Ukladanie správy audítora a výročnej správy do RÚZ
12. 9. 2023
Do registra účtovných závierok sa ukladajú výročné správy, správy audítorov a oznámenie o dátume schválenia ÚZ. Tieto dokumenty sa do RÚZ ukladajú v elektronickej podobe.
Podľa § 23a ods. 5 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení n.p., účtovná jednotka, na ktorú sa vzťahuje povinnosť overovania účtovnej závierky audítorom podľa § 19, 22 a 22a ZoÚ, ukladá do RÚZ aj správu audítora. Ak účtovná jednotka nemá účtovnú závierku overenú v lehote na podanie daňového priznania, ukladá neoverenú účtovnú závierku a správu audítora uloží v registri dodatočne, najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje (za účtovnú závierku zostavenú k 31. 12. 2022 do 31. 12. 2023).
Na portáli Finančnej správy SR sa účtovná jednotka (obchodná spoločnosť) prihlási do osobnej internetovej zóny a z ponuky vyberie: Katalógy, Katalóg formulárov, Katalóg elektronických formulárov a následne postupuje podľa predpísaných pravidiel.
K
Nehnuteľnosti na bývanie zdraželi o viac ako desať percent
28. 2. 2022
Realizačné ceny nehnuteľností určených na bývanie vo 4. štvrťroku 2021 naďalej rástli, ale tempo ich rastu sa v porovnaní s tretím štvrťrokom mierne spomalilo.
Ceny, za ktoré sa nehnuteľnosti skutočne predali, boli medziročne vyššie o 10,7 percenta. Rast cien koncom roka kulminoval a bol najvyšší zo všetkých štvrťrokov 2021. Informoval o tom Štatistický úrad.
V rovnakom období roku 2020 ceny rástli pomalšie (rast 7,2 percenta), v rovnakom období pred dvomi rokmi bol rast na približne aktuálnej úrovni (o 10,9 percenta).
Vlaňajšie a staršie údaje však Štatistický úrad spracúval z menšej vzorky dát z Cenovej mapy nehnuteľností vybraných realitných kancelárií. Od 2. štvrťroka 2021 spracúva úrad štatistiky o cenách nehnuteľností z komplexnej databázy katastra nehnuteľností na Slovensku.
Vysoké hodnoty medziročného rastu vo 4. štvrťroku 2021 sa zaznamenali tak pri existujúcich nehnuteľnostiach o 10,5 percenta, ako i pri nových nehnuteľnostiach o 10,9 percenta. Svoj medziročný rast výrazne zdynamizovali najmä nové nehnuteľnosti, v predošlých štvrťrokoch vykazovali rast menej ako 6 percent.
Realizačné ceny nehnuteľností určených na bývanie medzikvartálne (v porovnaní s 3. štvrťrokom 2021) vzrástli o 3,6 percenta, dynamika medzikvartálneho rastu sa však spomalila.
Realizačné ceny nových nehnuteľností sa v porovnaní s 3. štvrťrokom zvýšili o 4,1 percenta a ceny existujúcich nehnuteľností svoje tempo rastu mierne zvýšili na 3,2 percenta.
V
Predraží konflikt na Ukrajine naše potraviny?
25. 2. 2022
Pestovanie pšenice na Ukrajine je úzko späté s jej bolestivou históriou. Krajinu pokrýva až štvrtina z celosvetovej rozlohy vysoko úrodnej pôdy – černozeme. Napriek tomu však v tridsiatych rokoch minulého storočia čelila obdobiu hladomoru, počas ktorého zahynuli milióny ľudí.
Katastrofu bezprecedentných rozmerov niektorí vedci dávajú za vinu Josifovi Stalinovi a jeho snahe udusiť ukrajinské hnutie za nezávislosť. Do obydlí z oblastí, z ktorých hladní Ukrajinci emigrovali, sa nasťahovali Rusi, čo po návrate domácich viedlo k bojom. K takýmto regiónom patrili aj Doneck a Luhansk, v ktorých dnes operujú proruskí povstalci. Napriek krutej minulosti sa Ukrajincom podarilo vybudovať si prezývku obilnica Európy. Je totiž piatym najväčším exportérom pšenice na svete a štvrtým najväčším producentom kukurice.
V
Environmentálny fond
23. 2. 2022
Cieľom novely zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zabezpečiť efektívnejšie fungovanie Environmentálneho fondu, aby prostriedky z Environmentálneho fondu slúžili výlučne ako podpora stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky.
Novela zákona prioritne rieši úpravy a doplnenia účelu, na ktorý môžu byť poskytnuté a použité finančné prostriedky z rozpočtu Environmentálneho fondu, pričom navrhované zmeny posilňujú hlavný zámer a cieľ Environmentálneho fondu podporovať starostlivosť o životné prostredie a budú mať dlhodobý pozitívny vplyv na životné prostredia.
Upravujú sa aj schémy zverejňovania špecifikácií činností a podávania žiadostí na poskytnutie podpory formou dotácie, pričom výsledkom zmeny je jednoduchší a prehľadnejší proces poskytovania podpory formou dotácie a/alebo úveru žiadateľom, sprehľadnenie a zefektívnenie postupov poskytovania podpory Environmentálnym fondom a zabezpečenie možnosti Environmentálneho fondu operatívne reagovať na požiadavky zo strany žiadateľov, Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky a schopnosti prijímať operatívne opatrenia.
Účelom úpravy je aj zvýšenie kontroly a preverovania si subjektov, ktorým má byť poskytnutá podpora z Environmentálneho fondu ako aj účelu, na ktorý má byť podpora poskytnutá. Zmeny by mali zabezpečiť vyššiu ochranu prostriedkov z Environmentálneho fondu pred ich zneužitím v rozpore s prioritami a cieľmi stratégie štátnej environmentálnej politiky schválenej vládou Slovenskej republiky.
Účelom zákona je flexibilnejšej zabezpečiť flexibilnejšiu možnosť úpravy náležitostí žiadostí o poskytnutie podpory, predovšetkým z dôvodu snahy o zjednodušenie administratívneho zaťaženia žiadateľov o poskytnutie podpory.
K
Rozšírené hromadné licenčné zmluvy
23. 2. 2022
Novela Autorského zákona sa snaží inkorporovať zásadu krajiny pôvodu pri doplnkových on-line službách do už existujúcich inštitútov a zmlúv (konkrétne do ustanovení o rozšírených hromadných licenčných zmluvách) v Autorskom zákone tak, aby sa jednak predišlo nadmernej administratívnej záťaži vysielateľov i používateľov, a jednak aby nedochádzalo k vytváraniu nových špecifických postupov vysporiadania práv.
Vďaka rozšíreniu územného rozsahu licencie v Autorskom zákone tak nebude nutné vysporiadať práva aj v iných členských štátoch, kde sú doplnkové on-line služby tiež dostupné. V oblasti retransmisie návrh zákona rozširuje povinnú kolektívnu správu práv aj na ďalšie spôsoby retransmisie, vrátane retransmisie cez internet v spravovanom prostredí, avšak okrem káblovej retransmisie, ktorej režim ostáva nezmenený, keďže je už upravená smernicou 93/83/EHS. Novela Autorského zákona tiež upravuje vysporiadanie práv v prípade prenosu programov prostredníctvom techniky tzv. priameho vstupu. V zmysle zachovania konzistentnosti Autorského zákona sa novela venuje najmä úprave relevantných autorskoprávnych spôsobov použitia (napr. verejný prenos, retransmisia) a ich definícií (kým nové pojmy z oblasti vysielania a retransmisie, ktoré uvedená smernica zavádza, sa dopĺňajú do obsahovo príbuzného návrhu zákona o mediálnych službách). Z toho dôvodu sú novelizované prevažne ustanovenia o spôsoboch použitia, ku ktorým možno uzatvárať rozšírené hromadné licenčné zmluvy, ako aj ustanovenia o povinne kolektívne spravovaných právach. Vzhľadom na cezhraničné aspekty by malo prebratie danej smernice do Autorského zákona pozitívne ovplyvniť kreatívny priemysel, zlepšiť investície do nového obsahu a predovšetkým podporiť kultúrnu rozmanitosť prostredníctvom vysielania a retransmisie programov.
Novela taktiež rieši niekoľko aktuálnych aplikačných problémov z praxe a legislatívno-technicky spresňuje viaceré ustanovenia. Na základe rozsiahlych konzultácií so širokým spektrom zainteresovaných subjektov, ktoré predchádzali príprave návrhu zákona, sa predovšetkým spresňujú a dopĺňajú niektoré ustanovenia piatej časti Autorského zákona o správe práv.
K