mesiace a cena elektriny na pražskej burze, z ktorej vychádza pri tvorbe cenových vyhlášok aj slovenský štátny regulátor, prekonala ďalší rekord. V pondelok sa komodita vyšplhala nad 60 eur za megawatt, čím pokorila deväťročné maximum.
Štátny regulátor, ktorý má pod palcom nastavenie cenových stropov na elektrinu pre domácnosti a menších odberateľov, o zdražovaní v budúcom roku zatiaľ mlčí. Analytici sa však zhodujú, že vývoj na burze zasiahne všetkých vrátane veľkých podnikov a výrobcov elektriny. Pri stanovovaní cien pre odberateľov vychádza regulátor z priemeru na pražskej burze. Samotná elektrina však predstavuje len asi tretinu z celkovej výšky koncovej ceny. Zásadný vplyv majú ostatné regulované položky, najmä tarifa za prevádzkovanie systému, poplatky za distribúciu a ďalšie služby. Prekonanie 60-eurovej hranice ceny elektriny majú na svedomí hlavne emisné kvóty.
(Zdroj: hnonline.sk)

Chceli opravovať vlaky, rozpočet nemá peniaze

8. 10. 2018 Rezort dopravy stratí v roku 2019 vyše 20 miliónov eur. Ráta s tým návrh štátneho rozpočtu na budúci rok. Rezort Árpáda Érseka tak bude oficiálne hospodáriť s 1,15 miliardy eur, čo je o 1,9 percenta menej ako tento rok. Finálne číslo však ešte zmení čerpanie eurofondov. Podľa Jána Kovalčíka z inštitútu INEKO je už bežné, že rozpočtové plány v rezorte dopravy vôbec neodrážajú realitu.
„Súvisí to najmä s nepredvídateľným postupom a meškaním na väčšine stavieb,“ vysvetľuje analytik. Na základe cifier v rozpočte podľa neho preto nemožno predpovedať napredovanie novej výstavby. Zaujímavou položkou sú však výdavky na údržbu a prevádzku železničnej infraštruktúry. Aj napriek početným incidentom uplynulých týždňov štát nenašiel na zlepšenie koľajovej dopravy viac peňazí. Železničná spoločnosť Slovensko aj Železnice Slovenskej republiky majú dnes v dôsledku dlhodobo zanedbávanej údržby citeľné problémy, čo sa pretavuje do výrazného znižovania rýchlosti na nevyhovujúcich tratiach, hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. „Stále sa spoliehame iba na eurofondy, ktoré však nemôžeme čerpať na všetko.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Želmíra
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner