Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho vynálezy

Nočnú lampu na slnečnú energiu ocení každý, kto hľadá pod lampou tmu.

Nehlučný budík neničí nervy vyzváňaním o šiestej ráno, keď sa človeku chce najviac spať.

Ak sa niekto dusí kockou ľadu, najľahšie mu pomôžete tak, že mu do hrdla nalejete vriacu vodu – ľad sa roztopí takmer okamžite.

(Murphyho zrnká II)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Úspešný muž zarába dvakrát viac, ako je jeho žena schopná minúť. Úspešná žena dokáže takéhoto exota klofnúť pre seba.

V manželstve si musíte vybrať: alebo mať pravdu, alebo pokoj.

Aj keď pochopíte princíp fungovania vesmíru, princíp fungovania ženskej logiky pre vás naďalej zostane španielskou dedinou.

(Murphyho zákonník)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Dobrý manažér využíva celý svoj talent na zarábanie peňazí pre firmu a celú svoju genialitu na míňanie firemných peňazí.

Vždy, keď už poznáte odpovede na všetky otázky, vymenia otázky.

Dobrý úsudok je produktom skúsenosti. Skúsenosť je produktom zlého úsudku.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Informácie pre šéfa

Keď dvaja dostanú tú istú informáciu, nikdy z nej nevyvodia ten istý záver.

Bohatí myslia len na peniaze. Chudobným sa o peniazoch len sníva.

Neprijímajte rady, ak možno prijímať peniaze!

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Kolíska práva

Zisk, nech má hocijaký pôvod, vonia príjemne.

Nie je vládca nad zákonmi, ale zákony nad vládcom.

Keď chýbajú peniaze, chýba všetko.

(Myšlienky bez cla)

Spolupráca so SZČO ako nelegálne zamestnávanie

8. 8. 2022 Jedným z dôsledkov vysokého daňovo – odvodového zaťaženia v podmienkach Slovenskej republiky je stav, kedy firmy zamestnávajú ľudí cez ich živnosť namiesto uzavretia pracovnej zmluvy. Príjmy z podnikania formou živnosti majú iný, výhodnejší daňovo – odvodový režim, napríklad sa spravidla nepožaduje platenie preddavkov na daň, v prvom roku podnikania sa neplatia odvody na sociálne zabezpečenie, je možné využiť paušálne výdavky pri výpočte daňového základu a iné.
Z jednoduchého matematického prepočtu je živnostenské podnikanie ekonomicky výhodnejšie ako akýkoľvek zamestnanecký pomer. Na druhej strane sa na fyzickú osobu – SZČO, neuplatňuje žiadna pracovno–právna ochrana, ani v oblasti zdravotnej pracovnej služby, ani v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Nízke odvody na sociálne poistenie budú v budúcnosti dôvodom minimálnych dávok z rôznych druhov dôchodku. Fyzická osoba podnikateľ je najslabší článok obchodných vzťahov.
Z krátkodobého hľadiska takýto prístup šetrí náklady, nepochybne viac potenciálnemu zamestnávateľovi, no tiež samotnému živnostníkovi. Z dlhodobého hľadiska znamená tento stav slabé možnosti vymáhania prípadných nedobytných pohľadávok za vykonané práce či poskytnuté služby, vo vyššom veku zvýšené riziko chudoby či nulovú sociálnu ochranu v prípade úrazu utrpeného v súvislosti s vykonávaním práce cez živnosť.
Presné štatistiky o tom, koľko živnostníkov je živnostníkmi z donútenia nejestvujú. Vo svojej podstate je tento režim z krátkodobého hľadiska výhodný aj pre samotného živnostníka, takže nemožno hovoriť o donútení. Vo všeobecnosti nie je správne hovoriť o zamestnávaní, pretože ak niekto poskytuje výkony, ktoré majú charakter závislej práce bez pracovnej zmluvy, porušuje § 1 ods. 2 Zákonníka práce.
K

Obranná štandardizácia, kodifikácia a štátne overovanie kvality tovarov

2. 7. 2019 Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 11/2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality tovarov a služieb na účely obrany, je úprava definície pojmov v oblasti obrannej štandardizácie, precizovanie súvisiacich činnosti, skvalitnenie kodifikačných činnosti v súlade s požiadavkami Severoatlantickej aliancie a zefektívnenie procesov štátneho overovania kvality výrobkov a služieb na účely obrany.
Zákon o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany vznikol v období príprav vstupu Slovenskej republiky do Severoatlantickej aliancie. Pristúpením k Severoatlantickej zmluve Slovenská republika prevzala záväzok udržiavať a rozvíjať svoju individuálnu a kolektívnu schopnosť odolávať ozbrojenému útoku. Od prijatia zákona nastal v oblasti obrannej štandardizácie vývoj vyžadujúci zmeny predovšetkým v terminológii. Novelou zákona sa mení a dopĺňa vymedzenie niektorých pojmov, ktoré v texte zákona tvoria normatívny pojmový aparát. V oblasti kodifikácie prebieha nepretržitý vývoj kodifikačného systému Severoatlantickej aliancie, čo sa odráža aj na vývoji kodifikačného systému Slovenskej republiky a má vplyv na procesy kodifikácie a činnosť vykonávanú Úradom pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality. Úrad za účelom zabezpečenia súladu s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie pravidelne (jedenkrát ročne) aktualizuje slovenský obranný štandard (SOŠ) „Príručka NATO na Kodifikáciu ACodP-1“ obsahujúci opis postupov pri kodifikačných činnostiach v rámci kodifikačného systému Slovenskej republiky. Vzhľadom na uvedené, ako aj v nadväznosti na poznatky vyplývajúce z aplikačnej praxe, sa novelou zákona upravujú vzťahy medzi úradom, používateľom produktu, agentúrami pre kodifikáciu a dodávateľmi produktu. Upravuje sa pre dodávateľov produktov a agentúry pre kodifikáciu možnosť spracovať návrhy kodifikačných údajov prostredníctvom elektronického prístupu do modulu kodifikačného informačného systému. Zároveň sa upravila pôsobnosť úradu v oblasti prideľovania prístupu do kodifikačného informačného systému a poskytovania údajov z neho. Novela ďalej precizuje dôvody zamietnutia žiadosti na štátne overovanie kvality a ustanovuje podmienky na autorizáciu právnickej osoby na vykonávanie dozoru nad kvalitou alebo auditu kvality.

Ochrana dlžníkov prevyšuje ochranu veriteľa

1. 7. 2019 Doplatia na to daňoví poplatníci a slušní, platiaci občania. Podľa Asociácie slovenských inkasných spoločností sa tak bude diať po zavedení zákona o ukončení niektorých exekučných konaní. Zákon vnímajú nie ako pomoc čestným a zodpovedným občanom, ale skôr ako nabádanie na nepoctivosť.
Minimálne tretinu exekúcií, ktoré chce parlament zastaviť, predstavujú dlžníci štátu, ktorí zväčša nezaplatili ani istinu dlhu. Na ich dlhy a odmenu exekútorom sa tak poskladajú všetci občania, aj napriek tomu, že by tieto dlhy mohli byť získané od dlžníkov.
(Zdroj: teraz.sk)

Staré exekúcie začaté pred 1. aprílom 2017 sa ukončia

1. 7. 2019 Zákon má občanom pomôcť dostať sa z dlhovej pasce. Staré exekúcie začaté pred 1. aprílom 2017 sa ukončia. Vyplýva to zo zákona o ukončení niektorých exekučných konaní z dielne rezortu spravodlivosti, ktorý v stredu schválil parlament. Stará exekúcia sa podľa zákona zastavuje, ak uplynulo päť rokov od jej začatia a nezistil sa majetok, ktorý by stačil aspoň na úhradu trov exekúcie.
Rýchlejšia vymožiteľnosť práva. Cieľom návrhu zákona je podľa rezortu poskytnúť efektívne riešenie aktuálneho problému dlhodobého vedenia tzv. starých exekúcií. "Ukončenie tzv. starých exekúcií ex lege zabezpečí rýchlejšiu a funkčnejšiu vymožiteľnosť právom chránených nárokov v exekučnom konaní, v dôsledku čoho sa zefektívni aj vymáhanie pohľadávok pre veriteľov," uviedli predkladatelia.Ukončenie dlhovej pasce. Návrhom zákona chce ministerstvo poskytnúť aj pomoc občanom, "voči ktorým sú dlhodobo vedené staré exekučné konania, v dôsledku ktorých sa ocitli v dlhovej pasci".Rezort spravodlivosti dávnejšie informoval, že na súdoch je viac ako 3,7 milióna exekúcií podaných podľa starých pravidiel účinných pred 1. aprílom 2017. Z nich je polovica staršia ako päť rokov a veritelia ich nechávajú ležať na súdoch aj preto, aby nemuseli platiť poplatky. Exekútori a súdy však aj v prípade týchto exekúcií musia robiť úkony, s čím sú spojené náklady. Oprávnený môže podľa návrhu zákona podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie, avšak už podľa platných a účinných právnych predpisov v čase podania opätovného návrhu na vykonanie exekúcie. Zmeny by mali byť platné od 1. januára 2020.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Záujem o zriaďovanie súkromných škôlok a škôl klesol

28. 6. 2019 Od roku 2010 sa počet súkromných a cirkevných materských škôl a základných škôl zvýšil takmer o 40 %. Predstavuje to nárast o 107 zariadení.
Za posledné tri roky sa však ich vznik značne pozastavil. Je to prekvapivý jav, nakoľko voľné kapacity v štátnych škôlkách dlhodobo nie sú a dopyt po nich je veľký. Aktuálne je na Slovensku zaregistrovaných 375 súkromných a cirkevných materských a základných škôl. K prvej stagnácii došlo v roku 2016, kedy vzniklo len šesť takýchto zariadení a následne v roku 2018 boli založené už iba tri.
(Zdroj: teraz.sk)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Miriama
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner