Rezort financií plánuje zriadiť web na porovnávanie cien potravín v maloobchode
27. 8. 2024
Informačný systém ministerstva financií by sa mal doplniť o webové sídlo slúžiace na porovnanie cien potravín predávajúcich v maloobchode. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cenách z dielne rezortu financií, ktorý bol predložený do medzirezortného pripomienkového konania (MPK).
"Zriadenie webového sídla na porovnanie cien potravín predávajúcich v maloobchode je súčasťou opatrení, ktoré boli prijaté vládou Slovenskej republiky ako jemnejšie opatrenia, ktoré zákon o cenách umožňuje v rámci protiinflačného pôsobenia štátu, oproti regulácii cien," zdôvodnil rezort financií.
Novou kompetenciou ministerstva financií bude zverejňovanie cenových informácií o vybraných tovaroch, ktoré má, okrem iného, slúžiť na informovanie verejnosti o cenovom vývoji týchto vybraných tovarov. "Cieľom návrhu tejto novely je preto vytvorenie celkového legislatívneho rámca pre zavedenie elektronického systému zverejňovania cien vybraných tovarov," vysvetlilo ministerstvo.
Tento systém má podľa rezortu financií slúžiť na informovanie verejnosti o cenovom vývoji vybraných tovarov, uľahčenie orientácie na trhu pre slovenských spotrebiteľov, ktorí vďaka tomuto systému budú môcť napríklad nájsť najlacnejšie potrebné tovary, cenovú históriu, zľavy tovarov, vytvorenie si nákupného zoznamu a podobne.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Poskytovanie dotácii
11. 10. 2019
Cieľom novely zákona o dotáciách je rozšírenie poskytovania dotácií o oblasť podpory používania vozidiel s pohonom na alternatívne palivá.
Ustanovujú sa podmienky poskytnutia dotácie pre oblasť podpory používania vozidiel s pohonom na alternatívne palivá. Cieľom tejto dotácie je podporiť nákup nových vozidiel s pohonom na alternatívne palivá. Určuje sa okruh oprávnených žiadateľov dotácie, ktorými môžu byť FO - nepodnikateľ, FO - podnikateľ, právnická osoba, obec alebo vyšší územný celok a nimi zriadené organizácie. Podmienkou na poskytnutie dotácie je povinnosť žiadateľa prihlásiť vozidlo do evidencie vozidiel podľa osobitného predpisu a prevádzkovanie vozidla najmenej počas štyroch rokov od poskytnutia dotácie. Ustanovuje sa intenzita dotácie, a to najviac vo výške 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla, ak žiadateľ dotácie súčasne vyradí z evidencie vozidiel vozidlo so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov a táto dotácia mu nebola už poskytnutá na iné vozidlo, alebo 25 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla v prípade neuplatnenia podmienky vyradenia vozidla so spaľovacím motorom starším ako 15 rokov z evidencie vozidiel.
Vzhľadom na novú oblasť poskytovania dotácií na podporu používania nových vozidiel s pohonom na alternatívne palivá z kapitoly ministerstva, prílohy k žiadosti ustanovujú podmienky predloženia potrebných dokladov na poskytnutie dotácie.
Novela zákona o lesoch
9. 10. 2019
Novela zákona reaguje na poznatky z aplikačnej praxe a požiadavky vlastníkov, obhospodarovateľov lesov, ako aj orgánov štátnej správy lesného hospodárstva s cieľom upraviť podmienky pre cieľavedomú starostlivosť o lesy založenú na systéme administratívneho a odborného riadenia podľa programov starostlivosti o lesy s ohľadom na plnenie ekosystémových služieb pre verejnosť.
Rozsah zmien nemení základnú filozofiu zákona, ale iba spresňuje a upravuje jednotlivé ustanovenia. Novela zákona spresňuje niektoré pojmy a postupy pri uplatňovaní zákona o lesoch a odstraňuje nejasnosti pri jeho aplikácii v praxi. Precizuje problematiku ochrany lesných pozemkov, rieši úpravu postupov pri uplatňovaní hospodárskych spôsobov a to aj s ohľadom na prebiehajúce klimatické zmeny. Novela zároveň precizuje ustanovenia, ktorých potreba úprav vyplynula z doterajšej aplikačnej praxe.
Dôležitou oblasťou riešenou v novele zákona je prehodnotenie podmienok vykonávania náhodnej ťažby, pričom sa sprísňuje režim hlásenia vzniku náhodnej ťažby. V prípade, ak odhadnutý objem dreva z náhodnej ťažby počas platnosti programu starostlivosti o lesy presiahne 15 % zásoby porastu uvedenej v opise porastu, je povinnosťou obhospodarovateľa lesa nahlásiť vznik každej náhodnej ťažby orgánu štátnej správy lesného hospodárstva. Touto úpravou sa vytvára predpoklad pre celkové sprísnenie uplatňovania náhodnej ťažby a dôslednejšiu kontrolnú činnosť orgánov štátnej správy lesného hospodárstva a ochrany prírody a krajiny. V nadväznosti na úpravu problematiky náhodnej ťažby a jej nahlasovania sa upravuje spôsob informovania orgánu štátnej správy lesného hospodárstva a zároveň sa definuje termín, kedy najskôr možno náhodnú ťažbu realizovať stanovením dňa, ktorý sa považuje za termín doručenia nahlásenia náhodnej ťažby v prípade nahlásenia prostredníctvom informačného systému lesného hospodárstva. Doplnením tejto možnosti nahlásenia náhodnej ťažby sa sleduje zníženie administratívneho zaťaženia obhospodarovateľa lesa, ako aj vytvorenie podmienok na čo najrýchlejšie vykonanie náhodnej ťažby, ako jedného z opatrení na ochranu lesa. Nielen v tejto oblasti je novela zákona o lesoch spracovaná tak, že v plnom rozsahu rešpektuje požiadavky ochrany prírody vznesené v legislatívnom procese. Ich podmienky sa premietli aj do upravovanej problematiky v oblasti hospodárskej úpravy lesa a to najmä v časti procesu vyhotovovania programov starostlivosti o les a napr. aj do úprav súvisiacich s konaním o zmene programu starostlivosti o les.
Hospodárenie v lesoch
7. 10. 2019
Dôležitou úpravou zákona o lesoch je definovanie tzv. prírode blízkeho hospodárenia v lesoch a úprava všetkých dotknutých ustanovení zákona tak, aby umožňovala uplatňovanie takéhoto hospodárenia v lesoch.
Táto úprava je spracovaná v nadväznosti na prebiehajúcu klimatickú zmenu a potrebu prispôsobiť postupy a spôsoby hospodárenia v lesoch s cieľom zachovania alebo zlepšovania biologickej rozmanitosti, odolnosti, produkčnej a obnovnej schopnosti lesov. Uvedenou novelou zákona sa umožňuje obhospodarovateľom lesa ďalšia možnosť formovania štruktúr lesov s využitím zákonitostí vývoja prirodzených lesných ekosystémov pre ich zachovanie pri prebiehajúcej klimatickej zmene.
Novela zákona o lesoch tiež dopĺňa Slovenskú lesnícko-drevársku inšpekciu ako orgán štátnej správy lesného hospodárstva a jej kompetencie, najmä kompetenciu vykonávať štátny dozor v lesoch podľa ustanovení zákona o lesoch. V článku II. je následne upravený zákon o dreve tak, aby doplnil túto úpravu zákona o lesoch v kompetenciách inšpekcie, ktoré sú definované v jeho ustanoveniach. Zároveň sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia týkajúce sa uvádzania dreva a výrobkov z dreva na trh (najmä povinnosti hospodárskych subjektov, obchodníkov a prepravcov) a výkonu dozoru a správneho konania o priestupkoch a iných správnych deliktoch. Tieto úpravy vyplývajú z naliehavých potrieb aplikačnej praxe a u potreby dosiahnutia účelu dozoru
Ak neprídu dodatočné zdroje, poisťovne pristúpia k reštrikčným opatreniam
4. 10. 2019
Stále sa čaká, že systém bude tento rok dofinancovaný. Ak neprídu do rezortu zdravotníctva dodatočné zdroje, zdravotné poisťovne pristúpia k reštrikčným opatreniam smerom k liekom a liekovej politike. Asociácia nemocníc Slovenska (ANS) o tom informovala agentúru SITA po rokovaniach s poisťovňami. "Pokiaľ štát nezabezpečí to, čo garantoval, že bude nedostatok finančných prostriedkov, tak Dôvera a Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) nám nie sú schopné dofinancovať tento rok," informoval prezident ANS Marián Petko. Sociálny balíček aj rekreačné poukazy. Od oboch poisťovní má asociácia čiastočne vykrytý sociálny balíček, no nemá vykryté rekreačné poukazy, ktoré boli prijaté až po štátnom rozpočte a neboli plánované ani v rozpočte pre zdravotníctvo.
Ako uviedol prezident ANS, obe poisťovne stále nevedia, do akej miery sa budú musieť opatrenia robiť, keďže sa stále čaká, že systém bude tento rok dofinancovaný. "Čo sa týka rokovania s Unionom, ANS má zabezpečené sociálne balíčky a rekreačné poukazy odhadom, pretože nikto presne nevie, aké percento zamestnancov ich využije. Aj zdravotná poisťovňa Union však informovala, že bez ďalších finančných prostriedkov v tomto roku budú musieť robiť opatrenia, nie však smerom k zmluvám ANS," informoval Petko. Asociácia potrebuje na tento rok dofinancovanie vo výške 10 miliónov eur. "O to sme menej schopní platiť za lieky, špeciálny materiál, za bežnú prevádzku nemocníc. Nemocnice nemôžu byť spravované tak, ako by mali, keby mali dostatok peňazí, čo v konečnom dôsledku vždy pocíti pacient," upozornil Petko. ANS minulý týždeň rokovala o dofinancovaní so zdravotnými poisťovňami Dôvera a Union, rokovanie so VšZP prebehlo ešte predtým.
"Na poslednom rokovaní so zástupcami ANS sme informovali, že bez dofinancovania systému nebude možné zvýšenie úhrad za poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Dokonca bude potrebné pristúpiť k reštrikčným opatreniam najmä v oblasti liekov, zdravotníckych pomôcok a špeciálneho zdravotníckeho materiálu," konštatoval Matej Štepianský z Dôvery. Ako uviedol, Dôvera finančne kryje legislatívne nároky nemocníc v oblasti miezd a sociálnych balíčkov. Otvorená však zostala otázka rekreačných poukazov, pri ktorých bude poisťovňa poznať ich skutočné čerpanie až na konci roka.
"Union zdravotná poisťovňa má v zmluvách zohľadnené všetky finančné požiadavky Asociácie nemocníc Slovenska na pokrytie zákonných nárokov na rok 2019, vrátane rekreačných poukazov a aj sociálnych balíčkov. Dlhodobo však upozorňujeme na nevyhnutnú potrebu dofinancovania zdravotníctva," informoval hovorca Union poisťovne Matej Neumann.
VšZP po rokovaní s ANS, ktoré sa konalo v polovici septembra, informovala, že "ANS v záujme lepšej identifikácie skutočných finančných potrieb deklarovala ochotu poskytnúť VšZP do konca septembra informácie o nákladoch, ktoré vznikli nemocniciam využívaním rekreačných poukazov najmä v letných mesiacoch". Štátna poisťovňa tieto údaje zatiaľ k dispozícii nemá. "Ale keďže je len 2. október, tak sme si istí, že prísľub ANS platí a tieto údaje čoskoro získame," informovala VšZP.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)