Verejné obstarávanie po novom
3. 5. 2021
Súčasná slovenská právna úprava je v niektorých aspektoch prísnejšia, a to aj v oblastiach postupov subjektov, ktorých zákazky sú spolufinancované viac ako 50 % verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom. V súčasnosti tieto subjekty musia zabezpečiť obstaranie služieb v oblasti výskum a vývoja prísnejšími postupmi podľa zákona o VO.
Cieľom novely je odstránenie národného goldplatingu a zosúladenie národnej úpravy s európskou v oblasti služieb zameraných na výskum a vývoj. Úprava má veľký potenciál zjednodušiť najmä implementáciu projektov a zabezpečiť efektívne a včasné využitie finančných prostriedkov poskytnutých Slovenskej republike z európskych štrukturálnych a investičných fondov na podporu inovácií, rozvoj regiónov a znižovanie regionálnych rozdielov. Osobitne je takéto zosúladenie vhodné v prípade podpory výskumno-vývojových projektov, ktoré boli vyhodnotené ako vysoko kvalitné v rámci komunitárnych nástrojov podpory Európskej únie.
Právna úprava približuje národnú právnu úpravu obstarávania služieb v oblasti výskumu a vývoja dotovanými subjektami so smernicou č. 2014/24/EÚ v platnom znení. Neaplikovanie zákona sa v súlade s predmetnou smernicou týka aj subjektov, ktorým na zákazku na služby vo výskume a vývoji poskytol verejný obstarávateľ viac ako polovicu finančných prostriedkov. Čiastočne sa tak odbúrava prísnejšie stanovenie podmienok v tejto oblasti na národnej úrovni oproti európskej regulácii. Rozdiel v regulácii je osobitne vypuklý v prípadoch, kedy obstarávanie sa má realizovať v rámci výskumno-vývojových projektov, ktoré boli vyhodnotené ako vysoko kvalitné v rámci komunitárnych nástrojov podpory Európskej únie, a zároveň majú byť realizované aj v národných podmienkach. V týchto prípadoch dochádza k dualite, kedy hodnotenie na európskej úrovni zohľadňuje vyňatie týchto situácií z pôsobnosti predmetnej smernice, zatiaľ čo na národnej úrovni obstarávanie podlieha postupom podľa zákona.
K
Nálada v ekonomike prekonala veľké rekordy
30. 4. 2021
Na úrade práce je momentálne viac ako 230-tisíc nezamestnaných. Časť z nich prišla o zamestnanie pre pandémiu, ktorá spustila vlnu ekonomických problémov. Medzi najviac zasiahnuté sektory však jednoznačne patrili služby.
Štát ich natvrdo zavrel, pomoc pre ne často meškala a nádej bola v nedohľadne. Až doteraz. Už v priebehu apríla sa začalo hovoriť, že reštrikcie sa zmiernia a aj tieto prevádzky budú môcť privítať prvých hostí. A to ich zjavne vzpružilo. Patrili k tým, ktorí sa v najvýraznejšej miere podieľali na tom, že Slovensko zaznamenalo dôležitý rekord. Indikátor ekonomického sentimentu, teda akýsi prieskum nálad, dosiahol najlepšie úrovne od marca 2018. Teda obdobia dávno pred koronakrízou.
V
Meď je najdrahšia za desať rokov
28. 4. 2021
Ceny medi dnes vystúpili na maximum za viac ako desať rokov. Pomohol im slabší dolár, ale aj obavy o budúce dodávky v čase, keď sa globálna ekonomika začína zotavovať, čo podľa predpokladov prinesie aj vyšší dopyt po kovoch.
Cena trojmesačného kontraktu na meď na Londýnskej burze kovov (LME) sa dostala až na 9700,50 dolára za tonu, najviac od augusta 2011.
Meď je dôležitá pri súčasnej snahe prechádzať na takzvanú zelenú energiu a očakáva sa, že vďaka tomu, ako si krajiny po celom svete budú vytyčovať stále ambicióznejšie klimatické ciele, bude rast ceny pokračovať.
Na šanghajskej burze sa cena najobchodovanejšieho júnového kontraktu na meď zvýšila až na 71 130 jüanov. Bola tak najvyššie od marca 2011, uviedla agentúra Reuters.
Analytici banky Goldman Sachs Group a obchodníka Trafigura Group očakávajú, že cena by mohla prekročiť rekordných 10 190 dolárov z roku 2011 a potom bude pokračovať v raste, pretože dopyt prekoná ponuku, upozornila agentúra Bloomberg.
Obavy o plynulosť dodávok vyvoláva hrozba štrajku v Čile, ku ktorému vyzvali zamestnanci prístavov. To ohrozuje vývoz z tejto juhoamerickej krajiny, najmä do Číny. Čile sa na celosvetových dodávkach medi podieľa zhruba štvrtinou.
Čína patrí medzi najväčších spotrebiteľov kovov na svete. V prvom štvrťroku čínska ekonomika zaznamenala vysoký rast, ktorý pokračuje aj v apríli.
V
Realitný trh ožíva
26. 4. 2021
Otvorenie realitných kancelárií ide ruka v ruke s celkovým uvoľňovaním protipandemických opatrení. Vďaka tomu dôjde zrejme už počas mája k výraznému oživeniu realitného trhu a k zvýšeniu počtu realitných obchodov o desiatky percent.
Uviedol to analytik Realitnej únie Vladimír Kubrický. Napriek tomu však rast podľa neho nebude taký prudký, ako pred rokom, keď sa realitný trh takmer zastavil a po zrušení opatrení začínal skoro od nuly.
Počas druhej vlny totiž k podobnému ochromeniu obchodovania nedošlo a novej situácii sa už medzičasom prispôsobili aj realitné kancelárie.
"Tohtoročný jarný reštart trhu preto prebehne plynulejšie, bez zásadných zlomov a očakávaní poklesu predajných cien," zdôraznil analytik. Pripomenul, že na rozdiel od predajných cien, naopak, počas posledného roka klesali nájmy.
Aj tu však podľa neho dôjde k oživeniu, odznievanie pandémie počas najbližších mesiacov bude znamenať hromadný návrat zamestnancov, študentov či turistov do väčších miest. "Koncom leta sa rastúci dopyt premietne aj do vyšších cien prenájmov," dodal analytik.
Na margo obchodovania s nehnuteľnosťami Kubrický dodal, že na realitnom trhu patrí jar tradične medzi najživšie obdobia roka. Popri uvoľnení opatrení je motivujúcim faktorom aj samotná pandémia ochorenia COVID-19, ktorá viedla mnoho ľudí k prehodnoteniu svojho bývania.
V
Mali dostať milióny na zelenú dopravu. Únia ich však škrtla
26. 4. 2021
Na cestách stále vidíme „špinavé“ autobusy. A hoci samosprávy majú záujem nahradiť ich čistejšími verziami, sú finančne limitované.
Často sú odkázané na európske peniaze a rôzne dotačné schémy.
Tam, kde dopravu zabezpečuje externá firma, vyžadujú mestá od dopravcov splnenie emisných noriem, takže si môžu vybrať zelenšie vozidlá. Čiastočnú pomoc s obmenou vozidlových parkov mestskej hromadnej dopravy zahŕňal aj plán obnovy. V najnovšej verzii však už nie je.
Pôvodný návrh počítal s obnovou vozidlových parkov. Konkrétne s kompletným vyradením starších dieselových autobusov nižších emisných tried a s ich nahradením novými nízkoemisnými alternatívami, napríklad CNG, vodíkovými modelmi a elektrobusmi.
V