Spolupráca so SZČO ako nelegálne zamestnávanie
8. 8. 2022
Jedným z dôsledkov vysokého daňovo – odvodového zaťaženia v podmienkach Slovenskej republiky je stav, kedy firmy zamestnávajú ľudí cez ich živnosť namiesto uzavretia pracovnej zmluvy. Príjmy z podnikania formou živnosti majú iný, výhodnejší daňovo – odvodový režim, napríklad sa spravidla nepožaduje platenie preddavkov na daň, v prvom roku podnikania sa neplatia odvody na sociálne zabezpečenie, je možné využiť paušálne výdavky pri výpočte daňového základu a iné.
Z jednoduchého matematického prepočtu je živnostenské podnikanie ekonomicky výhodnejšie ako akýkoľvek zamestnanecký pomer. Na druhej strane sa na fyzickú osobu – SZČO, neuplatňuje žiadna pracovno–právna ochrana, ani v oblasti zdravotnej pracovnej služby, ani v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Nízke odvody na sociálne poistenie budú v budúcnosti dôvodom minimálnych dávok z rôznych druhov dôchodku. Fyzická osoba podnikateľ je najslabší článok obchodných vzťahov.
Z krátkodobého hľadiska takýto prístup šetrí náklady, nepochybne viac potenciálnemu zamestnávateľovi, no tiež samotnému živnostníkovi. Z dlhodobého hľadiska znamená tento stav slabé možnosti vymáhania prípadných nedobytných pohľadávok za vykonané práce či poskytnuté služby, vo vyššom veku zvýšené riziko chudoby či nulovú sociálnu ochranu v prípade úrazu utrpeného v súvislosti s vykonávaním práce cez živnosť.
Presné štatistiky o tom, koľko živnostníkov je živnostníkmi z donútenia nejestvujú. Vo svojej podstate je tento režim z krátkodobého hľadiska výhodný aj pre samotného živnostníka, takže nemožno hovoriť o donútení. Vo všeobecnosti nie je správne hovoriť o zamestnávaní, pretože ak niekto poskytuje výkony, ktoré majú charakter závislej práce bez pracovnej zmluvy, porušuje § 1 ods. 2 Zákonníka práce.
K
Pätina lekárov stíha prácu, pohotovosť, nadčasy a ďalšie zamestnanie
18. 2. 2013
Takmer pätina z celkového počtu 18 tisíc lekárov na Slovensku stíha popri pohotovostných službách a nadčasoch ešte aj prácu pre iných zamestnávateľov.
Viac ako jeden pracovno-právny vzťah malo v roku 2010 pritom 4 074 lekárov, čo predstavuje takmer 22 % z celkového počtu.
Ministerstvo zdravotníctva by malo zverejniť menný zoznam lekárov aj s ich úväzkami, tak ako to pred časom urobil rezort školstva v prípade vysokoškolských pedagógov.
Farmárom eurofondy pridali. Vidieku ubudnú ?
14. 2. 2013
Postavenie slovenských poľnohospodárov a potravinárov sa v plánovacom období únie 2014 až 2020 zlepší.
Priame platby slovenských roľníkov by sa mali zvýšiť zo súčasných 210 eur na hektár až na 246 eur.
Zvýšenie priamych platieb sa dosiahlo zavedením väčšej flexibility pri využívaní peňazí určených na Spoločnú poľnohospodársku politiku. Doteraz bolo možné presúvať z programu rozvoja vidieka na priame platby len 15 percent sumy. V novom období sa hranica posúva až na 25 percent, čo môžu využiť krajiny s výrazne nižšími priamymi platbami, medzi ktoré patrí aj Slovensko.
Zmena prinesie slovenským farmárom prírastok plus 36 eur na výsledných 246 eur na hektár pôdy.
Štátnym zamestnancom ostanú starobné dôchodky
14. 2. 2013
Štátni zamestnanci a zamestnanci pracujúci vo verejnom záujme budú mať naďalej nárok na poberanie starobného dôchodku.
Poslanci NR SR neposunuli do druhého čítania návrh novely zákona o sociálnom poistení, ktorý by takúto možnosť vylučoval. V štátnej a verejnej správe pracuje asi 20 tisíc zamestnancov, ktorí zároveň poberajú starobný dôchodok. V krátkom čase to môže priniesť účinok vo forme zhruba 20 tisíc nových pracovných miest. Stalo by sa to len v tom prípade, ak by všetky dotknuté osoby uprednostnili poberanie dôchodku pred prácou v štátnej a verejnej sfére.
Vodiči si za diaľnice zaplatia elektronicky
13. 2. 2013
Už žiadne diaľničné nálepky na okne a ich následné zoškrabávanie.
V blízkej budúcnosti by ich totiž mohli nahradiť elektronické štítky.
Nový systém prinesie viac výhod ako nevýhod. Zlepší sa nielen kontrola na cestách, ale sa aj ušetria náklady.
Poplatky za diaľnice by sa meniť nemali. V súčasnosti si totiž vodiči kupujú diaľničné nálepky buď na rok, mesiac, alebo desať dní. Vodiči by si teda mohli predplatiť jazdu po diaľnici na rovnaké obdobie.