Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Čím menej vie človek o probléme, tým ľahšie sa mu rieši.

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

Kamaráta nepodtrhni skôr, ako si sám v bezpečí.

(Murphyho zákony v bájkach)
Všeobecné ustanovenia

Človek musí vždy robiť viac vecí naraz a vždy sa najskôr pustí do takej, ktorá sa potom ukáže byť plne zbytočnou.

Skazené veci vyzerajú vždy lepšie, ako tie neskazené.

Nevŕtajte do vecí – pokazia sa aj samy!

(Murphyho zákonník)
Otázky na rádio Jerevan

Platí ešte: „Chudoba cti netratí“? Platí, ale všetko ostatné je za peniaze.

Čo to je manna nebeská? Niečo, čo vám padne do huby bezpohnutia prstom, podobne, ako štátny podnik privatizérovi.

Milé slovo otvára dvere chatrčí dokorán. Čo otvára brány palácov? Klopanie plnou dlaňou.

(Myšlienky bez cla)
Hlúposti sa medze nekladú

Nič tak neškodí zdraviu, ako hlúpe nápady.

Nikto nie je múdry natoľko, aby odolal lichoteniu.

Ak sa človek prestane mať na pozore, môže prísť nielen o živobytie, ale i o život.

(Murphyho zákony v bájkach)
Mnoho je na svete mocného...

Život je ako divadelná hra. Vôbec nezáleží na tom, ako dlho trvalo predstavenie. Podstatné je to, ako dobre bolo odohrané. (Seneca)

Šťastný je ten, komu bolo aj v starobe dopriate ísť za múdrosťou a správnym úsudkom. (Platón)

Kto chce dôjsť k cieľu, ktorý si stanovil, nech neblúdi po mnohých cestách, ale nech sleduje cestu jedinú. (Seneca)

(Myšlienky bez cla)

Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca

7. 1. 2025 V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S

Zákon o verejnom obstarávaní vetovaný prezidentom je schválený

5. 12. 2018 Novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá nadobudne účinnosť 1. 1. 2019, bola opätovne schválená 27. 11. 2018.
Cieľom právnej úpravy je zefektívnenie, zjednodušenie postupov verejného obstarávania pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov, ako i pre hospodárske subjekty. Zavádza sa koncepčná zmena delenia zákaziek, v rámci ktorej sa ustanovuje nový druh zákaziek, na ktoré sa do určitého finančného limitu zákon o verejnom obstarávaní nebude vzťahovať. V rámci zjednodušenia postupov jednotlivých druhov zákaziek došlo k vyprecizovaniu postupu zadávania zákaziek s nízkou hodnotou a taktiež sa zavádza nové zjednodušené paragrafové znenie postupu pre zadávanie podlimitných zákaziek. Ustanovuje sa možnosť fakultatívneho zriadenia komisie na vyhodnocovanie ponúk, umožnenie predloženia aj „jednoduchého“ čestného vyhlásenia na účely predbežného nahradenia dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti.

VšZP sa ozdravuje, najdrahšia prepoisťovacia kampaň ale neuspela

5. 12. 2018 Poisťovňa je v strate približne 70 miliónov. Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo vypočul generálnu riaditeľku Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) Ľubicu Hlinkovú. Tá v utorok pred poslancami uviedla, v akom ekonomickom stave sa VšZP nachádza a tiež, aké kroky doteraz nová šéfka štátnej zdravotnej poisťovne podnikla a mieni podniknúť. Ušetrené milióny.
Podľa Hlinkovej poisťovňa za rok 2018 efektívne využila možnosť centrálneho nákupu. Vďaka nemu ušetrila takmer 20 miliónov eur, ktoré sa podľa šéfky VšZP vrátia "naspäť do systému". "Po nástupe na post generálnej riaditeľky som dala urobiť audity. Jeden audit bol ekonomický a štandardne plánovaný. Ďalší sa týkal procesov v inštitúcii v spolupráci s Úradom vlády SR a Ministerstvom financií SR," vysvetlila Hlinková s tým, že ich výsledky by mali byť známe do konca roka. Najdrahšia kampaň neuspela. Šéfka štátnej zdravotnej poisťovne skonštatovala, že marketingová kampaň v rámci prepoisťovania nebola úspešná, pretože hoci "historicky finančne vyšla poisťovňu najviac", práve tento rok jej odišlo do dvoch súkromných zdravotných poisťovní aj najviac klientov. "Z tohto dôvodu som zastavila niektoré tendre, ktoré boli na nákup mediálnej kampane, a to z toho dôvodu, že si musíme doma upratať a určiť si, ako chceme k našim poistencom hovoriť," priblížila Hlinková. Myslí si, že prihovárať sa k poistencom môže VšZP tak, že bude viac informovať verejnosť o tom, čo poisťovňa robí, akú kvalitu pacientom poskytuje, aké novinky pre nich má a čím sa líši od dvoch súkromných zdravotných poisťovní. Hlinková "urobila poriadok" napríklad aj v tendri na nákup automobilov, ktorý nateraz pozastavila. Pozrela sa aj na poskytovanie informaticko-technologických služieb poisťovni. "Vyzvala som nášho partnera na to, že ideme jednak znižovať hodiny práce, pretože som si pozrela, aké hodiny práce sú v okolitých firmách a ako sa štandardne účtuje," informovala. Na pár klikov. Hlinková apelovala na to, že v čase informatizácie je elektronizácia potrebná, pretože chce sledovať kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. "Na pár 'klikov' chceme vedieť o poskytovateľovi, ako nám lieči pacienta, ako ho vyšetruje, ako dlho je v liečbe a koľko nás pacient stál, a vyhodnocovať to v rámci celoslovenskej úrovne," spresnila. Riaditeľka VšZP podotkla, že "sú komodity, v ktorých vie poisťovňa naštartovať efektivitu". "Tým, že centrálny nákup sa nám javí ako efektívny nástroj, rozšírili by sme komoditu aj o zoznam špeciálnych zdravotníckych materiálov s tým, že sme požiadali ministerstvo zdravotníctva, aby zmenilo vyhlášku o tom, ktoré lieky a zdravotnícke pomôcky môže poisťovňa nakupovať," pokračovala Hlinková. Portfólio by chcela VšZP rozšíriť o centrálne nákupy produktov. Možnosť, ako ušetriť, vidí Hlinková aj v revíziách a konsolidácii pobočkových sietí a produktivite samotných zamestnancov. Poslanci sa pýtali aj na aktuálny stav rozpočtu VšZP. Hlinková povedala, že poisťovňa si ešte stále nesie dlh vo výške 193 miliónov eur. V budúcnosti však predpokladá kladný výsledok. Poisťovňa sa ozdravuje. Podľa jej slov do 30. novembra 2018 poisťovňa bola "v približnom pluse 110 miliónov eur". "V súčasnej situácii musím konštatovať, že organizácia je ozdravená," uviedla. Napriek tomu VšZP je v strate približne vo výške 70 miliónov. Pracovné stretnutie členov výboru s generálnou riaditeľkou VšZP sa nezaobišlo bez zhodnotenia sporu VšZP so Zväzom ambulantných poskytovateľov (ZAP). O podmienkach zmlúv, na ktorých sa obe strany ešte stále nedohodli, by mali rokovať ešte v utorok.
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk)

Úloha politických strán od januára 2019

3. 12. 2018 Politické strany v demokratickom právnom štáte napĺňajú významnú úlohu sprostredkovateľa medzi štátom a obyvateľmi (občanmi) štátu.
Prostredníctvom súťaže politických síl štát získava demokratickú legitimitu, z kandidátov nominovaných politickými stranami sa obsadzujú verejné funkcie a pod. Členstvo v politickej strane nie je aktom verejnej moci, ale slobodného rozhodnutia jednotlivcov, nemajú verejnoprávny štatút a požívajú preto ochranu, ktorá vyplýva zo základných práv a slobôd, v rozsahu, ktorý sa vzťahuje aj na právnické osoby. Ústavno-právny princíp slobody politickej strany nie je ale možné považovať za neobmedzený a neobmedziteľný. Ústavnoprávnu požiadavku oddelenosti politických strán od štátu je potrebné vnímať aj z opačného hľadiska, keď táto požiadavka slúži na obranu štátu pred svojvôľou politických strán (napr. pred prílišným a nežiaducim prepojením politickej strany a štátu (štátostrana), antisystémovou stranou, snahou o uzurpáciou moci nedemokratickou cestou a pod.). Politické strany tak majú byť konštituované na základe a v rámci demokratického právneho štátu, ktorého princípy a pravidlá zaväzujú nie len štát, ale aj samotné politické strany, a to tak v rámci vonkajšieho politického boja ako aj v rámci svojej vnútornej činnosti. Napriek tej skutočnosti, že Ústava SR neobsahuje požiadavku rešpektovania demokracie v rámci vnútrostraníckej činnosti politickej strany (na rozdiel napr. od ústavy Portugalska, základného zákona Nemeckej spolkovej republiky, ústavy Španielska, kde sú zakotvené povinnosti pre politické strany, aby sa pri svojom vnútornom usporiadaní a pri svojej činnosti riadili demokratickými princípmi), je možné bez akejkoľvek pochybnosti požadovať, aby vnútorné procesy v politickej strane rešpektovali pravidlá a princípy demokratického právneho štátu, vzťahujúce sa k verejnoprávnej korporácii. Z uvedeného dôvodu má mať Ministerstvo vnútra SR možnosť, pred rozhodnutím o registrácii, povolení činnosti politickej strany, oboznámiť sa s vnútornými pravidlami, ktoré nesmú ohrozovať princípy a pravidlá demokratického právneho štátu.

Elektronické trhovisko

30. 11. 2018 V rámci koncepčných zmien novela zákona o verejnom obstarávaní upravuje podmienky používania elektronického trhoviska, a síce vypúšťa z elektronického trhoviska stavebné práce, resp. znemožňuje zadávať zákazky na uskutočnenie stavebných prác prostredníctvom elektronického trhoviska.
Právna úprava si v neposlednom rade kladie za cieľ zefektívniť a zjednodušiť revízne postupy. Za týmto účelom došlo k zredukovaniu obsahových náležitosti žiadosti o nápravu, ako aj k úprave lehoty na podanie žiadosti o nápravu. Ďalej dochádza k úprave výšky a výpočtu kaucie a zavedenie koncentračnej zásady v konaní o námietkach.
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Miriama
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner