Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Unáhlené konanie máva zlé následky. Múdry si najprv zváži dôsledky každého činu, až potom sa doň pustí.

Nezáleží na tom, aká je skutočnosť, ale ako sa javí ostatným.

Ľudský strach z vecí rastie úmerne s ich neobvyklosťou.

(Murphyho zákony v bájkach)
O márnom hľadaní - III. večer

Očakávaná užitočnosť vecí je nepriamoúmerná jej skutočnej užitočnosti.

Čím dômyselnejší stroj, tým je menej použiteľný.

Ak obetuješ dostatočne veľa času na získanie potrebnej veci, potreba sa pominie vzápätí potom, ako vec získaš.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphy v parlamente

Zákon zachytenia vetra: Dobrý poslanec si válov vždy sám nájde.

Zákon nenapraviteľného optimizmu: Ak chcete zvoliť rozumného, pravdovravného, skromného a čestného poslanca, nechoďte voliť – nebudete si mať z čoho vybrať.

Zákon najvyššej priority: Najskôr sa prijímajú zákony, čo ľuďom nič dobré neprinesú, potom zákony, čo sú ľuďom na škodu, a k tým, čo by ľuďom pomohli sa nikdy nedostanú.

(Murphyho zákonník)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Nikdy neposudzuje ako zlomyseľnosť to, čo môže spokojne byť aj hlúposťou.

V hierarchických organizáciách je jediná užitočná vedomosť to, kto na koho čo vie.

Snažte sa dvere svojej kancelárie mať vždy zamknuté! Návštevníkom to naháňa strach a pôsobí to dojmom akoby ste stále boli na dôležitej porade.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphyho múdre pravdy

Usmievajte sa, zajtra bude ešte horšie a pozajtra už možno vôbec nebude.

Príroda vždy fandí skrytým vadám a k človeku sa chová ako cudzí pes.

Aj najveľavravnejšie fakty zoslabnú pôsobením tlaku zhora.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Účet za ignorovanie reforiem vystavila inflácia. Slovensko na európske pomery výrazne chudobnie

22. 3. 2023 Slovensko má našliapnuté stať sa najchudobnejšou krajinou Európskej únie. Spôsobia to vysoké cena a slabý rast miezd Domáca ekonomika prestala s nástupom finančnej krízy dobiehať životnú úroveň bohatých západných štátov. Inflačná kríza zasa spôsobila, že rast slovenských mzdových nákladov nestíha držať tempo s oveľa chudobnejším Bulharskom. Podľa prepočtu hrubého domáceho produktu na obyvateľa v parite kúpnej sily dosiahlo Slovensko ku koncu roka 2021 len 68 percent priemeru Európskej únie. Horšie tom boli obyvatelia Grécka so 65 percentami a Bulharska s 55 percentami. O pár rokov však už o nelichotivý titul najchudobnejšej európskej krajiny bude bojovať aj Slovensko. Takéto nepríjemné varovanie ukázali najnovšie dáta Európskeho štatistického úradu. Inflácia na Slovensku patrí medzi najvyššie v Európe, zatiaľ čo v raste mzdových nákladov je krajina na chvoste rebríčka. S prudkým rastom cien rozpadnutá koalícia však veľa nespraví. Tento boj prehral aj nekompromisný regulátor voľného trhu Viktor Orbán. Maďarsko totiž v súčasnosti čelí najprudšiemu zdražovaniu v EÚ, inflácia tam vo februári dosiahla 25,8 percenta. Slovenský rast cien v tom istom období skončil na úrovni 15,4 percenta.
Nízke dane, vysoké mzdy
Politici však dokážu prostredníctvom reforiem tlačiť smerom nahor mzdy. Maďarsku sa to darí. Hodinové náklady práce v poslednom vlaňajšom kvartáli medziročne vzrástli o 14,9 percenta. Bol to tretí najlepší výsledok v rámci jednotného trhu. Slovenským firmám v tom istom období vzrástli mzdové náklady len o 3,9 percenta. Úspech maďarskej ekonomiky stojí na nízkych firemných daniach. Deväťpercentná sadzba patrí k najnižším v Európskej únii. Budapešť zároveň podnikateľov zaťažila relatívne vysokou daňou z dividend. Tej sa však nadnárodné koncerny môžu vyhnúť vďaka medzinárodným zmluvám zakazujúcim dvojité zdanenie. Takto nastavený systém láka do krajiny zahraničné investície a výsledkom je nízka nezamestnanosť. Firmy tak musia o nových zamestnancov bojovať razantnejším zvyšovaním miezd.
B
(Zdroj: www.trend.sk/ekonomika)

Podvodov s platobnými kartami stále ubúda

22. 2. 2019 Ľudia pri platení kartou už častejšie využívajú bezkontaktnú platbu než zadávanie PIN kódu. Slováci minulý rok platili kartami takmer 563 miliónov ráz. A z týchto všetkých platieb bolo až 59 percent realizovaných bezkontaktne. Tento spôsob platieb je pohodlný, no k údajom z karty sa môžu na určitú diaľku dostať aj kybernetickí zločinci. Dokonca tak, že ich obeť o tom ani netuší. Zdá sa však, že vydavatelia kariet a bankové domy prechod na bezkontaktné platby zvládli. „Rôzne podvody sa stávajú aj dnes, ale je ich rozhodne omnoho menej ako v minulosti,“ tvrdí Tomáš Kmiť z VÚB banky.
Po bezkontaktných platbách bude novým trendom platenie prostredníctvom mobilných telefónov. Takúto platbu pre smartfóny s Androidom vybavené technológiou NFC už ponúka väčšina bánk na Slovensku. Majitelia iPhonov stále takúto možnosť nemajú. To by sa však čoskoro malo zmeniť. „Predpokladám, že Apple Pay k nám príde niekedy v priebehu druhého až tretieho kvartálu. Tento rok však určite,“ prezradil Peter Géc zo Združenia pre bankové karty. Apple Pay funguje podobne ako Google Pay prostredníctvom kartových spoločností Master Card a Visa. Spoločnosť Apple im udelila mandát, aby tieto firmy zabezpečili Apple Pay z hľadiska technologickej infraštruktúry a zároveň oslovili banky, ktoré majú o túto technológiu záujem.
(Zdroj: hnonline.sk)

Slovenské elektrárne vlani znížili produkciu energie

20. 2. 2019 Najväčší producent elektrickej energie na Slovensku, spoločnosť Slovenské elektrárne (SE), vlani vyrobil najmenej elektriny za posledné roky. Vyplýva to z údajov podniku, do ktorého vlastníckej štruktúry v roku 2016 vstúpila skupina Energetický a priemyselný holding (EPH).
SE vlani vyrobili 18.638 gigawatthodín elektriny. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to znamená pokles o 4,1 percenta a zároveň ide o najnižšiu produkciu od roku 2010. Podnik znížil výrobu vo všetkých typoch elektrární vrátane jadrových blokov, ktoré sa na celkových výkonoch firmy podieľali vlani takmer 80 percentami. Spotreba elektriny v krajine podľa SE vlani mierne klesla. Podnik sa na celkovej výrobe elektriny na Slovensku podieľa viac ako dvoma tretinami. Výkony firmy na jar roku 2015 ovplyvnilo ukončenie prenájmu najväčšej vodnej elektrárne v Gabčíkove na rieke Dunaj. Prevádzku tejto elektrárne prevzal pred štyrmi rokmi stáť po tom, čo slovenský súd dlhodobú zmluvu o prenájme elektrárne označil za neplatnú. SE dokončujú dva rozostavané bloky v jadrovej elektrárni Mochovce, kde sú už roky v prevádzke iné dva jadrové bloky. Dostavba elektrárne sa proti pôvodným odhadom oneskorí a predraží. Tretí blok elektrárne by mal byť podľa skorších informácií uvedený do prevádzky v tomto roku a štvrtý blok v budúcom roku.
(Zdroj: hnonline.sk)

Prístup ku elektronickej osobnej schránke

18. 2. 2019 Ide o jednu z elektronickej služieb finančnej správy. Podľa § 33 ods. 3 daňového poriadku je elektronická osobná schránka je elektronická schránka, ktorá je určená na komunikáciu s finančnou správou. Pre daňové subjekty je podstatná zmena v súvislosti s obsahovými náležitosťami rozhodnutia, ktoré sú uvedené v § 63 ods. 3 daňového poriadku taxatívnym výpočtom.
Podľa § 63 ods. 3 písm. f) daňového poriadku rozhodnutie v daňovom konaní musí obsahovať vlastnoručný podpis oprávnenej osoby s uvedením jej mena, priezviska a funkcie a odtlačok úradnej pečiatky; ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe, neobsahuje vlastnoručný podpis a odtlačok úradnej pečiatky, ale sa autorizuje podľa osobitného predpisu, ktorým je už uvedený zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov. Uvedené obsahové náležitosti rozhodnutia vydaného v daňovom konaní, teda aj uvedený § 63 ods. 3 písm. f) daňového poriadku je nevyhnutný z pohľadu posúdenia zákonnosti uvedeného rozhodnutia, čo ovplyvňuje rozhodnutie daňového subjektu v tom ohľade, či podá alebo nepodá odvolanie. Podaním odvolania sa na základe § 72 daňového poriadku spúšťa odvolacie konanie, ktoré znamená možnosť preskúmať už vydané, prvostupňové rozhodnutie správcu dane, čím sa predlžuje celé daňové konanie, ktoré prebieha. V § 122 ods. 3 daňového poriadku, ktorý upravuje účastníkov dražby hnuteľnej veci, sa v odseku 3 vypustila právna povinnosť predložiť správcovi dane výpis z obchodného registra nie starší ako jeden mesiac alebo jeho úradne overenú kópiu. Podobná právna úprava bola vykonaná v § 123 ods. 2 písm. c) daňového poriadku v súvislosti so zoznamom dražiteľov hnuteľnej veci a v § 135 ods. 1 písm. d) daňového poriadku v súvislosti s vyplňovaním individuálnej prezenčnej listiny dražiteľa nehnuteľnosti v konkrétnom prípade.

Podmienky v cestnej premávke sa budú od mája meniť

18. 2. 2019 Cieľom menšej novely zákona je odstrániť povinnosť prevádzkovateľa motorového vozidla, ktorým je právnická osoba zverujúca vozidlo inej osobe, viesť o prevádzke motorového vozidla a jeho vodičovi evidenciu s údajmi o mene a priezvisku vodiča, dátume a čase vedenia motorového vozidla, evidenčnom čísle vozidla a adrese pobytu vodiča.
Túto evidenciu je prevádzkovateľ povinný poskytnúť policajtovi na jeho výzvu podľa súčasného znenia § 6 ods. 6 zákona o cestnej premávke. Predkladatelia novely zákona sú toho názoru, že ponechanie súčasnej povinnosti je administratívnou záťažou pre podnikateľov, ktorá nie je nevyhnutná na účel plnenia úloh Policajného zboru na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Tento účel je možné dosiahnuť aj menej zaťažujúcou povinnosťou prevádzkovateľov, napr. v podobe povinnosti byť schopný uviesť meno a priezvisko osoby, ktorej bolo vozidlo zverené v dátume a čase, ktorý je pre policajný útvar relevantný. Takúto povinnosť by mala byť právnická osoba, osobitne malý a stredný podnikateľ bez rozsiahleho vozového parku, schopná poskytnúť aj bez nutnosti viesť celoročne detailnú evidenciu. V prípade veľkých podnikov, resp. právnických osôb, ktoré sú prevádzkovateľom väčšieho počtu vozidiel, bude vedenie evidencie nevyhnutné na plnenie navrhovaného rozsahu notifikačnej povinnosti aj bez nutnosti explicitne ustanoviť súčasný rozsah evidenčnej povinnosti.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner