Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphyho rady

Myslieť proti svojej dobe je príznakom odvážneho ducha. Ale povedať to, je dôkazom hlúposti.

Nežeňte sa pre peniaze, dajú sa vypožičať oveľa lacnejšie.

Kto sa žení pre peniaze, má v porovnaní s tým, čo sa žení z lásky, aspoň pochopiteľný dôvod.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho postrehy

Život má aj svoje dobré stránky – len sa k nim dá ťažko prelistovať.

Keď sa šťastie unaví, sadne si aj na somára. Ale nie je radno sa na to spoliehať. Ukazuje sa, že šťastie má svinsky dobrú kondíciu.

Náboženstvo tvrdí, že dobré dievčatá sa dostanú do neba. Život ukazuje, že zlé dievčatá sa dostanú všade.

(Murphyho zrnká II)
O podnikateľoch

Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať.

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

(Murphyho zákonník)
Veda a omyly

Ten, kto nikdy neurobil poriadnu chybu, nikdy nič poriadne neurobil.

To, že vašu teóriu prehlásili za najlepšiu, ešte neznamená, že je aj správna.

Po konzultácii s dostatočne veľkým počtom vedcom môžete súhlasiť s každým názorom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Newtonove zákony

Vec, ktorá je v pokoji, je určite na zlom mieste.

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

Teleso umiestnené v priestore zostane na svojom mies len dovtedy, kým si nezhodnotí svoje možnosti.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Štátna podpora nájomného bývania

5. 3. 2024 Súčasná platná právna úprava zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania obsahuje relatívne podrobnú právnu úpravu Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania vrátane značne neštandardnej úpravy jej orgánov.
Zákonom č. 231/2023 Z. z. sa uskutočnilo viacero podstatných zmien. Medzi tieto zmeny patrí zmena spôsobu kreácie členov predstavenstva Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania, ktorá bola dovtedy upravená v jej stanovách. To znamená, že členovia predstavenstva agentúry boli volení a odvolávaní NRSR na návrh aspoň pätnástich poslancov na sedemročné funkčné obdobie. Členov predstavenstva agentúry bolo pritom možné odvolať len z taxatívne vymedzených dôvodov (obmedzenie spôsobilosti na právne úkony alebo nespôsobilosť zo zdravotných dôvodov vykonávať svoju funkciu po dlhší čas ako šesť mesiacov). Takáto právna úprava bola značne neštandardná. Podľa rozhodnutia prezidentky Slovenskej republiky „voľbou členov predstavenstva agentúry v národnej rade získavajú títo silnú legitimitu a mandát v právnickej osobe, ktorá nie je kontrolným orgánom verejnej moci, ani nie je zložkou systému bŕzd a protiváh v rámci deľby moci“. Zároveň uviedla, že takúto právnu úpravu možno považovať za „ústavne nesystémový krok zákonodarcu, ktorý môže vytvárať nebezpečný precedens, kedy výkonná zložka moci (vláda Slovenskej republiky) bude zákonodarcom oberaná o personálne rozhodnutia v ústredných orgánoch štátnej správy alebo v iných vládnych organizáciách a štátnych podnikoch.“ Dochádzalo k praktickému znemožneniu toho, aby zakladatelia agentúry mohli realizovať svoj vplyv na zloženie štatutárneho orgánu agentúry, ktorý v zmysle stanov agentúry riadi všetku činnosti agentúry a koná v jej mene. V nadväznosti na uvedené sa ustanovila zmena spôsobu kreácie členov predstavenstva agentúry, pričom sa ustanovilo, aby ich vymenúvala a odvolávala členská schôdza agentúry. Zároveň sa zo zákona vypustilo sedemročné funkčné obdobie členov predsedníctva a taxatívny výpočet odvolacích dôvodov, teda neštandardné prvky tejto právnej úpravy, ktoré ohrozujú funkčnosť agentúry. V nadväznosti na tieto zmeny a účel zákona sa zaviedlo prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa tieto zmeny týkajú aj členov predstavenstva ustanovených do funkcie predo dňom nadobudnutia účinnosti zákona.
K

Sociálna ekonomika a sociálne podniky – servisná poukážka

6. 5. 2019 Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch rieši poskytovanie spoločensky prospešnej služby pre spoločnosť ako celok alebo pre neobmedzený okruh fyzických osôb, či poskytovanie spoločensky prospešnej služby znevýhodneným alebo zraniteľným osobám.
Sociálnu ekonomiku možno charakterizovať a považovať za súčasť ekonomiky, ktorá je riadená solidaritou, pričom jej hlavnou úlohou je napĺňanie sociálnych cieľov. Servisná poukážka má povahu ceniny, ktorá má nominálnu hodnotu na nej uvedenú. Tieto poukážky vydáva ministerstvo práce. Ministerstvo práce zabezpečuje tlač, distribúciu, predaj, odkúpenie, spätný výkup, likvidáciu a správu zásob servisných poukážok, dozerá na ich ochranu a bezpečnosť a kontroluje nakladanie so servisnými poukážkami pri ich distribúcii, predaji, odkúpení, spätnom výkupe a likvidácii. Servisné poukážky sa vydávajú v nominálnej hodnote desať eur. Predaj, odkúpenie a spätný výkup servisných poukážok môžu vykonávať len štátne orgány, obce alebo vyššie územné celky. Nepoužité servisné poukážky sú spätne vykupované za kúpnu cenu. Platnosť takejto servisnej poukážky môže byť obmedzená časovo, územne alebo osobou, ktorej je určená. Poškodené poukážky vymieňa ministerstvo práce na základe písomnej žiadosti za poukážky rovnakej nominálnej hodnoty.
(Zdroj: hnonline.sk)

Zavedenie ereceptov pacientom a poskytovateľom ušetrilo milióny eur

3. 5. 2019 Pri elektronickom recepte sa neplatí doplatok ako v prípade papierového. V systéme ezdravie bolo od jeho spustenia predpísaných takmer 63 miliónov ereceptov, čo prinieslo pacientom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti celkovú úsporu 4,6 milióna eur. Ako informovalo Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) na štvrtkovej tlačovej besede, vyplýva to z jeho štatistík, ktoré sú od mája uverejňované a aktualizované denne na stránke www.ezdravotnictvo.sk.
Vďaka elektronickému receptu, za ktorý sa neplatí doplatok 0,17 eura, ako v prípade papierového, pacienti spolu ušetrili 4,4 milióna eur. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti zatiaľ ušetrili pre nižšiu spotrebu papiera 256 tisíc eur. "Na stránke sa môže laická a odborná verejnosť dozvedieť ďalšie aktuálne čísla, ako napríklad denný počet zdravotných záznamov či počet pripojených ambulancií, lekární," informoval generálny riaditeľ NCZI Peter Blaškovitš. Napríklad denný počet zapísaných záznamov z vyšetrenia do systému ezdravie je aktuálne na úrovni asi stotisíc, čo je o 40 percent viac, ako to bolo koncom minulého roka. Stránka podľa NCZI pre médiá, akademickú obec a pacienta sprostredkuje aj informácie o pripojených poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti podľa odborného zamerania, zariadenia či obce. Tiež počet pripojených lekárov, predpísané a vydané erecepty či úsporu podľa vybraného obdobia, čiže týždenne, mesačne alebo ročne. Momentálne systém ezdravie používa vyše 66 percent poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Celkový počet miest poskytujúcich zdravotnú starostlivosť v ezdravie je 16 259 a celkový počet pripojených ústavných zdravotných zariadení je 122. Pri tých poskytovateľoch starostlivosti, ktorí nie sú zapojení do ezdravia, treba podľa Blaškovitša zistiť, z akého dôvodu vznikla táto situácia. Blaškovitš nevylúčil ani možné sankcie nepripojeným poskytovateľom.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Zmeny v pozemkových spoločenstvách

2. 5. 2019 Novela č. 110/2018 Z. z. zákona č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách určila nové povinnosti, ktoré musia spoločenstvá splniť do 30. júna 2019.
Ide o zmeny, ktoré sa týkajú vnútornej organizácie a fungovania pozemkových spoločenstiev s ich následným premietnutím do konaní okresných úradov pri vedení registra pozemkových spoločenstiev. Na základe novely zákona je pozemkové spoločenstvo povinné prispôsobiť svoje základné vnútorné dokumenty (zmluvu o pozemkovom spoločenstve, prípadne aj stanovy) novému zneniu zákona o pozemkových spoločenstvách do 30. júna 2019 a následne podať okresnému úradu oznam o zmene zapísaných údajov. Pozemkové spoločenstvá môžu zmeny zmluvy a zmeny stanov (stanovy môžu byť upravené samostatne alebo sú súčasťou zmluvy), prijať buď vo forme dodatku, alebo vo forme novej zmluvy či stanov. V prípade, ak má pozemkové spoločenstvo ďalšie interné predpisy (napríklad rokovací poriadok, hlasovací poriadok), musí zosúladiť aj tieto interné dokumenty so zákonom.

Nové povinnosti cestovných kancelárií a ostatných predajcov zájazdov

2. 5. 2019 Cestovná kancelária alebo cestovná agentúra, ktorá predáva zájazd, je povinná pred uzatvorením zmluvy o zájazde alebo pred zaslaním ponuky, ktorej prijatie môže viesť k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, poskytnúť cestujúcemu informácie prostredníctvom príslušného formulára.
Od januára 2019 platný zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov určuje v prílohe č. 1, v častiach A, B a C, obsahovú náplň troch typov formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim. Zákon je slovenskou transpozíciou Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2302 z 25. novembra 2015 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ a ktorou sa zrušuje smernica Rady 90/314/EHS (Ú. v. EÚ L 326, 11. 12. 2015). Niekoľkomesačná prax však ukázala, že dôsledné plnenie povinností uložených zákonom prináša poskytovateľom zájazdov neúmernú administratívnu záťaž a pre určité časti prílohy č. 1 až jeho nevykonateľnosť, pretože poskytovatelia zájazdu viacerými vyžadovanými údajmi v požadovanom časovom období nedisponujú. Materiály poskytnuté cestujúcemu musia podľa zákona spĺňať náležitosti určené prílohou, avšak štruktúra poskytnutých informácií je z pohľadu rozsahu a obsahu pre cestujúceho neprehľadná. Základný cieľ Smernice EP i zákona č. 170/2018 Z. z. – ochrana a efektívne informovanie cestujúceho – povinný obsah prílohy č. 1 nenapĺňa. Väčšina členských štátov transponovala európsku smernicu do svojho zákonodarstva aj v časti príloh, ale slovenský zákon v prílohe č. 1 určil dodatočné požiadavky, ktoré legislatíva európskej únie priamo nepredpisuje. Slovenskí poskytovatelia zájazdov sa tak ocitli v priamej konkurenčnej nevýhode oproti svojim kolegom z iných členských štátov, ktoré transponovali európsku smernicu bez tzv. „gold-platingu“ (rozširujúcich povinností). Novela zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov od 1. 6. 2019 určuje v častiach A, B a C prílohy č. 1 novú obsahovú náplň formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Hermína
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner